Za 42 miesiące, czyli w listopadzie 2020 roku, pierwsi pasażerowie mają dojechać nową linią tramwajową z Krowodrzy Górki: od istniejącej już pętli na Górkę Narodową. Wykonawcy tej inwestycji, czyli konsorcjum firm Intercor i Tor-Kra, mają teraz 16 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji. Budowa torowiska rozpocznie się pod koniec 2018 roku. Choć pamiętać trzeba, że w 2018 roku - zgodnie z wieloma wcześniejszymi obietnicami władz Krakowa - ta kluczowa dla północnej części miasta inwestycja miała się już zakończyć, a nie rozpoczynać.
Kontrowersyjny tunel
Nowa linia będzie miała 5 km długości. Tramwaje pojadą z Górki Narodowej przez ulice Bociana, Pachońskiego, os. Prądnik Biały do istniejącej już pętli na Krowodrzy Górce, gdzie nowe torowisko będzie się kończyć. Stamtąd pasażerowie będą mogli pojechać dalej - do centrum. - Do tej pory te tereny na północy były fatalnie skomunikowane - przyznał wczoraj prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, podkreślając rangę tej inwestycji - jednej z największych, jaka będzie w najbliższych latach prowadzona w Krakowie.
Innym ważnym, ale jednocześnie budzącym dużo emocji elementem całego przedsięwzięcia będzie tunel dla samochodów wzdłuż ul. Opolskiej. Nowe torowisko ma się bowiem krzyżować z tą ruchliwą ulicą. Dlatego właśnie urzędnicy miejscy podjęli decyzję, że dla aut jadących Opolską powstanie tunel, a tramwaje pojadą nad nim.
Prof. Andrzej Szarata już kilka miesięcy temu na łamach „Dziennika Polskiego” przekonywał, że powinno być na odwrót, a więc bezkolizyjny przejazd dla tramwaju w tunelu. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu stwierdzili jednak wtedy, że jest za późno na zmiany w koncepcji. Teraz tłumaczą, że uruchomiony w ramach inwestycji zostanie system sterowania ruchem. Dzięki niemu tramwaj ma mieć pierwszeństwo na skrzyżowaniach.
Na rzece Białusze oraz na Bibiczance powstaną mosty. Natomiast pod linią kolejową, w rejonie ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej powstanie tunel. - Będzie wydrążony w nasypie kolejowym, wiec tramwaje pojadą pod pociągiem - tłumaczy Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.
Tunelem tym będą mogli poruszać się także piesi i rowerzyści. - Powstaną również trzy parkingi typu park&ride: największy, na około 300 pojazdów przy pętli na Górce Narodowej, a dwa mniejsze, na około 100 pojazdów - w rejonie ul. Pachońskiego i pętli na Krowodrzy Górce - wymienia Iwona Król, wicedyrektor ZIKiT.
Z kolei na wysokości ulic Szopkarzy i Danka, nad torowiskiem, zbudowana zostanie kładka dla pieszych. Przebudowane zostaną też ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana. Powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha aż do alei 29 Listopada.
Cała inwestycja kosztować będzie 326 mln zł (dofinansowanie unijne ma wynieść 151 mln). Przypomnijmy jednak, że mogła kosztować 253 mln zł, czyli o 73 miliony mniej. Taką właśnie ofertę - najtańszą w przetargu - złożyło konsorcjum ZUE i PORR Polska. Pracownicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie podpisali jednak w wyznaczonym terminie umowy z żadnym potencjalnym wykonawcą. Tłumaczą się, że „to bardzo skomplikowane oferty, muszą być dokładnie sprawdzone”. I wystąpili do firm, które złożyły oferty, z prośbą o wydłużenie o 60 dni procesu wyboru wykonawcy. Firmy nie musiały się jednak na to zgodzić. I swoją ofertę wycofało konsorcjum, które chciało zbudować tramwaj do Górki Narodowej za 253 mln zł, tłumacząc się m.in. zdobytymi w międzyczasie innymi kontaktami.
Mogło być taniej
Efekt był więc taki, że urzędnicy stracili szansę na tańszą budowę trasy i podpisali umowę z konsorcjum Intercor i Tor-Krak, których oferta - początkowo druga w kolejności - opiewa właśnie na kwotę 326 mln. Choć, jak już informowaliśmy, to i tak mniej, niż wstępnie szacowali urzędnicy. Zakładali bowiem, że inwestycja może kosztować ponad 350 mln zł.
Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel podczas wczorajszej konferencji podkreślał, że jest szansa, by w 2018 roku rozpoczęła się też budowa kolejnej nowej linii tramwajowej: z ulicy Meissnera do Mistrzejowic. Prace mogą potrwać ponad dwa lata. Z kolei do 2020 roku, w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej, powstanie linia tramwajowa z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej.
WIDEO: Mówimy po krakosku. "Borówka czy jagoda?"
Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, NaszeMiasto
Follow https://twitter.com/dziennipolskiWyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?