Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwajem na północ Krakowa: jest już projekt, czas na konsultacje

Agnieszka Maj, Piotr Tymczak
Planowany przebieg linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Planowany przebieg linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Inwestycje. Długo oczekiwany plan budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej został po raz pierwszy zaprezentowany. Inwestycja ma być gotowa w 2017 roku. Ułatwi dojazd do centrum tysiącom mieszkańców, dlatego już dzisiaj zainteresowanie jest ogromne.

Od 10 marca rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące budowy linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. To pierwszy tramwaj, który dowiezie mieszkańców w północne rejony Krakowa. Mieszkańcy będą mogli zapoznać się z koncepcją nowej trasy, graficznymi planami jej przebiegu oraz zgłosić do nich swoje uwagi.

Koszt inwestycji jest wstępnie szacowany na ok. 250 mln zł. Na razie miasto nie ma takich pieniędzy. Urząd liczy jednak na unijne wsparcie.

– Budowa jest uzależniona od pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej. Planowane przez nas zadanie bardzo dobrze się jednak wpisuje w programy unijne na najbliższe lata, w których rozbudowa transportu publicznego jest jednym z priorytetów – przekonuje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. A skoro miasto chce pozyskać unijną dotację, to przeprowadzenie konsultacji społecznych jest koniecznością. Są one również niezbędne do tego, aby gmina otrzymała decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla planowanej inwestycji.

W urzędzie liczą na to, że dokument o uwarunkowaniach środowiskowych zostanie wydany w tym roku i jesienią miasto ogłosi przetarg na budowę linii do Górki Narodowej na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”. Opracowanie samej dokumentacji projektowej powinno zająć ok. półtora roku. Przynajmniej drugie tyle trzeba zarezerwować na realizację zadania. Jeżeli wszystko poszłoby zgodnie z planami i byłyby pieniądze na inwestycję, to mieszkańcy mogliby dojeżdżać tramwajem do Górki Narodowej pod koniec 2017 roku.

Nowa linia ma mieć długość ok. 4,5 km. Trasa będzie biegła od ul. Doktora Twardego w kierunku pętli w Krowodrzy Górce, następnie przekroczy ul. Opolską, poprowadzi wzdłuż ul. Pachońskiego w kierunku ul. Siewnej, „wejdzie” w ul. Bociana, dalej odbije w kierunku nasypu kolejowego, pod którym przebiegnie tunelem pieszo-tramwajowym do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i do al. 29 Listopada, gdzie powstanie pętla tramwajowa, autobusowa oraz park&ride. W sumie na trasie tramwaju zaprojektowano trzy takie parkingi: na Krowodrzy Górce, przy ul. Pachońskiego i przy al. 29 Listopada.

W sprawie planowanej linii tramwajowej na Górkę Narodową odbyło się już pierwsze, nieformalne spotkanie z mieszkańcami zorganizowane przez radnych. – Zainteresowanie było ogromne. Do sali wynajętej w szkole podstawowej przyszło ok. 450 osób, spotkanie trwało 2,5 godziny – mówi Grzegorz Stawowy, radny PO, organizator spotkania.

Mieszkańcy byli najbardziej zainteresowani tym, gdzie zostaną ulokowane przystanki. Szczegółowa informacja na ten temat będzie jednak podana dopiero na początku marca.

Część uczestników spotkania krytykowała pomysł, aby jeden z parkingów został ulokowany blisko bloków znajdujących się przy ul. Fieldorfa Nila. – Dla odmiany, inni mieszkańcy z tych bloków cieszyli się, że wreszcie nikt obcy nie będzie parkował na ich miejscach – mówi Jakub Kosek, przewodniczący Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Kontrowersje wzbudził także pomysł wytyczenia przejścia dla pieszych przez Trasę Wolbromską, która ma być wybudowana w pobliżu nowej linii tramwajowej. Zdaniem mieszkańców trasa odetnie Szkołę Pod­stawową nr 58 od reszty osiedla. ­

– Mieszkańcy obawiają się, że będzie tam dochodzić do śmiertelnych wypadków – mówi Jakub Kosek.

Grzegorz Stawowy zapewnia jednak, że po konsultacjach można wprowadzić korekty do projektu, na przykład zamiast przejścia dla pieszych wybudować kładkę nad ruchliwą ulicą.

CO ZOSTANIE WYBUDOWANE

Odcinek 1:

* budowa linii tramwajowej o długości ok. 3 km wraz z niezbędną infrastrukturą na odcinku od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych (rejon ul. Bociana)

* przebudowa linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr. Twardego/Bratysławskiej do pętli Krowodrza Górka

* przebudowa istniejącej pętli tramwajowej Krowodrza Górka

* budowa odcinka Trasy Wolbrom­skiej od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr. Twardego/Bratysławskiej do ul. Pachońskiego jako drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach o szerokości 3,5 metrów każdy

* rozbudowa ul. Pachońskiego

* rozbudowa bądź przebudowa ul. Siewnej (na odcinku od ronda do ul. Bociana) i ul. Bociana

* przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów pod linią kolejową z powiązaniem z istniejącym układem drogowym na ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej

* budowa parkingów „park&ride” (zostaw samochód i jedź) w rejonie pętli Krowodrza Górka iraz w narożniku Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego

* koncepcje oświetlenia nowych układów komunikacyjnych

Odcinek 2:

* linia tramwajowa o długości około 1600 m na odcinku od ul. Bociana do osiedla Górka Narodowa Zachód

* pętla tramwajowa Górka Narodowa

* budowa dworca autobusowego oraz terminalu autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie planowanego węzła przy al. 29 Listopada

* parking wielopoziomowy „park&ride” (zostaw samochód i jedź) przy pętli końcowej Górka Narodowa

* rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego w rejonie ulic: Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i al. 29 Listopada

* koncepcję oświetlenia nowych układów komunikacyjnych

(TYM)
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski