Tramwajem na północ Krakowa: jest już projekt, czas na konsultacje

Agnieszka Maj, Piotr TymczakZaktualizowano 
Planowany przebieg linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Planowany przebieg linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej
Inwestycje. Długo oczekiwany plan budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej został po raz pierwszy zaprezentowany. Inwestycja ma być gotowa w 2017 roku. Ułatwi dojazd do centrum tysiącom mieszkańców, dlatego już dzisiaj zainteresowanie jest ogromne.

Od 10 marca rozpoczną się konsultacje społeczne dotyczące budowy linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. To pierwszy tramwaj, który dowiezie mieszkańców w północne rejony Krakowa. Mieszkańcy będą mogli zapoznać się z koncepcją nowej trasy, graficznymi planami jej przebiegu oraz zgłosić do nich swoje uwagi.

Koszt inwestycji jest wstępnie szacowany na ok. 250 mln zł. Na razie miasto nie ma takich pieniędzy. Urząd liczy jednak na unijne wsparcie.

– Budowa jest uzależniona od pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej. Planowane przez nas zadanie bardzo dobrze się jednak wpisuje w programy unijne na najbliższe lata, w których rozbudowa transportu publicznego jest jednym z priorytetów – przekonuje Krzysztof Migdał z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. A skoro miasto chce pozyskać unijną dotację, to przeprowadzenie konsultacji społecznych jest koniecznością. Są one również niezbędne do tego, aby gmina otrzymała decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla planowanej inwestycji.

W urzędzie liczą na to, że dokument o uwarunkowaniach środowiskowych zostanie wydany w tym roku i jesienią miasto ogłosi przetarg na budowę linii do Górki Narodowej na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”. Opracowanie samej dokumentacji projektowej powinno zająć ok. półtora roku. Przynajmniej drugie tyle trzeba zarezerwować na realizację zadania. Jeżeli wszystko poszłoby zgodnie z planami i byłyby pieniądze na inwestycję, to mieszkańcy mogliby dojeżdżać tramwajem do Górki Narodowej pod koniec 2017 roku.

Nowa linia ma mieć długość ok. 4,5 km. Trasa będzie biegła od ul. Doktora Twardego w kierunku pętli w Krowodrzy Górce, następnie przekroczy ul. Opolską, poprowadzi wzdłuż ul. Pachońskiego w kierunku ul. Siewnej, „wejdzie” w ul. Bociana, dalej odbije w kierunku nasypu kolejowego, pod którym przebiegnie tunelem pieszo-tramwajowym do ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej, ul. Banacha i do al. 29 Listopada, gdzie powstanie pętla tramwajowa, autobusowa oraz park&ride. W sumie na trasie tramwaju zaprojektowano trzy takie parkingi: na Krowodrzy Górce, przy ul. Pachońskiego i przy al. 29 Listopada.

W sprawie planowanej linii tramwajowej na Górkę Narodową odbyło się już pierwsze, nieformalne spotkanie z mieszkańcami zorganizowane przez radnych. – Zainteresowanie było ogromne. Do sali wynajętej w szkole podstawowej przyszło ok. 450 osób, spotkanie trwało 2,5 godziny – mówi Grzegorz Stawowy, radny PO, organizator spotkania.

Mieszkańcy byli najbardziej zainteresowani tym, gdzie zostaną ulokowane przystanki. Szczegółowa informacja na ten temat będzie jednak podana dopiero na początku marca.

Część uczestników spotkania krytykowała pomysł, aby jeden z parkingów został ulokowany blisko bloków znajdujących się przy ul. Fieldorfa Nila. – Dla odmiany, inni mieszkańcy z tych bloków cieszyli się, że wreszcie nikt obcy nie będzie parkował na ich miejscach – mówi Jakub Kosek, przewodniczący Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Kontrowersje wzbudził także pomysł wytyczenia przejścia dla pieszych przez Trasę Wolbromską, która ma być wybudowana w pobliżu nowej linii tramwajowej. Zdaniem mieszkańców trasa odetnie Szkołę Pod­stawową nr 58 od reszty osiedla. ­

– Mieszkańcy obawiają się, że będzie tam dochodzić do śmiertelnych wypadków – mówi Jakub Kosek.

Grzegorz Stawowy zapewnia jednak, że po konsultacjach można wprowadzić korekty do projektu, na przykład zamiast przejścia dla pieszych wybudować kładkę nad ruchliwą ulicą.

CO ZOSTANIE WYBUDOWANE

Odcinek 1:

* budowa linii tramwajowej o długości ok. 3 km wraz z niezbędną infrastrukturą na odcinku od istniejącej pętli Krowodrza Górka do torów kolejowych (rejon ul. Bociana)

* przebudowa linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr. Twardego/Bratysławskiej do pętli Krowodrza Górka

* przebudowa istniejącej pętli tramwajowej Krowodrza Górka

* budowa odcinka Trasy Wolbrom­skiej od skrzyżowania ulic Wybickiego/ Dr. Twardego/Bratysławskiej do ul. Pachońskiego jako drogi z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach o szerokości 3,5 metrów każdy

* rozbudowa ul. Pachońskiego

* rozbudowa bądź przebudowa ul. Siewnej (na odcinku od ronda do ul. Bociana) i ul. Bociana

* przejście dla pieszych i przejazd dla rowerów pod linią kolejową z powiązaniem z istniejącym układem drogowym na ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej

* budowa parkingów „park&ride” (zostaw samochód i jedź) w rejonie pętli Krowodrza Górka iraz w narożniku Trasy Wolbromskiej i ul. Pachońskiego

* koncepcje oświetlenia nowych układów komunikacyjnych

Odcinek 2:

* linia tramwajowa o długości około 1600 m na odcinku od ul. Bociana do osiedla Górka Narodowa Zachód

* pętla tramwajowa Górka Narodowa

* budowa dworca autobusowego oraz terminalu autobusowo-tramwajowego po zachodniej stronie planowanego węzła przy al. 29 Listopada

* parking wielopoziomowy „park&ride” (zostaw samochód i jedź) przy pętli końcowej Górka Narodowa

* rozbudowa istniejącego i budowa nowego układu drogowego w rejonie ulic: Kuźnicy Kołłątajowskiej, Banacha i al. 29 Listopada

* koncepcję oświetlenia nowych układów komunikacyjnych

(TYM)
krakow@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz: otyłość zabija Polaków, problem rośnie i dotyczy nastolatków

Wideo

Materiał oryginalny: Tramwajem na północ Krakowa: jest już projekt, czas na konsultacje - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
M
Master

A czy ktoś pomyślał że przebudowa ul.Pachońskiego i ul.Siewnej spowoduje ogromne korki na ulicy Mackiewicza w godzinach rannych,zresztą jadąc z Witkowic autobusem nie raz obserwuje korek zaczynający sie, na mostku koło ul.Wądół

zgłoś
a
alakrak

Rzut oka na mapę potwierdza dużą szansę na taki scenariusz. Wystarczy porównać popularność linii do Nowej Huty jadących al. Jana Pawła II z tymi jadącymi al. Pokoju.

zgłoś
...

Zgoda, ale połowiczna. Dobra komunikacja miejska kończy się daleko przed granicami Krakowa. Jest tramwaj - jest dobrze, nie ma tramwaju jest autobus który jeździ tak rzadko, że mało kto z niego chce korzystać, co prowadzi do tego, że ze względu na małą popularność takiej linii, obcina się kursy coraz bardziej - i powstaje błędne koło. Na peryferiach Krakowa zostaje do dyspozycji jedynie auto, albo tkwienie na przystankach czekając na autobus przez pół godziny w najlepszym wypadku.

zgłoś
R
Rob

A gdyby tak Al. 29 Listopada aż do Węgrzc przerobić na trasę dla szybkiego tramwaju, który jedzie do centrum najkrótszą możliwą drogą? Po obu stronach linii tramwajowej mogłyby powstać ścieżki rowerowe. A ruch samochodowy puścić nową trasą S7 (również planowaną).

zgłoś
K
Krakus

Może nie wybudujemy obwodnicy z własnych środków .... ale same do nas nie przyjdą. Kto ma się starać o pozyskanie tych środków jak nie radni PO czyli z tej samej partii co rządząca ?
Wzdłuż ulicy Limanowskiego, Kalwaryjskiej i Wadowickiej biegnie linia tramwajowa - proponuje przejechać się nią w stronę zakopianki ok16:10 .

zgłoś
T
Tramwaj....

Moim zdaniem i dla mnie osobiście, lepszym rozwiązaniem byłby przebieg z pętli przy 29-go listopada (tak jak to jest obecnie planowane), ale wzdłuż tejże arterii, możliwie najbliżej i połączenie z istniejącą linią tramwajową w okolicach kleparza. Jadąc od Michałowic muszę dostać się do centrum, a proponowane rozwiązanie ze względu na okrężny przebieg nie specjalnie jest w tym przypadku alternatywą. Myślę, że większość osób dojeżdżających z tego kierunku będzie miało podobne zdanie.

zgłoś
M
MP

Powinniśmy się wreszcie pozbyć takich radnych jak Grzegorz Stawowy, po z ich powodu Kraków popada w coraz większe cywilizacyjne zapóźnienie. "..zamiast przejścia dla pieszych wybudować kładkę nad ruchliwą ulicą" - a może po prostu lepiej i prościej nie budować tej nikomu niepotrzebnej ruchliwej ulicy, która tylko wpompuje jeszcze więcej samochodów do centrum Krakowa?

zgłoś
j
jasiek

Ciekawe, kto będzie chciał jeździć do centrum albo dalej trasą "dookoła świata". Takie linie nigdy nie były i nie będą popularne, ze względy na wydłużony czas jazdy. Jeżeli to ma być alternatywa dla samochodów z Górki Narodowej i okolic, to jest ona delikatnie pisząc nieprzemyślana. Kolejne idiotyczne urzędnicze wydawanie pieniędzy na zasadzie: nie mam środków na dobrą szybką trasę, to zrobię dziadowską, byle była.

zgłoś
a
autostop

Trzeba to w końcu brutalnie powiedzieć. Kraków jest zawalony samochodami i nie ma miejsca na kolejne samochody , parkingi, i budowę i poszerzanie dróg. Czy się to komuś nie podoba czy nie , trzeba podjąć walkę z kierowcami - egoistami . Na początek trzeba zacząć dyskryminować pojazdy w których jedzie jeden człowiek - kierowca ile jest takich pojazdów , proszę stanąć przy skrzyżowaniu i zobaczyć . Trzeba w końcu postawić tamę pladze śmierdzących , kopcących blaszanych pudelek i egoistycznym snobom którzy zrobili z Krakowa wieś ,jakby tu nie było komunikacji miejskiej. Bardzo proszę ... i do widzenia ... wracajcie na wieś...

zgłoś
j
jaszczur
Zamiast wydawać pieniądze na referendum w sprawie igrzysk w roku 2022, przeznaczyć je na budowę tramwaju do górki Narodowej, już teraz a nie w tak odległej przyszłości. Ludzie chcą tramwaju a nie igrzysk!!!!!!!
zgłoś
A
Adam

ze zdziwieniem przeczytałem uwagę Radnego:
"Grzegorz Stawowy zapewnia jednak, że po konsultacjach można wprowadzić korekty do projektu, na przykład zamiast przejścia dla pieszych wybudować kładkę nad ruchliwą ulicą. "

Czy naprawdę chce Pan być współodpowiedzialny za plagę otyłości u dzieci u dzieci na Prądniku Białym? W cywilizowanych krajach znaczny procent dzieci jeździ do szkoły na rowerach. Przeciętna holenderska nastolatka przejeżdża rocznie 5000 km rocznie. Podobnie może być w Polsce, bo np. w moim Płaszowie widzę masę dzieci dojeżdżających do szkoły na rowerach (jeździ np syn sąsiadów z klatki, rower dostał na komunię). Jeśli zbuduje Pan kładkę to może być Pan pewien że żadne dziecko z rejonu odciętego przez kładkę do szkoły na rowerze nie pojedzie. Za to będziemy mogli podziwiać "dzieci warchlaczki", a Pan będzie miał w tym niestety swój udział. Dodam że kładka zniechęca też do ruchu pieszego i zamiast tego będziemy mieli jeszcze większą ilość osób które odwożą dzieci samochodem ...
No i zapomniałem o kolejnej rzeczy: większy ruch samochodowy wygenerowany w ramach Trasy Wolbromskiej spowoduje u dzieci mieszkających w pobliżu epidemię astmy (mocne badania epidemiologiczne na ten temat z UE). Co złego zrobiły dzieci z Prądnika że chcemy je karać astmą i otyłością?

zgłoś
b
bialy

Kosek już tyle rzeczy naobiecywał, a ile jeszcze naobiecuje. Ma gość wyobraźnię, co mu się przyśni to opowiada, że zrobi.

zgłoś
r
rst

Panie Zbigniewie, proszę się nie denerwować. To źle działa na układ krążenia.

zgłoś
345

Pieniędzy na ten tramwaj nie ma i nie będzie. Ale poopowiadać kilka bajek motłochowi zawsze można. Wybory się zbliżają. Stawowy i Kosek znowu mącą ludziom w głowie. Jedne z najniższych cen za odbiór śmieci są w Krakowie – tak kiedyś mówili radni PO. A jak jest, każdy widzi. Oni tylko obiecują i na tym się kończy. Już dawno stracili wiarygodność u mieszkańców.

zgłoś
G
Gość

Niech to już będzie ostatnia inwestycja tramwajowa, gdyż każda nowa owocuje od razu cięciami w komunikacji autobusowej a tej jest z roku na rok coraz mniej. Ratujmy autobusy. Lepiej budować miejskie autostrady, gdyż autobus najbardziej ekonomiczny jest ... na autostradzie (by spalał mało paliwa musi pędzić i jak najrzadziej się zatrzymywać) podczas gdy tramwaj najmniej prądu zużywa jadąc z szybkością dorożki i hamując niemalże co krok. Mam nadzieję, że linia ta przekroczy ul. Opolską po estakadzie, gdyż inaczej będzie blokowała szybki przejazd na Opolskiej. Może warto naśladować Sztokholm, gdzie zlikwidowano tramwaje, co zaowocowało wzrostem średniej szybkości autobus ów, oraz Sofię, gdzie jest miejska autostrada, po której pędzą autobusy pośpieszne, zużywając przy tym bardzo mało paliwa (wtedy Mercedes Citaro czy Conecto jechałby na 6-tym biegu). Ciekaz jestem, kiedy do zakutych urzędniczych łbów dotrze to, że pod względem technicznym najszybszy (spośród poajzdów komunikacji zbiorowej) jest AUTOBUS.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3