Trasa dla aut zamiast kanału

Piotr TymczakZaktualizowano 
Fot. Anna Kaczmarz
Fot. Anna Kaczmarz
Kanał ulgi, chroniący przed powodzią w Krakowie, miał odchodzić od Wisły na wysokości Pychowic, a następnie prowadzić przez Zakrzówek i ujściem Wilgi z powrotem łączyć się z rzeką. Władze miasta zapowiadają, że będą chciały ostatecznie wykreślić tę inwestycję z wszelkich planów.

Fot. Anna Kaczmarz

OCHRONA PRZED POWODZIĄ. Władze Krakowa chcą definitywnie zrezygnować z budowy kanału ulgi i wykreślić go z planów. Pod zieleń i inwestycje zostaną więc uwolnione duże tereny. Przed wielką wodą mają nas chronić wały i poldery.

Dzięki temu zwolniłby się teren rezerwowany pod kanał. Jak się dowiedzieliśmy, przez jego fragment można byłoby poprowadzić trasę Pychowicką. Pozostały obszar miałby zostać wykorzystany na tereny zielone i nowe inwestycje. W takiej sytuacji Zakrzówek, Dębniki i Ludwinów nie staną się wyspą i nie będzie trzeba budować kilku nowych mostów.

- Będziemy występować do marszałka Małopolski o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego województwa, aby nie było w nim rezerwy terenu pod kanał ulgi - mówi "Dziennikowi Polskiemu" wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel.

Jeżeli kanał zniknie z planów województwa, nie będzie też uwzględniany w przygotowywanym, nowym studium zagospodarowania przestrzennego Krakowa. Grzegorz Stawowy, przewodniczący Komisji Planowania Przestrzennego Rady Miasta, przyznaje, że w studium w miejscu kanału planuje się wpisanie terenów zielonych. - To będzie nadal rezerwacja terenu, tylko pod inną nazwą, nie jako kanał - wyjaśnia radny Stawowy.

Jego zdaniem w przyszłości tereny rezerwowane pod kanał powinny mieć różne przeznaczenie: - Jest potrzeba zarezerwowania części tego obszaru na zieleń, ale także na inwestycje.

Obszar zarezerwowany pod kanał to obecnie działki gminne i prywatne. W przyszłości można byłoby zapisać zmiany w studium i na części z nich dopuścić inwestycje. Fragment terenu przeznaczonego pod kanał miejscy planiści chcą przeznaczyć pod przebieg planowanej trasy Pychowickiej. Ma być ona środkowym odcinkiem zachodniej części III obwodnicy Krakowa i połączyć planowane trasy - Zwierzyniecką oraz Łagiewnicką.

Trasa Pychowicka ma się rozciągać od planowanego węzła trasy Zwierzynieckiej z ul. Księcia Józefa, przez przekroczenie Wisły (mostem lub tunelem) - do planowanego węzła trasy Łagiewnickiej z ul. Grota-Roweckiego.

- Trasy Pychowickiej nie możemy poprowadzić zgodnie z wcześniejszymi założeniami ze względu na brak uzgodnień z jednostką wojskową w Pychowicach. Problem zostałby rozwiązany poprzez wykorzystanie dla budowy trasy terenu rezerwowanego przez lata dla kanału ulgi - wyjaśnia wiceprezydent Trzmiel. Zwraca uwagę, że urząd chce zrezygnować z budowy kanału, opierając się na różnych ekspertyzach przygotowanych przez specjalistów z dziedziny ochrony przeciwpowodziowej.

Tadeusz Trzmiel informuje też, że Kraków przed wielką wodą mają chronić poldery, jakie mogą powstać przed miastem - zbiornik w Świnnej Porębie (jego budowa ma się zakończyć do 2014 roku) i dalsza modernizacja wałów w obrębie miasta.

- Poldery są dobrą alternatywą dla kanału. Wspomina się jednak również o podwyższeniu wałów. W centrum byłoby to ze szkodą dla krajobrazu Starego Miasta, które miałoby być chronione przez kanał - komentuje Paweł Hałat, prezes Krakowskiego Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto.

- Kiedy kanał był planowany, zakładano, że będzie on wyprowadzał wodę poza Krakowem i rozlewał je na polach. Obecnie są one wielką sypialnią miasta. Kanał dziś miałby sens, gdyby zaczynał sie przed Krakowem i kończył się poza miastem - mówi radny Stawowy.
Jakie zdanie mają specjaliści? - Jestem przeciwnikiem budowy kanału ulgi.W wielu opracowaniach nie przeanalizowano albo nie uwzględniono, że w miejscu ponownego złączenia się kanału z Wisłą nastąpi spiętrzenie wody, które spowoduje nagłe zwiększenie prędkości przepływu fali i zalanie części miasta położonej za kanałem - uważa prof. Józef Dziopak z Politechniki Rzeszowskiej, specjalizujący się w planowaniu ochrony przed powodzią.

Tomasz Sądag, wicedyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie, przyznaje: - Aby kanał był skuteczny, jego budowa musiałaby się i tak wiązać z koniecznością przebudowy wałów i stopnia wodnego Dąbie. Most Dębnicki jest do tego za mały. Aby go podwyższyć, trzeba byłoby przebudować najazdy na most, co by się wiązało z ogromnymi kosztami. Trochę za niski jest też most Grunwaldzki.

POMYSŁ AUSTRIAKÓW

Kanał ulgi jest pomysłem Austriaków z przełomu XIX i XX wieku. Kanał miałby długość ok. 4,1 km i szerokość ok. 100 m. Po objęciu stanowiska prezydent Krakowa Jacek Majchrowski postanowił ostatecznie zweryfikować, czy obecnie inwestycja ma sens. Najpierw zespół ekspertów potwierdził, że powinno się powrócić do koncepcji kanału. Później urząd zamówił dodatkową zewnętrzną ekspertyzę, którą sporządziła wiedeńska firma Tina Vienna - Transport Strategies GmbH. Za opracowanie miasto zapłaciło ok. 2,6 mln zł. Dokument dowodzi, że inwestycja byłaby nieekonomiczna. W raporcie koszt kanału oszacowano w dwóch wariantach - ponad 884 mln zł (wariant I) i ponad 629 mln zł (wariant II). W planach związanych z ochroną przed powodzią dorzecza górnej Wisły koszt budowy kanału ulgi wyceniono na ok. 1,2 mld zł.

piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Trasa dla aut zamiast kanału - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
s
st

Hehe. Tytuł sugeruje że w miejscu gdzie był zaplanowany kanał powstanie droga a już w treści dowiadujemy się że chodzi o mały fragment w Pychowicach.

zgłoś
A
Administrator

To jest wątek dotyczący artykułu Trasa dla aut zamiast kanału

zgłoś
c
cc

kaza pootwierac okna i przewietrza

zgłoś
j
jan tez

oni w centrum miasta maja inne kanaly ulgi

zgłoś
k
koju

Zbigi mysli ze to poglebianie , a to zwykla eksploatacja piasku dla zysku .A kto mu poglebiarke kupi ?

zgłoś
k
kk

Developerzy zacieraja raczki, a te tereny zielone to przykrywka pod rezygnacje z tego kanalu. Czy ten kanal jest dzis potrzebny> Raczej nie zreszyta projektownay byl dosc dawno.Powstaje pytanie jak zabudowa terenu (bo ze zadne tereny zielone noe powstana to chyba jasne) kanalu zaburzy przwietrzanie miasta ?

zgłoś
k
koj

Proponuję pogłębić wiedzę, stopnie wodne w Krakowie zostały zbudowane w celu m.in. powstrzymania erozji dna Wisły.

zgłoś
Z
Zbigi

Napewno lepsze niż kanał ulgi byłoby pogłębienie koryta Wisły we wschodnich częściach Krakowa oraz poza Krakowem - na wschód, m. in. w okolicach niepołomic (tam bywają bardzo niskie stany, poważnie utrudniające żeglugę a w okresie tzw. niżówek jest ona wręcz niemożliwa). Trzeba pogłębić Wisłę pomiędzy Krakowem a Karsami (i jeszcze na wschód od Kars).

zgłoś
a
austriackie gadanie

Jednostka w Pychowicach juz podobno sprzedana deweloperom.

zgłoś
r
rozbawiony krakowianin

Może jeszcze parę milionów na kolejne "badania" i "konsultacje społeczne" na temat kanału ulgi, tak jak na temat "remarszrutyzacji", której nie przeprowadzono? Bareja miałby z was pociechę, drodzy majchrowscy i inni platfo-troglodyci.

zgłoś
j
jan

Ale mi to kanał ulgi - zaczyna się pod Krakowem a kończy w centrum miasta... Nawet dla dziecka jest to debilnym rozwiązaniem...

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3