- Budowanie trzeciej obwodnicy w pierwszej kolejności powinno się zacząć od Trasy Zwierzynieckiej, a nie od Łagiewnickiej - zwraca uwagę Grzegorz Filipek, przewodniczący Nowoczesnej w regionie małopolskim. Zdaniem przedstawicieli tej partii wybudowanie Trasy Łagiewnickiej niewiele odciąży ruch w okolicy Alej Trzech Wieszczów, a to jest jednym z założeń oddania do użytku tzw. III obwodnicy. - Trasa Zwierzyniecka może istnieć samodzielnie i dzięki temu od razu poprawić przepustowość w mieście - argumentuje Michał Starobrat, przewodniczący koła Nowoczesnej Kraków-Podgórze.
Władze miasta tłumaczą swój wybór unijnym dofinansowaniem na realizację inwestycji. - Przy Trasie Łagiewnickiej jest linia tramwajowa, na której rozbudowę dostaniemy pieniądze. Przy Zwierzynieckiej jej nie ma - wyjaśnia Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Na Trasę Łagiewnicką Kraków otrzyma ze środków Unii Europejskiej około 100 milionów złotych.
WIDEO: Mieszkańcy nie chcą komunikacyjnego horroru. Walczą o zmianę projektu Trasy Łagiewnickiej
Autor: Piotr Tymczak
Nowoczesna poddaje w wątpliwość również cały koszt wybudowania Trasy Łagiewnickiej, który wynosi ok. 1,3 mld złotych. - Miasto utworzyło spółkę, która weźmie kredyt na ten cel i tym samym zadłuży Kraków aż do 2042 roku - wylicza Artur Buszek, wiceprzewodniczący Koła Nowoczesnej w dzielnicy Podgórze. - Przez to może zahamować rozwój inwestycyjny Krakowa - dodaje Buszek.
Kolejnym sprawą, nad którą zastanawia się partia, jest pomysł wybudowania tunelu pod ulicą Grota Roweckiego. - Będzie to ślepy tunel do momentu wybudowania Trasy Pychowickiej, której realizacja nie jest pewna chociażby ze względu na brak decyzji środowiskowej - mówi Artur Buszek.
Władze miasta zapewniają jednak, że nie dopuszczą do takiej sytuacji. - Tunel powstanie w momencie, gdy będziemy mieć pewność, że ruszy również budowa kolejnych odcinków trzeciej obwodnicy - mówi Jan Machowski.
Również wybudowanie tunelu na terenach poprzemysłowych (tzw. Białe Morza), położonych na pograniczu Borku Fałęckiego i Łagiewnik, nie podoba się partii Nowoczesna. - Są tam tereny zielone, więc inwestycja na ich obszarze będzie droga i problematyczna - uważa Artur Buszek.
Trasa Łagiewnicka, która ma być gotowa do końca 2020 roku, będzie składać się z około czterech kilometrów drogi (od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania z ulicami Beskidzką oraz Halszki), czterech tuneli i nowej linii tramwajowej. Obecnie trwa etap wyłaniania w przetargu wykonawcy tej inwestycji.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?