Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trudno zgodzić się...

Redakcja
Pismo dotyczące remontu lokalu nr 9 w budynku nr 10 przy ul. Bernardyńskiej w Krakowie:

   Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Krakowie uprzejmie informuje, że na wniosek Pani Z., sąsiadki, informujący o samowolnie przeprowadzanym remoncie lokalu nr 9 mieszczącym się bezpośrednio nad lokalem nr 6, w dniu 28.11.2003 r. przeprowadzono kontrolę w obiekcie. Podczas kontroli ustalono, że w lokalu nr 9 prowadzone są roboty budowlane polegające na: wyburzeniu ścianek działowych, usunięciu drewnianej konstrukcji podłogi na całej powierzchni lokalu tj.: zdemontowaniu legarów podłogowych, wybraniu materiału wypełniającego (gruzu). Ponadto wybito w ścianie kominowej 3 otwory, pozostawiając je otwarte, jak również wymurowano ściankę działową na części pokoju.
   W trakcie postępowania ustalono, że inwestor nie dokonał zgłoszenia zamiaru wykonania robót remontowych do UMK Wydziału Architektury, co stanowi naruszenie przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 i ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane. Postanowieniem z 17.12.2003 r. powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wstrzymał prowadzenie ww. robót budowlanych. W dniu 13.01.2004 r. poinformowano wykonawcę robót remontowych o ww. postanowieniu. Wykonawca natomiast nie przyjął pisma o wstrzymaniu robót, wyjaśniając, iż nie ma do tego upoważnienia.
   W wyniku prowadzenia ww. robót remontowych w lokalu nr 6 na II piętrze (pod remontowanym lokalem) wskutek odciążenia płyty stropowej nastąpiły pęknięcia i zarysowania tynku na suficie oraz na ścianach w pasie podsufitowym oraz miejscowo odpadł tynk. Natomiast w lokalu nr 1 znajdującym się na parterze wskutek zagruzowania przewodów kominowych (o czym świadczy przedłożona opinia kominiarska) doszło do zaczadzenia tlenkiem węgla lokatorów tego mieszkania. Przewody kominowe zostały zniszczone i obecnie wykazują nieszczelności.
   W dniu 19.01.2004 r. pełnomocnik inwestora wniósł zażalenie na postanowienie o wstrzymaniu robót, twierdząc m.in., że zgłoszenia nie wymaga prowadzenie robót polegających na remoncie dokonywanym w lokalu mieszkalnym, znajdującym się w obiekcie budowlanym ponieważ art. 29 ust. 2 pkt 1 odnosi się wyłącznie do obiektu jako całości, a nie także do lokalu, znajdującego się w tym obiekcie. Zażalenie zostanie przekazane do organu II instancji małopolskiego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego, a zasadność wstrzymania robót orzeknie organ II instancji. Trudno zgodzić się z powyższą tezą - poprzez remont obiektu budowlanego rozumie się remont każdej części obiektu, w tym także lokalu mieszkalnego. Przepis art. 29 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo budowlane mówi, cyt.: pozwolenia na budowę nie wymaga wykonywanie robót budowlanych polegających na remoncie istniejących obiektów budowlanych z wyjątkiem obiektów wpisanych do rejestru zabytków, jeżeli nie obejmuje on zmiany lub wymiany elementów konstrukcyjnych obiektu i instalacji gazowych.
   Taki remont wymaga natomiast zgłoszenia. Powyższy przepis nie mówi o tym, że remont obiektu budowlanego nie dotyczy "remontu lokalu mieszkalnego", a więc ww. przepis odnosi się do każdej części obiektu w tym lokalu mieszkalnego i zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 wymaga zgłoszenia właściwemu organowi.
   Remontem jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji.
   Bieżącą konserwacją są drobne prace budowlane mające na celu zmniejszenie szybkości zużycia obiektu budowlanego lub jego elementów oraz zapewnienie możliwości ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem. Definicja remontu obejmuje również pojęcie "modernizacji" - wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, powodujących jego unowocześnienie. Modernizacja również wymaga zgłoszenia.
   Jednocześnie wyjaśniamy, że zgodnie z art. 90 ustawy z 7 lipca 1994 r., kto wykonuje roboty budowlane w przypadkach określonych w art. 50 ust. 1 pkt. 1, a więc m.in. prowadzi je bez wymaganego zgłoszenia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Po stwierdzeniu wykonywania robót w okolicznościach określonych w powołanym przepisie organ zawiadamia o tym właściwego prokuratora.
   Wykonywanie robót budowlanych bez uprzedniego zgłoszenia właściwemu organowi przed upływem 30 dni od dnia doręczenia organowi zgłoszenia stanowi naruszenie prawa.
   W takim przypadku właściwy organ (PINB) ma obowiązek wstrzymania robót na podstawie art. 50. Następnie decyzją wydaną na podstawie art. 51 nakazuje wykonanie określonych czynności celem doprowadzenia robót do zgodności z prawem.
   powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w Krakowie - Powiat Grodzki
Artur Trzepla

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski