Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzeba ponownie ogłosić przetarg na budowę A1. Trzeci wykonawca nie zdecydował się na podpisanie umowy

Anna Dziedzic
Zdjęcia z budowy autostrady A1 na śląskim odcinku, między Pyrzowicami a Częstochową. Zdjęcia wykonano we wrześniu i październiku. A1 budują tu firmy: Strabag (dwa odcinki), Berger Bau i Salini. Trasa ma być przejezdna w trzecim kwartale 2019 roku.
Zdjęcia z budowy autostrady A1 na śląskim odcinku, między Pyrzowicami a Częstochową. Zdjęcia wykonano we wrześniu i październiku. A1 budują tu firmy: Strabag (dwa odcinki), Berger Bau i Salini. Trasa ma być przejezdna w trzecim kwartale 2019 roku. GDDKiA
Budowa autostrady A1 wciąż napotyka trudności. Nie doszło do porozumienia między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a konsorcjum firm Budimex - Strabag w sprawie budowy ostatniego z „łódzkich” odcinków autostrady A1. Chodzi o 24,5-kilometrowy odcinek między Bełchatowem i węzłem Kamieńsk. Bez niego A1 nie będzie kompletna w 2022 roku. Pod znakiem zapytania stoi też termin oddania do użytku jednego ze śląskich odcinków, na którym zakwestionowano jakość betonu, użytego do budowy dwóch wiaduktów.

To już pewne. Budowa autostrady A1 będzie miała opóźnienie. Na razie przyczyną jest brak wykonawcy odcinka A1 na terenie województwa łódzkiego. Chodzi o 24,5 kilometrowy odcinek A1 między węzłem Kamieńsk i Bełchatowem. To jedna z najdłuższych części A1 przeznaczonych do budowy w najbliższym czasie. To też jeden z najbardziej pechowych odcinków już na etapie wyłaniania wykonawcy.

Pechowy odcinek

Przypomnijmy. Do budowy A1 Bełchatów - Kamieńsk zgłosiły się cztery firmy lub konsorcja. Były to firmy: Intercor (zaproponował 650 mln zł) i Polaqua (859,655 mln zł – wykluczona w początkowej fazie przetargu) oraz konsorcja: Budimex i Strabag (758,568 mln zł), a także Kobylarnia i Mirbud (678,047 mln zł).
Budżet przewidziany na realizację tej inwestycji to 943,018 mln zł.
Polaqua została wykluczona we wcześniejszej fazie przetargu. Firma Intercor nie przedłużyła terminu związania ofertą i wycofała się z podpisania umowy. Kobylarnia i Mirbud nie zdecydowały się na podpisanie umowy. Pozostał jeden wykonawca, od którego decyzji sporo zależało - konsorcjum Budimex i Strabag.

Będzie nowy przetarg na A1

- Niestety ostatni wykonawca wycofał się i czeka nas kolejny przetarg. O szczegółach będziemy informowali – powiedział nam Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.
Dlaczego konsorcjum Budimex – Strabag nie zdecydowało się na propozycję GDDKiA i nie chciało za zaoferowaną w przetargu cenę budować tego odcinka A1?

Wzrosły ceny materiałów i robocizny

Michał Wrzosek, rzecznik firmy Budimex potwierdza tę informację i podaje przyczyny.
- Nasza decyzja wynika z dwóch czynników. Po pierwsze od przetargu, w którym startowaliśmy, minęło już bardzo dużo czasu, 10 miesięcy. Po drugie, w tym czasie nastąpiła znacząca zmiana cen materiałów, surowców, kosztów robocizny. Podam przykład: w ciągu ostatniego półtora roku ceny stali wzrosły o sześćdziesiąt procent, a ceny betonu o dwadzieścia procent. Dlatego nie dałoby się za cenę podaną 10 miesięcy temu wybudować tego odcinka A1 – mówi Michał Wrzosek.
Jednocześnie firma nie wyklucza, że jeśli zostanie ogłoszony kolejny przetarg, to weźmie w nim udział.

Autostrada A1 to priorytetowa inwestycja

Budowa Autostrady A1, drogi przecinającej Polskę z północy na południe, to ostatnio priorytetowa inwestycja rządowa. Najbardziej zaawansowana jest budowa odcinka między Pyrzowicami i Częstochową (57 km). Choć i tu nie brakuje problemów. Problem pojawił się kilka miesięcy temu na odcinku budowanym przez włoską firmę Salini. GDDKiA zakwestionowała tam bowiem jakość betonu, użytego do budowy dwóch wiaduktów na tym odcinku. Wydano decyzję o rozbiórce tych obiektów, od której to odwołała się firma. Termin oddania wszystkich czterech odcinków A1 budowanych w Śląskiem to trzeci kwartał 2019 roku. Czy zostanie dotrzymany? Przedstawiciele GDDKiA twierdzą, że to wciąż aktualny termin.

W tym roku podpisano także umowę z firmą, która wybuduje A1 od Częstochowy (węzeł Rząsawa) do granicy województwa śląskiego oraz firmami, które zbudują cztery z pięciu kolejnych odcinków przeznaczonych do realizacji na terenie województwa łódzkiego. Odcinek Bełchatów-Kamieńsk jest ostatnim, na który dotąd nie podpisano umowy z wykonawcą.

Cała autostrada A1 łącząca północ z południową granicą Polski w Gorzyczkach ma być gotowa w 2022 roku. Wydaje się jednak, że konieczność ponownego przeprowadzenia długotrwałej procedury przetargowej będzie miała negatywny wpływ na ten termin.

Wpisz miejscowość i sprawdź wyniki wyborów

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Wybory samorządowe w Zabrzu DRUGA TURA

Wybory samorządowe w Dąbrowie Górniczej DRUGA TURA

Wybory samorządowe w Bytomiu DRUGA TURA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Trzeba ponownie ogłosić przetarg na budowę A1. Trzeci wykonawca nie zdecydował się na podpisanie umowy - Dziennik Zachodni

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski