Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy linie metra w Krakowie. Kandydat na prezydenta przedstawił nową wizję podziemnej komunikacji

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Prof. Stanisław Mazur, kandydat na prezydenta Krakowa, zaprezentował wizję trzech linii metra w Krakowie.
Prof. Stanisław Mazur, kandydat na prezydenta Krakowa, zaprezentował wizję trzech linii metra w Krakowie. Lepszy Kraków
- Nie tylko jestem zwolennikiem metra, ale wiem, jak zbudować metro - przekonuje prof. Stanisław Mazur, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego, kandydat Stowarzyszenia Lepszy Kraków na prezydenta Krakowa. Podczas konferencji prasowej przedstawił swoją wizję budowy metra w mieście. Nie szczędził też krytyki pod adresem politycznych kontrkandydatów.

Konieczność budowy wielu rozgałęziających się linii metra, jego nowy przebieg, czas realizacji, koszty i możliwości finansowania - podczas spotkania z dziennikarzami kandydat na prezydenta Krakowa Stanisław Mazur, w towarzystwie eksperta od inwestycji w metro, Lesława Kuzaja zaprezentował swoją szczegółową wizję “Metra bez kompromisów”.

Metro drogą do zrównoważonego rozwoju Krakowa

Prof. Stanisław Mazur przedstawił szczegółowo opracowaną wizję, która ma na celu całkowitą transformację systemu transportu publicznego w mieście. - Projekt metra, który proponuję, stanowi niezależne i nowatorskie podejście w porównaniu do procedowanego premetra, które moim zdaniem, nie sprosta wyzwaniom stojącym przed naszym miastem - zaznaczył prof. Stanisław Mazur, podkreślając, że istniejące propozycje nie rozwiązują podstawowych problemów i nie wychodzą na przeciw nowym.

- Budowa metra w Krakowie to nie tylko krok naprzód w rozwoju infrastruktury i komunikacji miejskiej, ale przede wszystkim nasz moralny obowiązek wobec przyszłych pokoleń Krakowian. To decyzja, która wyznacza drogę ku zrównoważonemu i odpowiedzialnemu rozwojowi miasta, gwarantującym lepszą jakość życia, zdrowsze środowisko i efektywniejsze rozwiązania transportowe. Metro to nie tylko środek transportu, ale remedium na naprawdę wiele problemów tego miasta - dodawał.

Prof. Stanisław Mazur, kandydat na prezydenta Krakowa, zaprezentował wizję trzech linii metra w Krakowie.
Prof. Stanisław Mazur, kandydat na prezydenta Krakowa, zaprezentował wizję trzech linii metra w Krakowie. Lepszy Kraków

Pierwsza linia metra z Nowej Huty na Kliny

Prof. Stanisław Mazur przedstawił przebieg trasy i przystanków pierwszej linii metra, pokazując, jak znacząco mogłoby to poprawić codzienne życie mieszkańców Krakowa. - Metro to nasze nowe aleje - tak jak one zmieniły oblicze Krakowa 100 lat temu, tak teraz czas na kolejny wielki krok naprzód. To oznacza, że metro powinno przede wszystkim połączyć najgorzej skomunikowane i jednocześnie najszybciej zaludniające się części Krakowa - podkreślił prof. Stanisław Mazur.

Wskazał tym samym na zmianę koncepcji projektowania pierwszej linii. Nadal miałoby ono łączyć centrum z Nową Hutą, ale dalej prowadzić w kierunku południowym - na Kliny, a nie jak zakłada miasto do Bronowic.

- Nasza koncepcja obejmuje trzy linie metra, by docelowo zapewnić szybki i wygodny dostęp do transportu dla mieszkańców całego miasta. Tylko raz będziemy mogli stworzyć system który odpowiada na aktualne i przyszłe potrzeby transportowe wszystkich mieszkańców - dodał Stanisław Mazur.

Proponowane przez niego metro ma mieć dodatkowe rozgałęzienia do Bronowic i Bieżanowa.
Koncepcja zakłada więc połączenia:

  • Kliny - Legionów Piłsudskiego
  • Legionów Piłsudskiego - Akademia Górniczo-Hutnicza
  • Bieżanów - Legionów Piłsudskiego
  • AGH - Mogiła
  • AGH - Bronowice

Wspólną częścią dla połączeń między Nową Hutą, Klinami, Bronowicami i Bieżanowem byłby więc odcinek między AGH a ul. Legionów Piłsudskiego.

Jak sfinansować kosztowne metro?

Prezentacja zawierała również szczegółowe plany finansowania projektu, w tym wykorzystanie dotacji, kredytów preferencyjnych oraz wkładu własnego. Kandydat zaznaczył, że choć wyzwanie jest duże, miasto ma potencjał i możliwości, by ten ambitny projekt zrealizować.

- Projekt będzie finansowany z różnorodnych źródeł, w tym z funduszy europejskich, kredytów, a także Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, co zapewni jego stabilność finansową i nie obciąży nadmiernie budżetu miasta - podkreślał Mazur, szczegółowo prezentując możliwości pozyskania funduszy z rynku.

- Dogłębnie sprawdziliśmy koszty budowy linii metra na całym świecie. Nie możemy się oszukiwać, że to zadanie tanie i możliwe do zrealizowania wyłącznie z budżetu państwa. Według naszych wyliczeń pierwsza linia metra w Krakowie może kosztować 36 miliardów złotych, z których kwota 7,6 mld odpowiada pierwszym pięciu przystankom. Dla miasta to wkład 3,6 mld złotych, resztę zapewniłoby zewnętrzne finansowanie. Koszty można obniżyć, ale wymaga to budowy metra na estakadach - mówił Mazur, dodając, że choć to kwoty ogromne, inwestycje w metro jest nie tylko możliwa, ale wręcz konieczna. Zaznaczył, że warto pamiętać, iż wkład miasta może być realizowany na sam koniec inwestycji, co pozwala na rozpoczęcie projektu już w obecnych warunkach finansowych miasta.

Towarzyszący Stanisławowi Mazurowi w wystąpieniu Lesław Kuzaj, były prezes firmy Alstrom, która w przeszłości budowała wiele sieci linii metra na całym świecie, przekonywał, że podróż po pierwszej linii metra jest możliwa już pod koniec 2032 roku.

- Przeanalizowaliśmy dokładnie dziesiątki procesów inwestycyjnych systemów metra na całym świecie i dziś możemy z odpowiedzialnością powiedzieć, że według naszych obliczeń, mamy perspektywę tego, że do metra wsiądziemy w przeciągu w 90 miesięcy - mówił Kuzaj. Wcześniej ekspert Lepszego Krakowa wskazywał na przykłady innych miast w Europie, które budują metro i punktował stereotypy o tym, jak destrukcyjny wpływ inwestycja ma na codzienne funkcjonowanie mieszkańców.

Stanisław Mazur Mazur kończąc wystąpienie zaznaczył, że wizję i projekt metra dla Krakowa planuje teraz szerzej zaprezentować mieszkańcom. Publicznie opowie o nim podczas piątkowej transmisji live w swoim mediach społecznościowych, zaś już na najbliższy wtorek zaprosił krakowian na otwarte spotkanie.

Czas na tańsze budowanie? W styczniu taniały materiały budowlane

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Trzy linie metra w Krakowie. Kandydat na prezydenta przedstawił nową wizję podziemnej komunikacji - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski