Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy nowe wystawy w krakowskim Muzeum Manggha. Od współczesnej fotografii do sztuki botanicznej

OPRAC.:
Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
"Maria Sibylla Merian. Z kolekcji Kunstkabinett Strehler"
"Maria Sibylla Merian. Z kolekcji Kunstkabinett Strehler" Materiały prasowe
W miniony weekend krakowskie Muzeum Manggha otworzyło swe podwoje w reżimie sanitarnym. Możemy oglądać trzy nowe wystawy w placówce: "Paradise 101", "Maria Sibylla Merian. Z kolekcji Kunstkabinett Strehler" i "Botaniczne poszukiwania. Sztuka botaniczna w XXI wieku".

FLESZ - Rząd luzuje obostrzenia

Paradise 101

"Paradise 101" podsumowuje 29 lat fotografowania i filmowania Japonii przez jednego artystę – Wojtka Wieteskę. Ramy czasowe projektu korespondują z konkretnym okresem w historii Japonii: erą Heisei, która przypada na czasy panowania cesarza Akihito. W kwietniu 2019 roku, pierwszy raz od 200 lat, cesarz ustąpił z tronu by oddać władzę swojemu synowi – Naruhito. Koronacja księcia w maju 2019 oficjalnie rozpoczęła nową erę: Reiwa. Artysta specjalnie udał się w tym okresie do Japonii, by rejestrować tę symboliczną przemianę czasu i tym samym domknąć pracę nad projektem rozpoczętym w 1991 roku.

- Podczas fotografowania Japonii, w dychotomii między jednostką a masą, w fuzji starożytnych rytuałów i współczesnych zachowań, odnajduję ponadczasową formę, chroniącą ludzkie życie przed nieporządkiem

- mówi Wojtek Wieteska.

Na "Paradise 101" składają się wielkoformatowe fotografie oraz ujęcia filmowe, zaaranżowane w formie instalacji w przestrzeni galerii. Artysta zestawia ze sobą zdjęcia z różnych lat i utrzymane w kilku konwencjach: kadry kolorowe z czarno-białymi, krajobrazy łączy z portretami, a charakterystyczne elementy japońskiej kultury komponuje obok abstrakcyjnych kadrów, niezwiązanych z żadną konkretną cywilizacją. Precyzyjnie zakomponowany wszechświat subtelnych skojarzeń i niedopowiedzeń jest przestrzenią do refleksji nad siłą fotograficznego obrazu oraz współczesną japońską kulturą i japońskim stylem życia.

Wystawa będzie czynna do 16.05.2021 roku.

Maria Sibylla Merian. Z kolekcji Kunstkabinett Strehler

Maria Sibylla Merian zmarła 13 stycznia 1717 roku w Amsterdamie. W rejestrze zgonów określono ją jako niewiastę niemajętną. Zapomniana na niemal dwieście lat, została ponownie odkryta w XX wieku, w XXI jest jedną z najbardziej znanych artystek na świecie, postacią niezwykłą, niezależną, występującą przeciwko ówczesnym wyobrażeniom o rolach społecznych kobiet, wybitną entomolożką, podróżniczką, wydawczynią, znakomitą organizatorką biznesowych przedsięwzięć.

Merian była aktywna na wielu polach, jednakże do historii przeszła przede wszystkim jako entomolożka, która pierwsza sformułowała, zilustrowała i udokumentowała wygląd żywych owadów i ich czteroetapowy cykl rozwojowy: od jaja, przez larwę, poczwarkę, aż po imago, a także metody ich odżywiania oraz funkcjonowanie w środowisku, a ponadto jako autorka sugestywnych, magicznych ilustracji botaniczno-entomologicznych.

W XXI wieku sztuka, badania i życie Marii Sibylli Merian fascynują nie tylko entomologów, botaników i historyków sztuki, lecz także – a może przede wszystkim – zwykłych ludzi, którym natura, flora i fauna, jest nieobojętna. Wielkie wystawy jej twórczości organizowane w Europie i w Stanach Zjednoczonych, towarzyszące im katalogi oraz sesje i seminaria naukowe odkrywają kolejne aspekty pozornie dobrze znanej, tej tak przyjaznej sztuki.

- Przedstawiamy 69 dzieł – miedziorytów w większości przez artystkę ręcznie kolorowanych, w tym contre-épreuve (odbitki lustrzane), niezwykle rzadkie, a także kilka rycin czarno-białych – z jej najważniejszych atlasów botaniczno-entomologicznych Neues Blumenbuch (Nowa księga kwiatów), Raupenbuch (Cudowne przeobrażenia gąsienic) oraz Przemiany owadów surinamskich z kolekcji Kunstkabinett Strehler - mówi dr Anna Król, kuratorka wystawy.

Wystawa będzie czynna do 30.06.2021 roku.

Sztuka botaniczna w XXI wieku

Od lat Muzeum Manggha prezentuje wystawy przybliżające, niekiedy wręcz odkrywające relacje pomiędzy naturą i kulturą, pomiędzy różnymi tradycjami: japońską i zachodnią, badając ich nieoczywisty, inspirujący styk. Pokazy suiseki, bonsai, ikebany, problemowe wystawy o naturze, takie jak "Współogród", a przede wszystkim "Kachō-ga. Obrazy kwiatów i ptaków w sztuce Japonii i Zachodu", stanowią tylko część tej refleksji.

[cyt]- "Botaniczne poszukiwania. Sztuka botaniczna w XXI wieku" to pierwsza w Polsce wystawa ukazująca fenomen współczesnej sztuki botanicznej europejskiej i japońskiej. Prace współczesnych artystów prezentujemy w kontekście dzieł dawnych mistrzów ilustracji botanicznej: Basiliusa Beslera, Crispijna van de Passe Starszego i Młodszego, Jacoba Hoefnagela, Emanuela Sweerta, Elizabeth Blackwell i – przede wszystkim – Marii Sibylli Merian. Towarzyszą im, wchodząc w zaskakujące relacje wizualne i narracyjne, „obrazy kwiatów i ptaków” Hiroshigego. Przedstawiamy dzieła 35 twórców z Austrii, Francji, Holandii, Irlandii, Japonii, Niemiec, Polski, Rosji, Wielkiej Brytanii, Włoch

- opowiada dr Anna Król.

Wystawa jest prezentowana w szczególnym momencie, gdy świat roślin i owadów, który uwiecznili w swoich dziełach artyści, zarówno współcześni, jak i dawni, zagrożony jest wyginięciem. Być może zobaczenie tych niezwykłych i pięknych prac w Muzeum Manggha skłoni nas do refleksji, a także pozwoli inaczej przetrwać czas pandemii.

Wystawa będzie czynna do 30.06.2021 roku.

Okazje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Trzy nowe wystawy w krakowskim Muzeum Manggha. Od współczesnej fotografii do sztuki botanicznej - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski