Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzydziesta edycja festiwalu sztuki dźwiękowej Audio Art w Krakowie. Instalacje, koncerty i performanse od 18 do 27 listopada

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
Xavier Lopez
Xavier Lopez Christina Marx
Trzydziesta edycja festiwalu sztuki dźwiękowej Audio Art w Krakowie potrwa od 18 do 27 listopada. Koncerty, performanse i instalacje będą prezentowane w Hevre, Akademii Muzycznej, Cricotece oraz w internecie.

Czy opłaca się jeździć elektrykiem?

od 16 lat

Festiwal Audio Art w Krakowie odbywa się nieprzerwanie od 1993 roku. W roku bieżącym przypada jego jubileuszowa edycja. Premierowe koncerty, instalacje i performansy będą dotyczyć przeglądu najważniejszych projektów sztuki dźwiękowej i muzyki współczesnej z całego świata.

"Ważne miejsce w programie zajmują polskie premiery o szczególnym wymiarze. Definiują one nowy paradygmat sztuki współczesnej. Zawierają elementy powiązane z tożsamością artysty, jego szczególnej misji w formowaniu lokalnej kultury. Porządkują świat post-pandemiczny z zabezpieczeniem dziedzictwa kulturowego. Kreują nowe formy sztuki wyrafinowanej, zaangażowanej wobec współczesnych wyzwań, stawianych przez migrację i zagrożenia związane z wojną" - podkreślają organizatorzy.

Festiwal otworzy 18 listopada Gert-Jan Prins z Amsterdamu wykładem "ALL-IN" w Akademii Muzycznej i zamknie tego samego dnia koncertem "ALL-OUT" w klubie Hevre. W tym samym czasie rozpocznie się też prezentacja 22-godzinnego projektu "Double Infinity" Philla Niblocka z Nowego Jorku, zrealizowanego w 2021 roku na jego 88. urodziny oraz instalacja Giacomo Miceli - "Infinite Conversation". W pierwszy dzień festiwalu wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

19 listopada polską premierę audiowizualnego projektu "Krasis" duetu z Paryża A. Radulescu i A. Playe poprzedzi solowy koncert "Out of the Playground" flecistki Alessandry Romboli. Wszystkie trzy artystki w południe prezentować będą swoją twórczość w formie wykładów w Akademii Muzycznej. Zaraz po nich Pablo Sanz z Madrytu wygłosi wykład "Ecology of Listening".

Na zakończenie wieczoru w klubie Hevre znany krakowskiej publiczności duet z Berlina - Bryan Eubanks i Xavier Lopez - pokaże polską premierę swojego projektu "xNatural Realms". Tego samego dnia zainicjowany zostanie w piwnicy Akademii Muzycznej cykl koncertów dla jednego słuchacza - "Black of Granule" Aleksandry Chciuk i Kuby Krzewińskiego.

20 listopada w Sali Kameralnej krakowskiej uczelni uczestniczyć będziemy w koncercie "Glass, Wood, Plastic" duetu Julianna Siedler-Smuga (marimba) i Wojciech Koprowski (skrzypce) z prawykonaniami utworów K. Krzewińskiego, A. Zagajewskiego, N. Fukuoki i M. Śniady. Następnie zanurzymy się w niezwykłej przestrzeni immersywnego koncertu "entangled" Pablo Sanza, wypełnionego dźwiękami dżungli amazońskiej.

24 listopada w klubie Hevre kolektyw GrupLab zaprasza na maraton elektroakustyczny "CIME/PSeME/SME" w wielokanałowej przestrzeni akusmatycznej, poprzedzony koncertem "Kunst Uni" studentów z Grazu pod kierunkiem Marko Ciciliani, który w południe wygłosi wykład w ramach Sesji Audio Art.

Festiwalowe wydarzenia w dniu 25 listopada rozpoczną się od wykładu "The Atmospheric Agent" Catherine Lamb z Berlina. Wieczorny koncert "Spiral Form" tejże artystki w klubie Hevre poprzedzi otwarcie instalacji "Utopijna architektura akustyczna" Marii Olbrychtowicz.

Taniec na rurze będzie pretekstem do premierowego wykonania "Monolithu" duetu Mári Mákó & Sofie Kramer z Hagi w Cricotece. To dalszy ciąg współpracy z Instrument Inventors Initiative Matteo Marangoni. Tego samego wieczora w Cricotece usłyszymy także koncert "Zemiter" Marcina Dymitera i Huberta Zemlera. Obydwaj artyście tworzą improwizowaną muzykę łączącą partie perkusji z dźwiękami otoczenia.

Program wydarzeń z 26 listopada wypełniony będzie dwoma wykładami Ania Karpowicz i Dominik Strycharski w ramach Sesji Audio Art w Akaxdemii Muzycznej. Duet ten zaprezentuje wieczorem unikalny projekt na bazie starych nagrań przedwojennej firmy płytowej Syrena, odtwarzanych z płyt szelakowych, połączonych z subtelną tkanką dźwiękową, tworzoną na dwóch fletach.

Koncepcja szczególnego tropienia przeszłości będzie osnową autorskiego koncertu wiolonczelisty Roberta Jędrzejewskiego. Projekt "Patkowski" dedykowany jest ojcu polskiej muzyki elektro-akustycznej, założycielowi Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie oraz Studia Muzyki Elektroakustycznej AMKP w Krakowie. Usłyszymy kompozycje twórcy projektu, K. H. Stoc-khausena, K. Saariaho i R. Reynoldsa.

Ostatni dzień festiwalu to wykłady Roberta Jędrzejewskiego w Akademii Muzycznej oraz Armando Navarro w Cricotece, poprzedzające wieczorne koncerty i performanse. Kompozycje Wojciecha Blecharza oraz Marka Michaluka wykona duet fletowy Małgorzata Mikulska i Gabriela. Następnie posłuchamy Michała Dębskiego w programie "DIAKRYTYKI", a na koniec zobaczymy radykalny performans paryskiej grupy †een▲ge g☺d w składzie: Armando Navarro, Louise Ronk-Sengès oraz Désiré.

Wszystkie informacje: https://audio.art.pl/

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Trzydziesta edycja festiwalu sztuki dźwiękowej Audio Art w Krakowie. Instalacje, koncerty i performanse od 18 do 27 listopada - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski