Tu chodzi o zdrowie!

Dorota DejmekZaktualizowano 
Patrzenie na jedzenie z perspektywy zdrowego odżywiania wielu Polakom kojarzy się wyłącznie z ograniczeniami, wyrzeczeniami i brakiem przyjemności, a tak być nie musi

Konsumenci nie radzą sobie z interpretacją informacji o wartości odżywczej umieszczanej na etykiecie produktu - wskazują wyniki badań „Eksploracja postaw związanych ze zdrowym odżywianiem w kontekście czytania etykiet”, których przeprowadzenie zlecił w 2016 r. Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ).

Dlatego Instytut Żywności i Żywienia rozpoczyna kampanię edukacyjną pod hasłem: „Mniej cukru, soli, tłuszczu? Kupuję to!”. Jej celem jest przekonanie Polaków do porównywania etykiet, dokonywania korzystnych dla zdrowia wyborów i świadomego podejścia do żywienia. Często produkty tej samej kategorii, ale innych producentów, mogą mieć różną wartość odżywczą i należy wybierać te, które mają mniej cukrów, soli, tłuszczu.

W trosce o zdrowie

- Co chwilę słyszymy, że nadmierne spożycie cukru, soli i tłuszczu negatywnie wpływa na nasze zdrowie i jest przyczyną wielu chorób cywilizacyjnych u dorosłych, a co gorsza także dzieci - komentuje dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia. - Mimo to nie bardzo wiemy od czego zacząć, by ograniczyć ilość tych składników w codziennej diecie. Poprzez naszą kampanię chcemy pokazać, że zmiana codziennego menu wcale nie musi być trudna.

- Niestety, w większości przypadków robiąc zakupy spożywcze, czynimy to schematycznie i często w pośpiechu - zauważa prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia. - Stojąc przed półką sklepową z całą paletą często tego samego rodzaju produktów, ale w różnych opakowaniach, wybieramy zwykle te same co zawsze, bo tak jest prościej, wygodniej i - w naszym przekonaniu - bezpieczniej. Ale robiąc zakupy rutynowo, nie zwracamy uwagi na informacje na etykiecie. A to one powinny pomagać nam w podejmowaniu właściwych decyzji dotyczących tego, co powinniśmy kupić, a później zjeść.

Co jest ważne?

Zwróćmy baczną uwagę na datę ważności produktu, sposób przechowywania i przygotowanie go do spożycia. Bardzo uważnie przyjrzyjmy się wykazowi składników i informacji o jego wartości odżywczej.

Wykaz składników to informacja o wszystkich surowcach, z jakich produkt został wytworzony, w tym substancjach dodatkowych (dodatkach do żywności), aromatach. Są one wymienione w malejącej kolejności. Dodatki do żywności, nazy- wane potocznie „E-dodatkami”, można zapisywać dwojako: podając ich zasadniczą funkcję technologiczną oraz nazwę (np. wzmacniacz smaku - glutaminian monosodowy), albo symbol „E” i właściwy numer (np. wzmacniacz smaku - E 621). Brak „E” na etykiecie nie oznacza, że produkt nie zawiera substancji dodatkowych. Nie szukajmy w wykazie składników tylko symbolu „E”, sprawdźmy, czy są tam składniki mające funkcje technologiczne. Pamiętajmy jednak, że wszystkie „E” są dozwolone do stosowania w Unii Europejskiej, a w niektórych przypadkach ich użycie jest niezbędne dla bezpieczeństwa produktu.

Wykaz składników dostarcza także informacji o obecnych w produkcie składnikach alergennych - muszą być one wyraźnie wyróżnione.

Kolejnym istotnym elementem etykiety jest informacja o wartości odżywczej. Wymagane prawem informacje dotyczą wartości energetycznej produktu podawanej w kJ (kilodżulach) i kcal (kilokaloriach) oraz zawartości sześciu składników: tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Informowanie o zawartości błonnika nie jest konieczne. Infor- macja o wartości odżywczej wyrażana jest zawsze w przeliczeniu na 100 g lub 100 ml produktu. Aby było łatwiej skorzystać z tych danych, producenci często podają te informacje w przeliczeniu na określoną porcję produktu.

Na etykiecie może być też podana wartość procentowa referencyjnych wartości spożycia (RWS), która wskazuje, jaką jej część na energię lub dany składnik odżywczy pokrywa 100 g/100 ml i/lub porcja produktu. RWS dla tłuszczu, kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli zostały określone dla dorosłych na diecie 2000 kcal dziennie.

Cukier, sól i tłuszcze

Pamiętajmy, że w produktach spożywczych cukier występuje w wielu postaciach, nie tylko cukru białego (sacharozy). Cukier to także glukoza, fruktoza, dekstroza, maltodekstryna, syrop glukozowy, syrop skrobiowy, syrop glukozowo-fruktozowy, syrop z agawy, syrop daktylowy, słód jęczmienny, miód. Cukry mogą być dodawane do podobnych asortymentów żywności w różnych ilościach.

Producenci dodają do swoich produktów także różne ilości soli. Na rynku znajdziemy np. serek twarogowy o zawartości soli 0,1 g w 100 g, ale też taki o zawartości soli 1,0 g w 100 g.

Na etykietach znajdziemy informację o ilości tłuszczu zawartej w 100 g produktu i o ilości kwasów tłuszczowych nasyconych. Warto wybierać produkty bogate w kwasy tłuszczowe nienasycone (oleje roślinne, ryby i przetwory rybne, owoce morza, orzechy). Produktów o dużej zawartości kwasów tłuszczowych nasyconych lepiej unikać, ich źródłem są głównie tłuszcze i produkty zwierzęce.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzeni, żywność w Polsce jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Tu chodzi o zdrowie! - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3