Tunel już po remoncie, pociągi przyspieszają

ARKADIUSZ MACIEJOWSKI
Kolejarze oddali właśnie do użytku blisko 15 kilometrów zmodernizowanych torów, po których jadą pociągi z Małopolski do Warszawy FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ
Kolejarze oddali właśnie do użytku blisko 15 kilometrów zmodernizowanych torów, po których jadą pociągi z Małopolski do Warszawy FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ
Udostępnij:
Kolejarze z PKP PLK z pompą ogłosili wczoraj, że zakończyła się modernizacja stacji Tunel oraz torowiska pomiędzy tą miejscowością a Kozłowem. Łącznie odnowili kilkanaście kilometrów torów i blisko 20 rozjazdów.

Kolejarze oddali właśnie do użytku blisko 15 kilometrów zmodernizowanych torów, po których jadą pociągi z Małopolski do Warszawy FOT. ALEKSANDER GĄCIARZ

KOLEJ. O około 12 minut - do 2 godz. i 51 minut - skrócił się czas przejazdu najszybszych składów z Krakowa do Warszawy. Na obiecane 2 godziny i 15 minut pasażerowie jeszcze długo poczekają.

Do tej pory, ze względu na zły stan techniczny torów, pociągi musiały tam zwalniać nawet do 40 km/godz. Teraz będą mogły przyspieszyć do 110 km/godz. Dzięki temu czas przejazdu najszybszych składów z Krakowa do Warszawy trochę się skróci - z ponad 3 godzin do ok. 2 godz. i 50 minut. Do obiecanych 2 godz. i 15 minut jeszcze jednak bardzo daleko. Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK przyznaje, że uda się to osiągnąć dopiero w 2015 r.

Coraz szybciej do Warszawy

Cały czas trwają prace między Zastowem a Krakowem, które zgodnie z planem zakończyć się mają w przyszłym roku.

- Realizowane są jeszcze inwestycje na odcinkch: Grodzisk Mazowiecki - Idzikowice, które potrwają do 2014 r. oraz Warszawa - Grodzisk Mazowiecki, do 2015 r. - wyjaśnia Dorota Szalacha.

Maciej Dutkiewicz z PKP PLK zapewnia jednak, że czas przejazdu z Krakowa do Warszawy uda się skrócić do ok. 2 godz. 30 min już w przyszłym roku. Na Centralnej Magistrali Kolejowej (czyli mierzącym 223 km odcinku między Zawierciem a Grodziskiem Mazowieckim) zakończył się montaż tzw. systemu ETCS, który pozwala pociągom pojechać z prędkością nawet 200 km/godz.

Elementy ETCS wyglądają dość niepozornie. To niewielkie żółte skrzynki zamontowane między szynami. Z nich przesyłane są informacje do kabiny maszynisty. PKP Intercity wyposaża lokomotywy w urządzenia pozwalające na skorzystanie z tej technologii. - Otrzymaliśmy już pozwolenie na użytkowanie systemu. Teraz mamy mniej więcej rok na dopracowanie i wdrożenie wszystkich procedur. Pod koniec 2014 r. na części CMK pociągi pojadą 200 km/godz. - zapewnia Dutkiewicz.

Oznacza to, że nowoczesne składy Pendolino, które zaczną wozić pasażerów właśnie pod koniec 2014 r., przez kolejnych kilkanaście miesięcy na większej części trasy z Krakowa do Warszawy nie przekroczą 160 km/godz.

Do Rzeszowa w żółwim tempie

O ile pasażerowie podróżujący do stolicy mogą odczuć wkrótce pewną poprawę, to na torach w kierunku Podkarpacia oraz szczególnie tych wiodących na Śląsk sytuacja wygląda dużo gorzej. Kolejarze z PKP PLK mówią, że na trasie do Rzeszowa "front robót w przyszłym roku zostanie zwiększony". Pociągi będą więc pokonywać tę niespełna 160-kilometrową trasę w blisko pięć godzin jeszcze przynajmniej do 2015 r. Cała modernizacja zakończy się zaś najwcześniej za dwa lata.

- Na razie na tej trasie zmodernizowano około 90 km torów. Szacujemy, że zaawansowanie całej inwestycji, na którą składają się jednak nie tylko remonty torów, ale także dworców i peronów kolejowych, w tym roku może wynieść do 40 procent - mówi Dutkiewicz. Zaznacza również, że już po 9 marca 2014 r. po raz kolejny mogą nastąpić zmiany w rozkładach jazdy pociągów do stolicy Podkarpacia.

Trasa do Katowic dopiero w planach

Kulminacja kolejowych problemów widoczna jest najbardziej na trasie z Krakowa do Katowic. - W pierwszym kwartale przyszłego roku planujemy zakończenie prac na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno - informuje Maciej Dutkiewicz. To tylko krótki odcinek mierzącej blisko 70 km trasy i jego modernizacja nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu podróży - ponad dwie godziny.
Na kluczowym fragmencie, czyli pomiędzy Krakowem a Krzeszowicami roboty budowlane jeszcze nawet się nie rozpoczęły. Obecnie trwają tam dopiero prace projektowe. W przyszłym roku prawdopodobnie zostanie wybrany wykonawca, a modernizacja zakończy się najwcześniej w 2016 r. Wtedy pociągi mają pokonywać cały ten niewielki dystans w ok. 60 minut.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie