Tunel pod aleją Słowackiego zmniejszy korki na Kleparzu?

Piotr Tymczak
Skrzyżowanie al. Słowackiego z ul. Prądnicką i Długą to newralgiczne miejsce, gdzie kierowcy często grzęzną w korkach.
Skrzyżowanie al. Słowackiego z ul. Prądnicką i Długą to newralgiczne miejsce, gdzie kierowcy często grzęzną w korkach. fot. Anna Kaczmarz
Inwestycje. O przebudowie skrzyżowania al. Słowackiego z Prądnicką i Długą mówi się od lat. Teraz pomysł wraca.

Władze Krakowa planują wreszcie zrobić porządek na skrzyżowaniu przy Nowym Kleparzu, gdzie kierowcy ciągle grzęzną w ogromnych korkach.

Mieszkańcy od lat domagają się przebudowy tego skrzyżowania. - To wstydliwy fragment Krakowa. Na ul. Prądnickiej nieraz trzeba stać w korku przez pół godziny, by wjechać w aleje - przyznaje Stanisław Korzeniowski, emerytowany krakowski taksówkarz.

O przebudowie skrzyżowania al. Słowackiego z ulicami Prądnicką i Długą mówi się w Krakowie od lat. Brakowało jednak na to pieniędzy.

- Mamy koncepcję przebudowy tego skrzyżowania. Chcemy ją obecnie zrealizować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Może do tego dojść w latach 2016 - połowa 2018 - informuje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel, odpowiedzialny za transport w mieście. Zdradza przy tym, że jest brany pod uwagę wariant bezkolizyjnego skrzyżowania, a więc z tunelem pod al. Słowackiego.

Plan jest taki, że za realizację inwestycji będzie odpowiadać gminna spółka Miejska Infrastruktura. W ramach przedsięwzięcia w rejonie skrzyżowania (od strony ul. Wrocławskiej) powstałby też podziemny parking na 140 miejsc, a nad nim nowy dworzec autobusowy. Parking powstałby za pieniądze partnera prywatnego, który później odzyskiwałby poniesione nakłady poprzez zarządzanie parkingiem i pobieraniem na nim opłat.

- Jeżeli miasto decyduje się na przebudowę tego skrzyżowania, to będzie to fantastyczna wiadomość. Mieszkańcy czekają na tę inwestycję od lat - komentuje krakowska radna Agata Tatara (PiS).

Na początku tego roku radna Tatara zwróciła się do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego z interpelacją, w której upominała się o przebudowę skrzyżowania przy Nowym Kleparzu. Wiceprezydent Trzmiel odpowiedział jej, że z uwagi na konieczność pogodzenia ograniczonych możliwości finansowych miasta z potrzebami inwestycyjnymi, nie ma możliwości określenia realnego terminu przebudowy skrzyżowania.

Sprawa nie została jednak odłożona do szuflady. W magistracie zaczęli się głowić, jak szybciej zrealizować inwestycję i pojawił się pomysł wykorzystania do tego spółki Miejska Infrastruktura. Została ona powołana po to, by budować parkingi (m.in. z możliwością zaciągania na to kredytów). W przypadku inwestycji przy Nowym Kleparzu doszedłby partner prywatny. Wiceprezydent Trzmiel liczy na to, że uda się go wybrać na przełomie tego i przyszłego roku.

Duża dyskusja na temat przebudowy skrzyżowania Nowy Kleparz toczyła się w urzędzie już w 2009 roku. Wtedy rozgorzał spór, czy nowe skrzyżowanie ma być bezkolizyjne (z tunelem) czy jednopoziomowe.

Koncepcja z tunelem samochodowym pod al. Słowackiego zakłada, że zaczynałby się on wspólnym wjazdem i wyjazdem od strony wlotu ul. Kamiennej, a kończył osobnymi rampami wzdłuż al. Słowackiego, na wysokości ul. Śląskiej. Obie drogi tunelu, mające po dwa pasy, oddzielałaby pod ziemią ściana.

W 2009 roku ówczesny wiceprezydent Krakowa Wiesław Starowicz wyjaśniał, że ze względu na ograniczenia finansowe budowa tunelu nie jest brana pod uwagę. Miał być on jednak uwzględniony w projekcie. W pierwszej kolejności planowano jednak budowę podziemnego parkingu, wraz z przebudową układu komunikacyjnego. Do budowy tunelu miasto zamierzało powrócić, kiedy będą możliwości finansowe. Skończyło się na tym, że do dziś z układem komunikacyjnym przy Nowym Kleparzu nic nie zrobiono.

Teraz znów wraca dyskusja, czy tunel jest potrzebny. - To kosztowne rozwiązanie, które przeniesie korki na kolejne skrzyżowania alej, gdzie tuneli nie ma - uważa prof. Andrzej Rudnicki z Politechniki Krakowskiej.

Sceptycznie o pomyśle budowy tunelu wypowiada się również Stanisław Korzeniowski. - Jak znam życie, to taki tunel miasto będzie budować co najmniej pięć lat i w tym czasie czekałyby nas tam ogromne utrudnienia. To skrzyżowanie można poprawić znacznie szybciej poprzez stworzenie większej liczby pasów jezdni. Jest na to miejsce - przekonuje emerytowany taksówkarz.
Z kolei zdaniem radnej Tatary tunel byłby idealnym wyjściem: - Bezkolizyjne rozwiązanie jest najlepsze. Trzeba pamiętać, że w pobliżu jest szpital przy ul. Wrocławskiej.

Według prof. Antoniego Tajdusia, byłego rektora Akademii Górniczo-Hutniczej, przebudowa skrzyżowania może trochę pomóc, ale to tylko lokalne rozwiązanie. - Aby odciążyć Aleje Trzech Wieszczów, trzeba dokończyć obwodnicę Krakowa. Nadal jestem zwolennikiem tego, aby w przyszłości aleje oddawać mieszkańcom, a ruch sprowadzać pod ziemię - zaznacza prof. Antoni Tajduś.

Wideo

Komentarze 18

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
dr inż. Piotr

W autobusie 130 jedzie więcej osób niż stoi w całym korku na Prądnickiej.

d
dr inż. Piotr

Budowa tego tunelu to wręcz idiotyczny pomysł. Pamiętajmy, że zjazd do takiego tunelu ma ok 100m. Ponadto gdzie się podzieją te samochody na Długiej? Staną w korku blokując tramwaje.
W przypadku tego skrzyżowania wiele relacji jest podobnie obciążonych, a w szczególności lewoskręt w Aleje z Prądnickiej. Należy dać priorytet lewoskrętowi kosztem jadących z Długiej prosto.

g
gosc22

tunel to drogie koszty, potrzeba tam zrobic, przebudowac skrzyzowanie pradnickiej z alejami i ot co.

G
Gość z IGN

Po pierwsze, trasa wolbromska nie ma szans stworzyć jednego ciągu z ulicą wita stwosza. Do tego potrzebna by była trasa miłosza, której:

-nie ma w wieloletnim platnie inwestycyjnym miasta krakowa, a to znaczy że do 2025 roku nie jest przewidziana na nią ani złotówka
-do jej powstania konieczne jest zbudowanie estakady nad torami kolejowymi oraz wyburzenie kilkunastu magazynów. Jak wyglądają rozmowy z koleją w sprawach takin inwestycji? jest to katorga. Estakada w Płaszowie to wyjątek potwierdzający rtegułę gdyż była w planach już w latach 70tych.
-czyli trasa wolbromska wpompowałaby najwyżej ruch w już zakorkowany nowy kleparz, bardzo rozsądna inwestycja za 150mln złotych.

Po drugie, aktywiści nie protestowali przeciwko budowie tej trasy ale jej formie. Przypomnę że Trasa Wolbromska ma biec przez gęsto zaludnione osiedle. Tymczasem miejscami ma być tam aż 7 pasów po 3,5 m szerokości każdy, brak przejść dla pieszych. Trasa ta odcięłaby ludzi od sklepów, dzieci od szkół, matki od dostępu do parku kościuszki, to jest debilizm.

Kolejna sprawa to taka, że ta inwestycja tp nie tylko budowa drogi ale także budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową. Podczepiono pod nią trasę wolbroską by niby pokazać, jak to unia na drogi daje, otóż nie daje. UE finansuje tylko część zadania pod nazwą tramwaj, za 150mln na drogę płaci tylko miasto. Początkowo nawet planowano pociąć inwestycje na dwa etapy, tramwaj zakończyć przed dużą obwodnicą towarową. Tak by nie brakło kasy na drogę a ludzie na górce zostaliby bez tramwaju, który jest obiecywany już od lat 15.

P
Paweł

Aktywiści nie pozwolą - od roku blokują powstanie trasy Wolbromskiej, która miała tworzyć spójny ciąg do Wita Stwosza, skoro udało się oszołomom z różnych grup aktywistycznych zablokować tamtą część, to Twardego z Wita Stwosza też zablokują, poszukaj hasła Inicjatywa 4 Dzielnica, albo Inicjatywa Górka Narodowa i podziękuj tamtym dżentelmenom

O
Olgierd

Wcale się nie dziwię że nikt nie chce wpuszczać 130 - stojąc 35 minut w korku od Twardego i zbożowej, kiedy święte krowy uprzywilejowane busiki 154 i inne mykają poza kolejnością zatykając prądnicką, to się nie dziwię że nikt 130 nie puści.

c
cccc

Nie tylko korki. Wypadki. Wpierw o światła Sląska/Długa starał się kiedyś jeden z radnych dzielnicy ale urzędasy z UMK grały w kulki. Kto wie, może tunel nie jest złym pomyslem?

T
Tunel niepotrzebny i drogi

zgadzam sie z Pana komentarzem, ponizej jeszcze raz moj pomysl:
''Tylko nastepujace rozwiazanie jest najbardziej korzystne:
1. Polaczyc ulice Wita Stwosza z ulica Doktora Twardego, jest to dlugosc okolo 1 kilometr, oczywiscie minimum po dwa pasy w kazda strone, uwzglednilbym takze sciezke rowerowa tak jak to jest na estakadzie tramwajowej w plaszowie.
2. Przebudowac skrzyzowanie ulicy Pradnickiej i aleji Slowackiego tak ze podwojny przystanek tramwajowy i autobusowy bedzie wspolny i na wyspie.
3. Wybudowac linie tramwajowa okolo 1000 metrow laczaca ulice Kamienna z ulica Krolewska i conajmniej jednen tramwaj z bronowic powinien jechac ta trasa i dalej pod dworcem kolejowym.
Dziekuje!''

m
mieszkaniec

Tylko nastepujace rozwiazanie jest najbardziej korzystne:
1. Polaczyc ulice Wita Stwosza z ulica Doktora Twardego, jest to dlugosc okolo 1 kilometr, oczywiscie minimum po dwa pasy w kazda strone, uwzglednilbym takze sciezke rowerowa tak jak to jest na estakadzie tramwajowej w plaszowie.
2. Przebudowac skrzyzowanie ulicy Pradnickiej i aleji Slowackiego tak ze podwojny przystanek tramwajowy i autobusowy bedzie wspolny i na wyspie.
3. Wybudowac linie tramwajowa okolo 1000 metrow laczaca ulice Kamienna z ulica Krolewska i conajmniej jednen tramwaj z bronowic powinien jechac ta trasa i dalej pod dworcem kolejowym.
Dziekuje!

a
adaś

Bardzo interesująca inicjatywa ludzi o mentalności Jana Tajstera, który już dawno temu był przecież inicjatorem rozwiązania tunelowego na al. Słowackiego przy Nowym Kleparzu. Jak na razie, to nieudana inicjatywa. Komuś wydało się dziwne, żeby budować tunel tylko po to, żeby mógł w nim stawać korek samochodów, zatrzymanych światłami zaraz na sąsiednim skrzyżowaniu, A przecież postój w tunelu mógłby wpływać kojąco na nadwerężone nerwy kierowców. A jeszcze przy projektowaniu tego tunelu ktoś powyciągał liczne kolizje z uzbrojeniem podziemnym, i to niektóre nader kosztowne. Typowe "niedasię". No to uwalili i projekt, i Tajstera. A może onże już wykaraskał się z kłopotów sądowych i wraca ze sztandarowym projektem? W ZIKiT wakuje aktualnie stanowisko dyrektora.

g
gosc

Budować ten tunel jak najszybciej.
Ale pewnie nie zbudują, jak dojdzie co do czego, paranoicy, czyli miejscy aktywiście będą rzucać wszystkimi piorunami. Jak to więcej aut do centrum ? Przecież liczą się tylko rowery, w lato jesień zimę, tylko rowery.
A g***** Trzmiel jeszcze w zimie im odśnieża ścieżki. Oczywiśćie nie za swoje, za publiczne pieniądze

g
gość

Smog i korki, z tego słynie Kraków, z tym trzeba coś zrobić, a nie szukać półśrodków!!!
Podobno wszyscy zarządzają ruchem w miastach europejskich, lepiej niż się to robi w Krakwie, nie licząc Moskwy i Istambułu.

p
poirytowny kierowca

Dokładnie, jeszcze przebudować ronda Mateczne, Grzegórzeckie, skrzyżowanie Brożka z Zakopiańską i było by o wiele lepiej przemieszczać się po tym mieście!!!
Przecież w Krakowie to jest codzienny paraliż komunikacyjny.

b
bsonik

podziemne tunele powinny powstac na wszystkich skrzyzowaniach przy alejach.A na rondzie Matecznego estakada

l
liyoo

Taaak .Teraz to mamy slalom gigant .

Weźmy autobus nr 130 .
Z Wrocławskiej oczekuje ,aż się zlituje ktoś i wpuści na Prądnicką .Wpuszcza ,więc kita i zakręt 90 stopni .Tym co stoją ręce wyrywa od przechyłu i przeciążenia.
Teraz autobus czeka na zielone światło i później znów aby ktoś wpuścił i raz kita i 90 stopni .
Przechył i stawy barkowe trzeszczą a siedzący zapierają się rękami i nogami .Następnie gaz w Montelupich i ostre hamowanie na Warszawskiej ,ale weszło zielone więc gaz .
Palce zaciśnięte na poręczach już sinieją niektórym.
I jeszcze raz w prawo 90 stopni a później w lewo 90 i jeszcze raz w lewo 90 stopni i ....cudem ocaleni chwiejnym krokiem opuszczają 130 stkę .

Po takim przejeździe nikt kto może nie zrezygnuje ze swojego auta.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3