Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel z przejazdem pod zakopianką. Przetarg na nowy układ drogowy pod Krakowem

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
W Libertowie w miejscu skrzyżowania powstanie tunel i trzy kładki dla pieszych
W Libertowie w miejscu skrzyżowania powstanie tunel i trzy kładki dla pieszych GDDKiA
Przejazd pod zakopianką w formie tunelu oraz trzy kładki dla pieszych mają powstać w Libertowie w gminie Mogilany. Główne cele inwestycji to poprawa bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 7. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na projekt i przebudowę układu drogowego.

O nowe rozwiązania na skrzyżowaniu w Libertowie i troskę o pieszych mieszkańcy gminy Mogilany upominali się od lat. Zaczyna się projektowanie, ale na dokumentację jednak trzeba będzie poczekać około 3,5 roku.

Nowy układ w Libertowie - kompleksowa przebudowa

Ogłoszony przetarg jest związany z koniecznością kompleksowej przebudowy układu drogowego w Libertowie.

- Zlikwidowane zostanie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. W tym miejscu z drogi krajowej nr 7 będzie można skręcać tylko w prawo. W zamian za to pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Będzie on zlokalizowany niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu powstanie też ciąg pieszo-rowerowy. W okolicy likwidowanego skrzyżowania zbudujemy kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych - wyjaśnia Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

To nie wszystko, bo zlikwidowane zostaną również skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic). Nie będzie też możliwości wyjazdu z tych ulic na krajówkę. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych GDDKiA wybuduje kładkę. Odcięte od zakopianki drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki.

Uzupełnią sieć dróg lokalnych przy zakopiance

W okolicy nowego układu drogowego wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na krajówkę w kierunku Krakowa i Myślenic.

- GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda. Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką - informuje Kacper Michna z GDDKiA.

Poza dwiema kładkami (jednej w okolicy likwidowanego skrzyżowania w Libertowie, drugiej w miejscu przejścia poziomego w okolicy ul. Wesołej w Libertowie i ul. Parkowej w Gaju) powstanie trzecie kładka w okolicy obecnego przejścia dla pieszych w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

W ramach inwestycji planowana jest budowa ekranów akustycznych, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie, a także dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.

Jak informuje GDDKiA na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych). To około 3,5 roku.

Bezpieczeństwo pieszych, komfort podróży, płynny ruch

Nowe rozwiązania, czyli przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Natomiast budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. A do tego tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7.

W pobliżu ważna rozbudowa węzła Kraków Południe

W lutym 2023 r. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Celem tej inwestycji będzie poprawa przepustowości węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się oddzielnymi drogami.

Inwestycje na zakopiance między Krakowem a Myślenicami

Przebudowa zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków-Południe i w Libertowie to część działań GDDKiA, które służą poprawie bezpieczeństwa i zwiększenia przepustowości DK7 między Krakowem a Myślenicami. Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od prawie 40 tys. do ponad 57 tys. pojazdów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków - Myślenice będzie się zwiększać.

Przygotowywane i realizowane inwestycje poprawią przepustowość zakopianki w jej newralgicznych miejscach, zwiększą bezpieczeństwo pieszych i kierowców. GDDKiA planuje (poza przebudową węzła Kraków Południe i układu drogowego w Libertowie) realizację jeszcze siedmiu dużych inwestycji na tym odcinku, które są na różnym etapie prac.

Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca przebudowuje sieci techniczne, buduje mur oporowy i przygotowuje platformy robocze, które będą wykorzystywane przy palowaniu. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.

Kończą się prace projektowe dotyczące budowy węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach. W marcu GDDKiA złożyła do Wojewody Małopolskiego wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla węzła w Myślenicach. Po jej uzyskaniu GDDKiA będzie mogła przystąpić do ogłoszenia przetargu na wykonawcę tego obiektu. W Krzyszkowicach powstanie tunel pod zakopianką, w który będzie również wydzielone przejście dla pieszych. W Myślenicach, wraz z planowanym węzłem łączącym ul. Sobieskiego z DK7, zostanie zbudowana kładka dla pieszych.

GDDKiA złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla węzła w Jaworniku. Po jej uzyskaniu ruszą prace związane z przygotowaniem szczegółowego projektu budowlanego węzła.

Trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w Głogoczowie. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku.
Prowadzone są prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. GDDKiA planuje wystąpić w tym roku z wnioskami o pozwolenia na budowę tych obiektów.

Gmina Wielka Wieś zachęca nowych mieszkańców do meldowania się

Najbogatsza gmina wiejska w Małopolsce jest pod Krakowem. Zn...

Odbudowa Ukrainy to szansa dla polskich firm

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski