Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda tunel ZAKOPIANKI. My już nim przejechaliśmy! Zdjęcia i film z wnętrza [20.01.2021]

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Budowa tunelu zakopianki trwa. Trasą S7 pod górą Lubań pojedziemy w przyszłym roku.
Budowa tunelu zakopianki trwa. Trasą S7 pod górą Lubań pojedziemy w przyszłym roku. Tomasz Mateusiak
Budowany od 4 lat tunel ekspresowej zakopianki (pod masywem Lubania Małego)czeka jeszcze na prace wykończeniowe, ale na dobrą sprawę już dziś można nim... spokojnie przejechać! Sprawdziliśmy to osobiście, bo dziennikarz "Gazety Krakowskiej" na zaproszenie GDDKiA pokonał dziś cały odcinek drogi położonej pod ziemią. Trzeba przyznać, że inwestycja naprawdę robi wrażenie!

Dziennikarzom umożliwiono przejechanie się tunelem ponieważ w poniedziałek 18 stycznia ten odcinek zakopianki wizytował Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Na zaproszenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zaraz za jego samochodem utworzono kolumnę złożoną z przedstawicieli pracy i mediów. Jechaliśmy po dnie tunelu z prędkością około 20 kilometrów na godzinę. Szybciej się nie dało bo co chwilę mijaliśmy kolejne roboty budowlane. Cały przejazd zajął około 5 minut.

- Zaprosiłem tutaj Państwa byście mogli się na własne oczy przekonać, a następnie przekazać to waszym Czytelnikom i Widzom jak mocno zaawansowane są już prace w tunelu - mówił do dziennikarzy Adamczyk. - Budująca tunel firma Astaldi pokonała już trudności jakie miała przed kilkunastoma miesiącami i buduje ten odcinek S7 w zadowalającym nas tempie. Przedstawiciele włoskiego wykonawcy poinformowali nad właśnie po raz kolejny, że wszystko zmierza ku temu by pierwsi kierowcy przejechali tym tunelem (już w pełni wykończonym) na przełomie 2021 i 2022 roku. Trzymam ich za słowo i tym samym liczę, że gdy już pokonamy koronawirusa na przyszłorocznego sylwestra i skoki w 2022 roku wszyscy pojedziemy już przez tunel - dodawał minister.

Zaprosiłem tutaj Państwa byście mogli się na własne oczy przekonać, a następnie przekazać to waszym Czytelnikom i Widzom jak mocno zaawansowane są już prace w tunelu

Na tę trasę kierowcy czekają od lat. Integralną częścią ekspresowej zakopianki ma być tunel pod górą Luboń. Dwukomorowa konstrukcja ma mieć docelowo ponad 2 kilometry długości.

Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki

Czy faktycznie jest to możliwe?

To trudne pytanie bo dziennikarze nie są inżynierami. Wjeżdżając do tunelu zobaczyliśmy jednak ogromny rozmach prac jakie już zostały wykonane. Obie komory są już zabetonowane. Nasze samochody jechały więc po betonie wylanym na dnie tunelu. Kierowcy nie będą jednak w przyszłości jeździć na tym samym poziomie. Docelowa jezdnia powstanie około 2 metrów wyżej. By było to możliwe na dnie tunelu stawiane są już specjalne betonowe podpory. Na nich później będzie wylany betonowy strop a dopiero na nim ułożony asfalt. Tym samym pod przyszłą jezdnią powstanie kanał technologiczny w którym będą ułożone wszystkie instalacje i którym będzie tłoczone powietrze w ramach wentylacji. W tunelu w kilku miejscach cały czas zbrojone są nisze w bocznych ścianach na przyszłe hydranty. Trwa też wykańczanie ostatnich przejść ewakuacyjnych pomiędzy prawą i lewą komorą tunelu.

Tyle zachwytów. Gołym okiem widać jednak też, że prac do wykonania w tunelu jest jeszcze naprawdę sporo. Pokazują to zresztą suche liczby. Na dziś ze wszystkich prac zaplanowanych w tunelu wykonano 62,5 procent robót. Zajęło to blisko 4 lata! Dokończenie brakujących 38 procent zadań w ciągu zaledwie 12 miesięcy będzie bardzo trudno. Z drugiej strony wykańczanie jest jednak o wiele mniej czasochłonne jak samo kopanie tunelu. Trzeba więc zaufać włoskim inżynierom, którzy deklarują, że zdążą na czas.

Budowę tunelu ekspresowej zakopianki rozpoczęto 6 marca 2017 roku. W jej trakcie usunięto ze środka góry kilkaset tysięcy ton ziemi i skał. Kopanie tunelu postępowało od 3 do 5 metrów dziennie. Górnicy używali do tego celu koparek z dłutami czy materiałów wybuchowych. Tych ostatnich zużyto dokładnie 160 ton. Praca w środku góry prowadzona była 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu i nie przerywana nawet na święta. W trakcie drążenie pod Lubniem Małym nie zanotowano żadnego poważnego wypadku.

Budowa zakopianki - najważniejsze fakty i liczby

  • Dwukomorowa konstrukcja ma mieć docelowo ponad 2 kilometry długości
  • Kontrakt na budowę tunelu podpisano 29 czerwca 2016 roku. Wartość umowy, na której złożono podpisy wyniosła dokładnie 968 835 650,11 zł brutto
  • Pierwsze zauważalne prace przy powstawaniu tunelu miały miejsce w sierpniu 2016
  • Maszyny w skałę zaczęły się wgryzać dopiero na przełomie lutego i marca 2017 roku
  • Od strony południowej wykop ruszył wiosną 2018

Powstający tunel wciągu drogi S7 na chwilę obecną jest najdłuższym tunelem drogowym znajdującym się poza terenem miejskim w Polsce. Dłuższy od niego jest (również obecnie budowany) tunel drogi S2 w południowej Warszawie, który będzie oddany do użytku w pierwszej połowie tego roku. Niedawno ruszyło też kopanie tunelu w ciągu drogi S3 na Dolnym Śląsku (pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą). Gdy w 2023 roku będzie on gotowy pod ziemią znajdzie się 2300 metrów drogi czyli o 240 więcej niż w tunelu zakopianki.

Budowa tunelu zakopianki łącznie będzie kosztował blisko miliard złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski