Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunele pod stałą kontrolą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Taki obiekt powstanie przy tunelu na zakopiance. Przy Trasie Łagiewnickiej zaplanowano budynek klasy „A”
Taki obiekt powstanie przy tunelu na zakopiance. Przy Trasie Łagiewnickiej zaplanowano budynek klasy „A” Wizualizacja: GDDKiA
Inwestycje. Centrum zarządzania tunelem jest potrzebne. W Krakowie ma powstać budynek o wysokim standardzie

Urzędnicy przekonują, że w ramach Trasy Łagiewnickiej konieczne jest wzniesienie budynku klasy „A” (wysoki standard), co wzbudziło kontrowersje wśród mieszkańców. Obiekt ma m.in. służyć do obsługi tuneli. Eksperci przyznają, że takie budowle stawia się, jeżeli trasa na dłuższym odcinku wiedzie pod ziemią.

- Wpływ na to mają względy bezpieczeństwa - wyjaśnia prof. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej. Przyznaje, że w przypadku tuneli potrzebne jest miejsce, z którego będzie się sterować ruchem. Zgadza się też, że dobrze jest, jak obiekt zarządzania ruchem znajduje się w pobliżu, wtedy służby mogą szybciej reagować. Jako przykład podaje tunel pod Martwą Wisłą, o długości ok. 1,6 km, jaki powstał w Gdańsku. Przy nim postawiono budynek z centrum zarządzania.

- Przez całą dobę są tam co najmniej dwie osoby do obsługi tunelu. Reagują na różne zdarzenia. Jest około 40 scenariuszy działania, np. jeżeli jest pożar, wypadek, wejdzie tam pieszy, wbiegnie zwierzę. Ostatnio mieliśmy przypadek wjazdu samochodu do tunelu pod prąd. Trzeba było natychmiast reagować - opowiada Tomasz Wawrzonek, urzędnik zabezpieczenia tunelu z Zarządu Dróg w Gdańsku.

W ramach Trasy Łagiewnickiej, o długości ok. 3,7 km, powstaną cztery tunele o długości: 400, 600, 700 i 250 metrów. Budynek, jaki powstanie przy jednym z tych tuneli, ma w przyszłości odpowiadać też za tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy o dł. ok. 2,4 km, który ma powstać na kolejnym odcinku trzeciej obwodnicy.

W przetargu na Trasę Łagiewnicką zapisano konieczność postawienia budynku klasy „A” o powierzchni minimum tysiąca mkw. z parkingiem na 15 miejsc postojowych. Okolicznych mieszkańców oburzyło, że spółka Trasa Łagiewnicka zamawia za publiczne pieniądze budynek wysokiej klasy, a zamierza oszczędzać na inwestycji i kopać tunele metodą odkrywkową, a nie drążeniową.

Budynek, jaki znalazł się w zamówieniu, ma być wyposażony w dyspozytornię/salę operatorską oraz serwerownię (wraz z wyposażeniem). Osoby w centrum mają mieć stały dozór nad tunelem, prowadzić pełną kontrolę wszelkich systemów i instalacji, możliwość komunikacji z osobami w tunelu poprzez systemy łączności alarmowej i nagłośnienia, możliwość sterowania ruchem w tunelu, jak i przed nim.

Dla porównania, w przypadku ponad dwukilometrowego tunelu na zakopiance, pod Małym Luboniem, powstanie punkt obsługi i monitoringu tunelu, usytuowany w pasie między jezdniami. Przed wjazdem do tunelu (od strony Krakowa) zaplanowano dyspozytornię rezerwową, przewidzianą do nadzoru tunelu w sytuacjach awaryjnych. Będzie to obiekt parterowy, podpiwniczony. Przed tunelem wyznaczono też mały obiekt, związany z dozorowaniem awaryjnym obiektu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski