Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunelem i mostami do Rabki

Katarzyna Hołuj
Tak ma wyglądać węzeł drogowy w Skomielnej Białej
Tak ma wyglądać węzeł drogowy w Skomielnej Białej ZE STRONY UG LUBIEŃ
Inwestycje. W 2016 roku ma ruszyć budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S7 z Lubnia do dziecięcego uzdrowiska. Oznacza to dwujezdniową zakopiankę już na całej długości powiatu myślenickiego.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje grunt pod tę długo oczekiwaną inwestycję – w sensie przenośnym i dosłownym. Jej przedstawiciele odwiedzają teraz wsie, przez które będzie biegła droga ekspresowa S7 i informują mieszkańców, jak powinni się przygotować do oddania działek potrzebnych pod budowę i wypłaty odszkodowań za nie.

Wójt gminy Lubień Kazimierz Szczepaniec twierdzi, że teraz ma większą niż kiedykolwiek wiarę, iż zapowiadany teraz wybudowania drogi zostanie dotrzymany.

Dwa odcinki: Lubień-Naprawa oraz od węzła Skomielna do Chabówki mają powstać w latach 2016-18, natomiast dłużej, bo pięć lat (2016-21) przyjdzie poczekać na odcinek z tunelem pod masywem Lubonia Małego. Jak tłumaczył Andrzej Kamiński, kierownik projektu, to dlatego, że tunel będzie wykonywany tradycyjną metodą, czyli górniczą, a nie wywiercany tarczą.

W każdej z dwóch komór tunelu mają być początkowo wyznaczone dwa pasy ruchu, ale z możliwością (po przemalowaniu) wyznaczenia trzeciego. Z jednej nawy do drugiej będzie się można dostać przejściami zaprojektowanymi co 175 metrów. Łączna długość tunelu to 2058 metrów.

– Jesteśmy pod wrażeniem projektu, ale chodzi o to, żeby droga jak najszybciej powstała. Na 3-kilometrowym odcinku zako­pianki, przebiegającym przez Skomielną Białą, praktycznie nie da się znaleźć miejsca, gdzie ktoś nie zginął – mówi Jan Macioł, sołtys Skomielnej Białej. Jego największa obawa wiąże się z terminem wypłaty odszkodowań. – Ja od 8 lat bezskutecznie czekam na wypłatę pieniędzy za grunt zajęty jeszcze pod starą zakopiankę – mówi.

Pracownicy GDDKiA zapewniają, że teraz takich problemów nie będzie. Po sporządzeniu wycen przez rzeczoznawców wyłonionych w drodze przetargu, od razu mają być wydawane decyzje odszkodowawcze. Wyceny, na podstawie aktualnych cen, zostaną wykonane dopiero wtedy, kiedy będzie już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jeśli nie pojawią się odwołania, w ciągu dwóch tygodni pieniądze mają trafić na konta właścicieli nieruchomości.

Działki, które zgodnie z projektem leżą w pasie drogowym, na mocy tzw. specustawy drogowej, mają przejść na rzecz Skarbu Państwa w chwili, gdy wydana zostanie decyzja ZRID, a to spodziewane jest pod koniec br. (na początku zaś przyszłego roku decyzja ma się uprawomocnić).

Tylko na terenie powiatu myślenickiego takich działek jest ponad 1500. Najwięcej, bo połowa w Lubniu. Tu także są przewidziane wyburzenia. Chodzi o trzy budynki mieszkalne i trzy gospodarcze.

Do tego należy doliczyć jeszcze jedno wyburzenie w Sko­mielnej Białej (budynku gospodarczego). Na całej projektowanej trasie wyburzonych ma być 89 budynków (26 mieszkalnych i 63 pozostałych).

Właściciele działek, które zostaną przejęte tylko w części, muszą pamiętać, że jeśli po „odcięciu” potrzebnego pod inwestycję fragmentu zostanie im kawałek nie nadający się do użytkowania, mogą ubiegać się o jego wykup. Należy jednak pamiętać, że tę tzw. resztówkę inwestor wykupuje nie „z automatu”, ale dopiero na wniosek właściciela i po rozpatrzeniu każdego przypadku z osobna. Szanse na pozytywne rozpatrzenie mają przede wszystkim działki małe (poniżej 7-8 arów), o nieregularnym kształcie lub np. pozbawione dojazdu.

Kolejna ważna sprawa, jakiej muszą dopilnować zainteresowane osoby, to uregulowanie stanu prawnego działek. Bowiem jedynie prawni właściciele będą mogli otrzymać odszkodowania od razu, a pozostali dopiero wtedy, kiedy dopełnią niezbędnych formalności i okażą dokument własności nieruchomości.

Trzeba przy tym pamiętać, że czas na wypłatę odszkodowań nie jest nieograniczony, bo pieniądze w sądowym depozycie będą czekały 10 lat, a po tym czasie przepadną na rzecz Skarbu Państwa.

DROGA W LICZBACH

- Długość planowanego odcinka zakopianki wynosi ok. 16,7 km – w tym 15,8 km to droga ekspresowa S7, a reszta ( 800 metrów od Rabki do Chabówki) to droga krajowa nr 47)

- Wybudowanych zostanie 38 różnej wielkości obiektów mostowych

- Długość tunelu pod Luboniem Małym wynosi 2058 metrów, co stanowi 12,3 proc. całej trasy z Lubnia do Rabki

- Projektowana prędkość na planowanym odcinku zako­pianki ma wynosić 100 km/h

- Szerokość jezdni 2x7 m

- Szerokość pasa ruchu 3,5 m (na wzniesieniach po trzy pasy w jednym kierunku)

- Miejsca Obsługi Podróżnych: Lubień, Krzeczów, Zbójecka Góra

- Dostępność do drogi ograniczona: węzły drogowe w Skomielnej Białej i w Zaborni

- 25 km dróg dojazdowych obsługujących przyległy teren

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski