Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tydzień pełen muzyki

Paweł Gzyl
These New Puritans podczas koncertu w ICE Kraków
These New Puritans podczas koncertu w ICE Kraków Fot. KBF
Festiwal. Ambitny rock flirtujący z klasyką wbrew pozorom może być nadal fascynującym doświadczeniem. Przekonał nas o tym niedzielny koncert otwierający festiwal Sacrum Profanum

Dyrektor artystyczny krakowskiego festiwalu, Filip Berkowicz, wybrał na inaugurację jego trzynastej edycji ryzykowny występ - brytyjskiej grupy These New Puritans z udziałem orkiestry Stargaze i chóru Synergy Vocals. Ryzykowny - bo powszechnie wiadomo, że czasy łączenia rocka z klasyką, typowe dla progresywnych zespołów w stylu Yes czy Genesis, mamy już dawno za sobą. Tymczasem okazało się, że to nadal nośny pomysł. Pod warunkiem, że za rockową stronę kooperacji odpowiadać będą... postpunkowcy.

Trzech muzyków z These New Puritans, nie rezygnując ze swych muzycznych korzeni, potrafiło w porywający sposób zaimportować do swoich piosenek dźwięki muzyki współczesnej, co złożyło się na zaskakująco spójną i efektowną całość. Nerwowy post-punk mieszał się tu z nastrojowym jazzem, a rozmarzona psychodelia z bogatą aranżacyjnie klasyką.

Mocnym punktem koncertu były wokalizy gościnnie występującej z These New Puritans Elisy Rodrigues, której śpiew sprawił, że niektórym widzom koncertu wykonywana w jego ramach muzyka skojarzyła się z klasycznymi dokonaniami gwiazd wytwórni 4AD sprzed trzech dekad - Cocteau Twins czy Dead Can Dance. Tak czy siak - koncert spotkał się z euforycznym przyjęciem widzów i w ciekawy sposób zapowiedział dalsze atrakcje tegorocznej edycji Sacrum Profanum.

Jednym z najmocniejszych punktów programu będzie na pewno środowy występ Ólafura Arnaldsa i pianistki Alice Sary Ott. Kto oglądał serial "Broadchurch" wie, że islandzki kompozytor ma lekką rękę do pięknej muzyki ilustracyjnej. Warto więc posłuchać, jak ozdobił dyskretną elektroniką klasyczne utwory Fryderyka Chopina.

Inny Islandczyk, który pojawi się na Sacrum Profanum, to Jóhann Jóhannsson. I on zasłynął z soundtracków; czego dowodem tegoroczny Złoty Glob za muzykę do filmu "Teoria wszystkiego". Na krakowskim festiwalu Jóhannsson przedstawi w piątek oratorium zainspirowane gnostycką ewangelią - "Drone Mass".

Wielbiciele wszelkiej maści eksperymentów nie mogą natomiast przegapić czwartkowego koncertu zespołów Matmos i So Percussion. Specjaliści od tworzenia muzyki z dźwiękowych odpadków oddadzą wtedy hołd swemu mistrzowi - Johnowi Cage'owi.

Koncerty odbywają się o godz. 20 w ICE Kraków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski