Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uchwała krajobrazowa w Krakowie. Miejscy urzędnicy zadowoleni z efektów. Zniknęło ponad 800 reklam

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Szpetne reklamy mają zniknąć z Krakowa
Szpetne reklamy mają zniknąć z Krakowa Archiwum
1 lipca 2020 r. weszła w życie uchwała krajobrazowa. Choć nadal trwa dwuletni okres dostosowawczy, przeznaczony na usunięcie lub zmianę niezgodnych z uchwałą nośników reklamowych, widać już pierwsze efekty egzekwowania uchwały przez miejskie jednostki i wydziały UMK - przekonują miejscy urzędnicy. Znacząco zmniejszyła się liczba reklam, m.in. tych zamocowanych na słupach oświetlenia ulicznego, prowadzone są postępowania administracyjne, a także działania wyjaśniające.

FLESZ - Ceny mieszkań nadal w górę

Czy uchwała krajobrazowa przynosi efekty?

Uchwała krajobrazowa zakazuje mocowania tablic reklamowych na słupach oświetlenia ulicznego, a Zarząd Dróg Miasta Krakowa nie wydaje na nie nowych zezwoleń. W związku z tym, od wejścia w życie uchwały krajobrazowej, z terenu całego miasta zniknęło ponad 800 reklam tego typu.

Warto zauważyć, że ta miejska jednostka odgrywa istotną rolę w egzekwowaniu zapisów uchwały na terenach znajdujących się w jej zarządzie, zgodnie z obowiązującym statutem - tj. w pasie drogowym dróg publicznych oraz na działkach drogowych, będących w zarządzie ZDMK.

Zarząd Dróg Miasta Krakowa, przed wydaniem decyzji na umieszczenie reklamy w pasie drogowym, ocenia zgodność planowanej reklamy z przepisami uchwały krajobrazowej, natomiast samego zezwolenia udziela na podstawie art. 40 ustawy o drogach publicznych. Z kolei kontrolując legalność umieszczenia reklamy, jednostka bada istnienie zezwolenia oraz zgodność stanu faktycznego z jego zakresem.

Podstawą zastosowania sankcji karnych jest brak zezwolenia z art. 40 lub niestosowanie się do jego zasad, a nie sama niezgodność z zapisami uchwały krajobrazowej, bo uchwała ta nie przewiduje odpowiednich sankcji karnych. Można więc powiedzieć, że ZDMK egzekwuje uchwałę nie w sposób bezpośredni, lecz poprzez przepisy dotyczące zajęcia pasa drogowego zgodnie z przepisami ustawy o drogach publicznych.

Efekty? Od 1 lipca 2020 r. wystawiono ponad 70 decyzji nakładających opłatę karną za zajęcie pasa drogowego w celach reklamowych bez wymaganej zgody zarządcy drogi zgodnie z art. 40 ust. 12 ustawy o drogach publicznych - na sumę ponad 250 tys. zł. Ponadto w toku jest ponad 250 postępowań administracyjnych o zajęcie pasa drogowego bez wymaganego zezwolenia, więc w najbliższym czasie należy spodziewać się kolejnych decyzji.

Trzeba jednak zaznaczyć, że postępowania administracyjne, ze względu na swój charakter oraz m.in. możliwość odwołania się do organów wyższej instancji, są rozciągnięte w czasie.

Dodatkowo kwerenda w cyfrowych bazach danych Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK wykazała do tej pory dwa zgłoszenia związane z niezgodnością reklamy z uchwałą. W stosunku do tych zgłoszeń wydział podjął działania wyjaśniające.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Uchwała krajobrazowa w Krakowie. Miejscy urzędnicy zadowoleni z efektów. Zniknęło ponad 800 reklam - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski