reklama

Uczeń w stanie wskazującym

RedakcjaZaktualizowano 
(INF. WŁ.) Nauczyciel, który podejrzewa ucznia o posiadanie narkotyków, może - w obecności świadków - sprawdzić zawartość jego kieszeni i teczki - wynika z Krajowego Programu Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży.

Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia młodzieży narkotykami i alkoholem

   Program został przyjęty przez rząd w ubiegłym tygodniu. Zdaniem autorów, najbardziej niepokojące zjawiska wśród młodzieży to narkomania, alkoholizm i prostytucja. Szczególny obowiązek reagowania na te problemy spoczywa natomiast na nauczycielach i dyrektorach szkół.
   Pedagodzy przyznają, że zwłaszcza narkomania staje się wśród młodzieży szkolnej coraz większym i trudnym do rozwiązania problemem. Potwierdzają to pracownicy krakowskiego oddziału Monaru, którzy coraz częściej opiekują się uczniami, zwłaszcza gimnazjalistami i licealistami. Niestety, przypadki narkomanii w szkole prawie nigdy nie są zgłaszane w kuratorium oświaty.
   - W ciągu roku dostaliśmy tylko jedno zgłoszenie, ale to nas oczywiście nie uspokaja, bo problem jest, tylko nauczyciele mają trudności ze zdobyciem odpowiednich dowodów - uważa Elżbieta Lęcznarowicz, małopolski kurator oświaty.
   Dyrektorzy szkół najczęściej próbują radzić sobie bez udziału kuratorium - większość z nich nie ma już żadnych oporów, aby wzywać do szkoły policję, gdy zaistnieje podejrzenie, że uczeń ma przy sobie alkohol czy narkotyki. Wzorem rektorów szkół wyższych, proszą też policjantów o stałe monitorowanie budynków szkolnych i najbliższych okolic. Wielu nauczycieli nie wie jednak, jak reagować w sytuacji, kiedy uczeń przychodzi do szkoły pod wpływem alkoholu lub środków odurzających.
   - Niestety, takie sytuacje zdarzają się coraz częściej. Oczywiście wysyłam wtedy ucznia do dyrektora, który z kolei zawiadamia rodziców. Bardzo często jednak opiekunowie albo nie chcą wierzyć w winę swojego dziecka, albo bagatelizują sprawę - mówi Anna Borawska, nauczycielka fizyki w jednym z małopolskich liceów ogólnokształcących. Jak wybrnąć z takiego problemu? Prawo do interwencji w sytuacjach kryzysowych w szkole zapewnia nauczycielom rozporządzenie ministra edukacji z 31 stycznia 2003 r. Od kilku dni mają oni ułatwione zadanie - mogą skorzystać z procedur opisanych w rządowym programie, które określają zasady postępowania w takich sytuacjach oraz metody skutecznej współpracy z policją.
   Zgodnie z wytycznymi programu, nauczyciel, który uzyska informację o piciu alkoholu lub zażywaniu narkotyków przez ucznia, powinien najpierw zwrócić się do wychowawcy klasy, który z kolei ma obowiązek poinformowania pedagoga szkolnego i dyrektora placówki. Dyrektor powiadamia z kolei rodziców ucznia. Dopiero jeśli odmówią przyjścia do szkoły, dyrektor pisemnie informuje sąd rodzinny lub policję. Jeśli nauczyciel znajdzie na terenie szkoły substancję przypominającą narkotyk, powinien zabezpieczyć ją i niezwłocznie zawiadomić policję. Jeśli podejrzewa ucznia o posiadanie alkoholu lub narkotyków, może odizolować go od klasy do czasu odebrania go przez rodziców lub przybycia policji. Może też - w obecności świadków - sprawdzić zawartość teczki i kieszeni ucznia. Jeśli uczeń odda narkotyk dobrowolnie, nauczyciel powinien najpierw ustalić, w jaki sposób znalazł się on w jego posiadaniu, a następnie powiadomić policję. Każda czynność wykonywana przez pedagoga powinna być przez niego dokumentowana. Czy opisane procedury pomogą w rozwiązaniu problemu narkotykowego wśród młodzieży szkolnej? Nauczyciele bardzo w to wątpią, mają jednak nadzieję, że program da im większe możliwości interwencji w trudnych sytuacjach oraz polepszy ich współpracę z policją.
   - Do tej pory różnie z tym było. Nie tylko nie wiedzieliśmy, jak postępować, widząc ucznia w stanie "wskazującym", ale też nie zawsze mogliśmy liczyć na pomoc i wskazówki policji. Może teraz się to poprawi - mówi Anna Borawska.
   Z tą opinią zgadza się także Elżbieta Lęcznarowicz. - Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych to jedna z najważniejszych spraw - _uważa kurator. - To prawda, że nauczyciele są bezradni i nie wiedzą, jak się zachować, widząc np. pijanego ucznia. Uświadomienie im, co mają w takiej sytuacji zrobić, to klucz do sukcesu._
    MARIA WILCZEK-KRUPA

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3