Portal edukacyjny Zadane.pl przeprowadził badanie dotyczące szkolnej etyki na próbie ponad 6,5 tys. uczniów wszystkich typów szkół. Wnioski płynące z raportu "Uczciwość w szkole" nie napawają optymizmem. Prawie 40 procent uczniów uważa, że nie warto być w szkole uczciwym. Mało tego - 61 proc. tych uczniów określa nieuczciwość jako "spryt i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach", a 53 proc. postrzega osoby uczciwe jako "naiwnych nieudaczników". Zdaniem młodych, uczciwość utrudnia osiąganie sukcesów, a nieuczciwość często pozwala zdobyć szacunek i poważanie u rówieśników.
Przedstawiciele projektu zwracają uwagę, że wciąż panuje powszechne przyzwolenie na małe oszustwa pomagające w zdobyciu wykształcenia, a zaczyna się ono już od najmłodszych lat - uczniowie ściągają, kopiują, kupują gotowe prace z internetu, a później jako studenci i doktoranci plagiatują. Aż dwie trzecie ankietowanych przyznaje, że temat etyki w ich szkołach nie jest w ogóle poruszany podczas lekcji i zajęć. - Jeśli tematyka ta jest marginalizowana, trudno oczekiwać od uczniów, iż nabędą pożądane przez szkołę wzorce moralne - zauważa dr Michał Kaczmarczyk z Fundacji Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego.
Co ciekawe, paradoksalnie większość uczniów samych siebie postrzega jako uczciwych, ale negatywnie pod tym względem ocenia kolegów i koleżanki.
- Projekt badawczy serwisu Zadane.pl dostarcza bardzo cennych i użytecznych informacji na temat potrzeb, preferencji, oczekiwań, ale także satysfakcji uczniów jako podmiotów rynku usług edukacyjnych - komentuje raport dr Michał Kaczmarczyk. - Może stanowić on wartościowy materiał źródłowy dla osób zarządzających oświatą i decydujących o kierunkach polskiej polityki edukacyjnej.
Więcej o projekcie można przeczytać na stronie: www.uczciwoscwszkole.pl.
Katarzyna Klimek-Michno
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?