Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!" - petycja w sprawie sprzeciwu wobec przyjęcia uchwały o Strefie Czystego Transportu

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
W Internecie pojawiła się petycja do radnych Krakowa oraz prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego. „Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!” to sprzeciw wobec przyjmowania uchwały o powstaniu w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Kto napisał petycję? Nie wiadomo, jednak jej autorzy zachęcają mieszkańców, aby poprzez podpisanie petycji, wyrazili swój sprzeciw wobec przyjęcia wspomnianej uchwały. "Działania władz Miasta Krakowa powodują, że samochody znów staną się dostępne tylko dla wąskich elit finansowych i osób mogących liczyć na przywileje w drodze odstępstw od przepisów procedowanej uchwały" - piszą autorzy manifestu.

Petycja jest skierowana do prezydenta Jacka Majchrowskiego, a także przewodniczących klubów: Włodzimierza Pietrusa (PiS), Andrzeja Hawranka (PO), Jacka Bednarza (Przyjazny Kraków), Łukasza Gibały (Kraków dla Mieszkańców) oraz Michała Starobrata (Nowoczesny Kraków).

Prawdopodobnie w środę (9 listopada) Rada Miasta Krakowa będzie głosowała nad przyjęciem w stolicy Małopolski Strefy Czystego Transportu.

- W związku z poddaniem pod procedowanie przez Radę Miasta Krakowa uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie, której skutki społeczne i ekonomiczne mogą być dla Mieszkańców, instytucji i podmiotów gospodarczych katastrofalne, wyrażam swój zdecydowany sprzeciw wobec planów przyjęcia uchwały, prowadzącej do degeneracji ekonomicznej i społecznej miasta - czytamy w petycji.

Autorzy manifestu zwracają uwagę, że "Preferowanie na terenie całego miasta pojazdów o napędzie elektrycznym sprowadza się do stopniowego wyrugowania transportu pojazdów zasilanych tradycyjnych paliwami, a tym samym do przebudowywania Krakowa do modelu miasta tworzonego dla ludzi bogatych i wrogiego wobec ludzi uboższych".

W petycji jest zwracana uwaga na fakt, że wprowadzane przepisy są bardzo drastyczne i uderzają w większość posiadaczy samochodów. Autorzy podkreślają, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu "prowadzi do negatywnych konsekwencji, wynikających z ograniczenia dostępności komunikacyjnej całego miasta, w szczególności jego centrum, które już boleśnie odczuwa efekty działalności strefy płatnego parkowania".

- Pomysł utworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie jest forsowany bez zbadania skutków ekonomicznych i społecznych takiej decyzji. Władze Miasta Krakowa nie podjęły się także wykonania rzetelnej analizy oddziaływania gospodarczego i wpływu wykluczenia olbrzymiej liczby użytkowników samochodów na dostęp do edukacji, usług społecznych, miejsc kultu religijnego, placówek służby zdrowia i zakładów usługowych - czytamy.

Autorzy petycji zwracają uwagę, że Strefa Czystego Transportu będzie "uderzeniem w osoby biedniejsze, starsze" itd.

- Działając na podstawie art. 2 ustawy o petycjach zwracam się do autora projektu uchwały w sprawie ustanowienia Strefy Czystego Transportu w Krakowie, którym jest Prezydent Miasta Krakowa, o wycofanie szkodliwej uchwały z porządku obrad Rady Miasta Krakowa. Jednocześnie wnioskuję do Radnych Rady Miasta Krakowa o nieprzyjmowanie wyżej wymienionej uchwały i odstąpienie od tworzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie w sposób określony w tym projekcie - czytamy w podsumowaniu petycji.

Przypominamy założenia wprowadzenia SCT

Program Ochrony Powietrza zobowiązuje Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT do końca 2022 r. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia SCT zakłada, że w pierwszym etapie zmiany zostaną wprowadzone od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. mają podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. W przypadku pojazdów benzynowych oraz na LPG do SCT będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają normy - Euro 2 lub produkcja od 1995 r.

Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. mają podlegać nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin Euro: w przypadku benzyny lub LPG - Euro 3 lub od 2000 r., a dla diesli - Euro 5 lub od 2008 r.

Z kolei, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., dla silników diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.

Będą też wyjątki

Od zasad funkcjonowania SCT przewidziano wyjątki. Bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat (właściciel musi prowadzić pojazd). Wyłączeniem objęte będą również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Ulice dla mieszkańców! Nie oddamy Krakowa!" - petycja w sprawie sprzeciwu wobec przyjęcia uchwały o Strefie Czystego Transportu - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski