Uniejów Rędziny. Przejazd przez tory kolejowe może zostać zamknięty

Aleksander Gąciarz
Aleksander Gąciarz
Przejazd kolejowy w Uniejowie Rędzinach Aleksander Gąciarz
Stare powiedzenie o tym, że prowizorki są najtrwalsze, doskonale pasuje do sytuacji, jaka panuje między Uniejowem Rędziny a Pogwizdowem w gminie Charsznica. Tymczasowy przejazd przez tory kolejowe istnieje już... 40 lat.

WIDEO: Barometr Bartusia

- Gdy ten przejazd powstawał, ja miałem kilkanaście lat. Od tamtej pory nic się nie zmieniło - mówi starosta miechowski Jacek Kobyłka.

Właśnie 40 lat temu powstała tzw. Linia Hutniczo-Siarkowa (LHS), obecnie zwana Linią Hutniczą Szerokotorową. Połączyła położony obecnie w woj. śląskim Sławków z granicą z ówczesnym Związkiem Radzieckim. Jej fragment poprowadzono przez gminę Charsznica, gdzie tory przecięły drogę wtedy wojewódzką, a obecnie powiatową.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami na przecięciu torów i drogi miał powstać wiadukt. Był uwzględniony w pozwoleniu na budowę. Jednak do jego budowy nigdy nie doszło. Zamiast tego kilkaset metrów dalej zbudowano tymczasową drogę wewnętrzną i prowizoryczny przejazd ulokowany między wsiami Uniejów Rędziny i Pogwizdów.

Prowizorka trwałaby zapewne jeszcze długo, gdyby nie rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z 2015 roku „w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie”. W jednym z artykułów mówi ono, że w przypadku skrzyżowań torów z drogami wewnętrznymi dopuszczalne są wyłącznie przejazdy kategorii F. Są one stale zamknięte za pomocą rogatek, które podnosić może wyłącznie osoba, posiadająca z PKP umowę na użytkowanie przejazdu.

W Charsznicy o takim rozwiązaniu nie chcą słyszeć. - Nie ważcie się czegokolwiek tu wstawiać, bo zrobimy blokadę waszych pociągów - oświadczył wójt Jan Żebrak podczas środowego spotkania z przedstawicielami PKP Nieruchomości (zarządza terenem w imieniu Skarbu Państwa) i LHS (dzierżawi tory od PKP Nieruchomości). - To nie jest droga wewnętrzna, którą kilku rolników dojeżdża do pól. Wtedy robimy szlaban, dajemy im klucze i jest w porządku. Ale tędy przechodzi duży ruch, komunikacja zbiorowa, autobus dowozi dzieci do szkoły - przekonuje dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Miechowie Roman Suchoń.

Jeżeli zatem przejazd typu F nie wchodzi w grę, alternatywy są jeszcze dwie. Pierwsza to budowa wiaduktu. Na dzisiaj wydaje się to jednak nierealne ze względu na koszty. Drugie wyjście to zmiana kategorii drogi wewnętrznej na publiczną. Aby tak się stało, konieczna jest jednak jej przebudowa tak, by spełniała potrzebne parametry. Co do tego, że to dobre rozwiązanie, zgadzają się wszyscy: zarówno strona kolejowa, jak i samorządy. Problemem jest jednak to, kto miałby to zrobić.

Podczas środowego spotkania zarówno przedstawiciele LHS, jak i PKP Nieruchomości stwierdzili, że nie mają środków na ten cel. Reprezentant tej drugiej instytucji przyznał natomiast, że trwa w tej chwili procedura, zmierzająca do wyodrębnienia działek, po których przebiega droga, w celu przekazania ich powiatowi.

Jednak ten wcale nie jest tym pomysłem zachwycony. Koszty dostosowania drogi do standardów szacowane są na 1,5 mln zł. Wynika to m. in. z konieczności zniwelowania jej nachylenia. - W zimie dzieci wypychają busa pod górę, bo nie jest w stanie wyjechać - mówi radny powiatowy Mariusz Wolny.

Dlatego wójt Żebrak uznał propozycję za niepoważną, a starosta zadeklarował, że może przejąć drogę pod warunkiem, że to strona kolejowa - jako sprawca zamieszania - wcześniej ją przebuduje.

- Nie przyjechaliśmy tu zamykać przejazdu, tylko chcemy rozwiązać problem. Ustawodawca narzucił nam obowiązek uporządkowania przejazdów, a nie przewidział tego typu sytuacji - deklarowali z kolei przedstawiciele LHS.

Czasu na rozwiązanie problemu jest niewiele. Warunki, o których mówi rozporządzenie z 2015 roku, muszą zostać spełnione do końca października 2020.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
23 grudnia, 06:07, As:

Pan Żebrak zachowuje się jak dresiarz a nie wójt. Zamiast znaleźć rozwiązanie straszy blokadami torów. Człowiek nieokrzesany nie powinien pełnić tak istotnej funkcji.

Nie obrażaj wójta prosty chamie! Pan Żebrak jest najlepszym gospodarzem w całym powiecie a nawet szerzej zrobił wiele dla gminy wyremontowal drogi sprowadzil inwestorow dających miejsca pracy zrobił z Charsznicy małe miasteczko. Darek nawet mu do pięt nie dorasta!

ł
łahaha
21 grudnia, 08:52, Autentyczny Pan Abnegat:

TIRy na tory i zamknąć ten cholerny przejazd!!

Taka jest MOJA wola i rozkaz!

(wasz autentyczny Głos Rozsądku)

Tylko że nikogo to nie interesuje abneguś. Wracaj do zabawy kolejką zanim lekarz prowadzący zaaplikuje ci lewatywę.

A
As

Pan Żebrak zachowuje się jak dresiarz a nie wójt. Zamiast znaleźć rozwiązanie straszy blokadami torów. Człowiek nieokrzesany nie powinien pełnić tak istotnej funkcji.

G
Gość
21 grudnia, 08:52, Autentyczny Pan Abnegat:

TIRy na tory i zamknąć ten cholerny przejazd!!

Taka jest MOJA wola i rozkaz!

(wasz autentyczny Głos Rozsądku)

Co ty pier....... abnek myślisz że bede nadrabial 20 km???!!! Niech ruski tor zamkną taka jest Moja wola

A
Autentyczny Pan Abnegat

TIRy na tory i zamknąć ten cholerny przejazd!!

Taka jest MOJA wola i rozkaz!

(wasz autentyczny Głos Rozsądku)

G
Gość

No coś mi się wydaje że nic z tego nie będzie nie zbudują wiaduktu i nie przebuduja drogi. Jedyne wyjście zamknąć przejazd

d
druznik

szlaban na korbe - pasazer wysiada i podnosi szlaban, kierowca przejedzie bezpiecznie, pasazer opuszcza szlaban i wsiada do auta i jadom se dalej - to jest moja koncepcja

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3