Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska prawie 26 mln zł kary

oprac. (tik)
Pixabay.com
Reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd - uznał UOKiK. Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach wszczęto w kwietniu 2016 r. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Przeczytaj też: S jak suplementy. Czym są i czemu służą? [wideo]

"Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością" - zaznacza w oficjalnym komunikacie UOKiK.

Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie urzędu, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy.

Czytaj również: Dlaczego suplementy diety mogą być niebezpieczne? [wideo]

- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający te reklamy, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł. Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, firmaa została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Mają się one pojawić w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna.

Przeczytaj: Kosmetyki i suplementy diety zostają w aptekach

Przedsiębiorca odwołał się do sądu
- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK-u, który zakwestionował reklamę Renopurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysoką karą - wyjaśniał dzisiaj "Gazecie Pomorskiej" Jacek Furman, prezes zarządu Aflofarm Farmacja Polska. - Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej.

Jak podaje UOKiK, w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: UOKiK nałożył na Aflofarm Farmacja Polska prawie 26 mln zł kary - Gazeta Pomorska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski