Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

UOKiK sprawdził deweloperów i radzi

(GEG)
Najczęściej kwestionowaną praktyką było zastrzeganie we wzorcu umowy przedwstępnej, że kosztami zawarcia umowy przenoszącej własność mieszkania obciążony będzie wyłącznie kupujący
Najczęściej kwestionowaną praktyką było zastrzeganie we wzorcu umowy przedwstępnej, że kosztami zawarcia umowy przenoszącej własność mieszkania obciążony będzie wyłącznie kupujący Fot. 123rf
Zakazane praktyki. Jeżeli zamierzasz kupić mieszkanie, bardzo dokładnie przeczytaj umowę, zanim ją podpiszesz. Także przedwstępną

W pierwszej połowie 2014 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 30 decyzji kwestionujących działania przedsiębiorców oferujących nowe mieszkania. Jak twierdzi Urząd, prawie wszyscy deweloperzy zobowiązali się do zaniechania lub zaniechali stosowania kwestionowanych praktyk.

UOKiK zakwestionował 150 praktyk deweloperów. Podstawowym problemem było stosowanie we wzorcach umów zapisów, które już wcześniej zostały uznane za niedozwolone.

Zakazane zapisy
Najczęściej kwestionowaną praktyką było zastrzeganie we wzorcu umowy przedwstępnej, że kosztami zawarcia umowy przenoszącej własność mieszkania obciążony będzie wyłącznie kupujący. Opłaty, które trzeba ponieść w związku z zawarciem umowy przenoszącej własność mieszkania, to m.in. koszty taksy notarialnej, podatku VAT, opłaty za wpis w księdze wieczystej oraz wypisy aktu notarialnego.

Kwestionowane postanowienie zobowiązuje konsumenta do pokrycia wszystkich kosztów umowy nabycia mieszkania. Tymczasem zgodnie z prawem część z wydatków powinien ponieść deweloper.

Zastrzeżenia UOKiK budziły też często postanowienia przyznające przedsiębiorcy prawo do wskazania kancelarii notarialnej, w której zostanie zawarta umowa sprzedaży mieszkania. „Narzucanie przez przedsiębiorcę miejsca zawarcia umowy może być niekorzystne dla konsumenta, np. gdy zamieszkuje on w innej miejscowości niż siedziba wyznaczonej kancelarii notarialnej albo gdy uniemożliwia mu wybór kancelarii notarialnej stosującej niższe stawki opłat. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca nie powinien ograniczać wpływu konsumenta na wybór notariusza, przed którym będzie zawierał umowę” – stwierdza w komunikacie UOKiK.

Zakwestionowano także stosowanie postanowień pozbawiających konsumentów prawa odstąpienia od umowy, kiedy jej istotne warunki ulegną zmianie. Deweloperzy zastrzegali we wzorcach umownych m.in. możliwość: oddania do użytku lokalu o powierzchni mniejszej niż określona w umowie, zmiany rozwiązań technologicznych i materiałów budowlanych, a nawet podniesienia ceny mieszkania w przypadku zmiany stawek opodatkowania. I to bez umożliwienia nabywcy rezygnacji z zakupu lokalu. Tymczasem, zgodnie z prawem, gdy przedsiębiorca zmienia istotne warunki umowy, do których zaliczają się cena czy powierzchnia nabywanego mieszkania, klient powinien mieć możliwość odstąpienia od umowy bez ponoszenia z tego tytułu jakichkolwiek kosztów (np. płacenia kar umownych).

UOKiK badał, czy przedsiębiorcy stosują się do przepisów obowiązującej od kwietnia 2012 roku ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego. W rezultacie zakwestionowano m.in. praktykę jednego z deweloperów, który nie umieścił w prospekcie inwestycji budowlanej informacji o tym, czy przeciwko niemu toczą się bądź toczyły postępowania egzekucyjne na kwotę powyżej 100 tys zł. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca budujący mieszkania na sprzedaż ma obowiązek przedstawić potencjalnym klientom informację dotyczącą jego sytuacji finansowej.

Można się poradzić
Urząd apeluje do wszystkich zamierzających kupić mieszkanie, by przed podpisaniem umowy dokładnie ją przeczytali.

Praktyczne informacje dotyczące umów z deweloperami znajdują się w sekcji pytania i odpowiedzi w serwisie internetowym UOKiK. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 0800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godz. 9-17. Ponadto konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów a także pod adresem poczty elektronicznej porady@dlakonsumentów.pl obsługiwanym przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski