Prezentacja obejmuje blisko trzydzieści błękitnych flakoników, kieliszków, dzbanuszków oraz świeczników wykonanych przy pomocy piszczeli szklarskiej. Obiekty te zostały pozyskane w Heracie i Kabulu na przełomie lat 60. i 70. XX wieku przez badacza dr. Krzysztofa Wolskiego, od lat związanego z Muzeum Etnograficznym w Krakowie. W Afganistanie – kraju o tradycjach w przeważającej większości koczowniczych – użycie szkła nigdy nie było powszechne. Posługiwano się przeważnie naczyniami metalowymi i ceramicznymi, a także drewnianymi lub kamiennymi, lepiej wytrzymującymi transport. Dlatego właśnie prezentacja ta ma tak wyjątkowy charakter. To epizod z życia codziennego na przestrzeni wielu wieków.
Co więcej, ta wystawa to także spotkanie z rodziną prowadzącą w Heracie ostatni już istniejący warsztat, gdzie z ojca na syna przekazywane są tajniki wytwarzania dmuchanych wyrobów szklanych. To o nich opowiada film będący końcowym akcentem wystawy. Rozczulający obraz.
Na wystawie są i legendy o powstaniu szkła, są i wzory chemiczne. I błękitna „linia czasu”, która prowadzi nas przez ekspozycję, ale też przez historię. Ma ta wystawa – mimo skromnego zestawu obiektów – tak nowoczesny wygląd, jak ogromny urok.
Redaktorem naczelnym magazynu został Jarosław Knap, który w zeszłym roku miał kierować „Przekrojem”, gdy jego właścicielem był jeszcze Grzegorz Hajdarowicz. Ten postanowił jednak sprzedać tygodnik fotografowi Tomaszowi Niewiadomskiemu.
Zastępcą naczelnego w „Trendach Kultury” jest Katarzyna Kasprzyk, była redaktor naczelna serwisu Sztuka.pl. Pismo pozyskało kilku dziennikarzy i redaktorów, m.in. Agatę Daniluk, byłą redaktor naczelną miesięcznika „Sukces”, pisarza Łukasza Orbitowskiego (dawnego felietonistę „Przekroju”), zajmującego się tematyką teatralną Łukasza Drewniaka (byłego dziennikarza „Przekroju”, znanego także z łamów „Dziennika Polskiego”) i Nataszę Sochę, która będzie pisać felietony kulinarne (była dziennikarką „Wprost”).
Pismo jest dostępne w salonach prasowych sieci Empik i delikatesach marki Alma; ma też wydania na tablety i smartfony. Pierwszy numer „Trendów Kultury” wydano w nakładzie 10 tys. egz. Ma 80 stron i kosztuje 4,90 zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?