Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urząd w komputerze

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Gmina Myślenice. Od 2018 roku mieszkańcy będą mogli załatwić wiele urzędowych spraw bez wychodzenia z domu.

Projekt „E-Myślenice” zakłada, że przez internet będzie można załatwić np. sprawy związane z podatkami (od nieruchomości, rolnym, leśnym osób fizycznych lub prawnych, od środków transportowych) i opłatami (za odbiór odpadów komunalnych, za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, z tytułu dzierżawy lub wieczystego użytkowania).

Dziś takim cyfrowym pośrednikiem między klientem a urzędem jest skrzynka e-puap, jednak, żeby złożyć wniosek w formie elektronicznej trzeba dysponować certyfikowanym podpisem elektronicznym lub tzw. profilem zaufanym.

- Dzisiaj mieszkaniec nie ma możliwości złożenia wniosku w postaci elektronicznej za pomocą e-formularza, nie ma możliwości wglądu on-line w dokumenty, na podstawie których naliczone zostały opłaty oraz we własne zobowiązania i ewentualne zaległości. Brak jest także możliwości realizacji płatności elektronicznej z automatycznym powiązaniem z daną płatnością - mówi Maciej Ostrowski, burmistrz Myślenic. Nowy system ma wszystko to zapewnić.

Elektroniczny system obiegu dokumentów ma objąć nie tylko Urząd Miasta i Gminy, ale również placówki kultury oraz Miejsko-gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Mieszkańcy załatwiający z nich sprawy będą mieli w nie podgląd z własnych komputerów.

Żeby z tej możliwości korzystać trzeba będzie złożyć wniosek o założenie konta w Gminnym Portalu Usług Publicznych dla osób prawnych/fizycznych, gdzie będzie nadany login i hasło.

- Jestem zwolenniczką takich udogodnień. Sama w pracy wykorzystuję generator wniosków i uważam, że oszczędza on czas obydwu stronom, zarówno składającym wnioski, jak i je sprawdzającym. Prywatnie korzystam też, na przykład, z możliwości rozliczenia podatku przez internet. Tak więc jestem za wprowadzeniem e-usług w gminie, a jeśli system będzie przypominał np. o zbliżających się terminach płatności, to tym chętniej będą z niego korzystała - mówi Agnieszka Węgrzyn, radna i mieszkanka Głogoczowa.

W gminie słyszymy, że takie przypomnienia będą generowane przez system. Jeżeli klient wyrazi tym zainteresowanie, poprzez SMS lub e-mail będzie otrzymywał np. wiadomość że na jego koncie powstała zaległość i jaka jest jej wysokość.

Przyznana już gminie pomoc na wdrożenie systemu to 1,2 mln zł. Koszt po stronie gminy to ok. 400 tys. zł, choć na razie są to dane szacunkowe, bo ostateczna wartość tej inwestycji będzie znana po rozstrzygnięciu przetargu. Ogłoszenie pierwszego planowane jest na początku przyszłego roku.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski