- Technologie informatyczne to już chleb powszedni w kontaktach z bankami, coraz częściej zakupy robimy przez internet. A jak to wygląda na linii urząd - obywatel?
- Urzędy udostępniają coraz więcej usług w formie elektronicznej. Miasto Zabrze oferuje obecnie 226 usług poprzez platformę SEKAP oraz usługi poprzez platformę ePUAP. Ważne jest to, aby usługi odpowiadały na potrzeby mieszkańców. Dlatego też należy przed ich wdrożeniem przeprowadzić badania ankietowe, które faktycznie pokażą nam zapotrzebowanie na dany rodzaj e-usługi.
- Co w urzędach najczęściej załatwiamy przez internet?
- Klienci najczęściej chcą udostępnienia informacji publicznej, składają dokumentację pomiarową do zasobu geodezyjnego, zgłaszają lub uzupełniają zgłoszenia pracy geodezyjnej lub kartograficznej. Często też e-urząd wykorzystywany jest do złożenia wniosku o dowód osobisty czy wydanie odpisu lub zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego.
- Dlaczego e-administracja wciąż przegrywa z tradycyjną pieczątką na papierze?
- Kluczem do sukcesu jest standaryzacja usług i uproszczenie procedur. Obywatel powinien otrzymać proste narzędzie do obsługi swoich spraw, za pomocą którego, podobnie jak to się odbywa w elektronicznej bankowości, będzie mógł zarządzać swoimi sprawami niezależnie od tego, czy będą one dotyczyły podatków, czy też zgłoszenia pobytu dziecka w przedszkolu powyżej 5 godzin. Mówimy więc o „koncie klienta”, na które będą trafiały pisma, decyzje czy też inne informacje niezależnie od tego, z którego urzędu ten dokument pochodzi. Jednakże, aby utworzyć takie konto, niezbędne są zmiany prawne.
- Co trzeba zmienić, poprawić, by e-urząd był bardziej przyjazny dla obywatela?
- Klient musi mieć poczucie, że wchodząc na portal obsługujący jego sprawy administracyjne otrzyma w nim kompleksową informację, a dane tam zawarte są bezpieczne. Ponadto, jeżeli już decydujemy się na usługę elektroniczną, to powinna być ona kompleksowa. Klient, który składa wniosek elektronicznie, ale żeby zrealizować kolejny etap sprawy i tak musi przyjść do urzędu, nie będzie odczuwał efektu z wdrożonej e-usługi.
Dziś i jutro w Krakowie odbywa się II Krajowy Kongres Sekretarzy, organizowany przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej wraz z Forami Sekretarzy samorządów terytorialnych z całej Polski. Dziś samorządowcy będą dyskutować o wykorzystywaniu przez administrację publiczną technologii informatycznych i komunikacyjnych w relacjach z obywatelami.
Zobacz też: Europejski Kongres Gospodarczy 2017. Wiceprezes Węglokoksu o śląskich hutach
Źródło: dziennikzachodni.pl
Follow https://twitter.com/dziennipolskiWyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?