Uspokojenie ruchu

Redakcja
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
List otwarty do Prezydenta Miasta Krakowa

Listy, polemiki...

   Dotyczy konsultowanej przez Urząd Miasta Krakowa koncepcji kompleksowego uspokojenia ruchu.
   PKE O/M popiera koncepcję zaprezentowaną przez przedstawicieli Urzędu Miasta Krakowa, w ramach debaty zorganizowanej przez Biuro Poselskie PiS. Koncepcja ta nawiązuje do propozycji przygotowanej przez ekspertów w słynnym apelu PKE do władz Krakowa sprzed kilkunastu lat. Szkoda że ani ówczesne władze komunistyczne, ani późniejsze solidarnościowe nie wdrożyły go w pełni do praktyki. Teraz, gdy komunikacja zbiorowa grzęźnie w korkach, straż pożarna nie może dojechać do pożaru, a pogotowie do chorego, wprowadzenie koncepcji jest humanitarnym nakazem chwili. Koszty transportu spowodowane nadmiernym ruchem samochodów osobowych powodują ogromne straty gospodarcze. Absurdalne tłumaczenie niektórych sfer biznesowych, że centrum umiera, bo nie można dojechać samochodem jest zaprzeczeniem oczywistej atrakcyjności Rynku i ulicy Floriańskiej.
   Z badań zachodnich wynika, że strefy piesze są najbardziej atrakcyjnymi ekonomicznie i turystycznie strefami miasta. Trudno sobie wyobrazić bez nich takie miasta jak: Amsterdam, Zurich (liczne banki), Kopenhagę, a nawet berliński Moabit (...). Badanie przeprowadzone w Strasburgu wskazuje, że w centrum miasta, po wprowadzeniu strefy pieszej i usunięciu ruchu tranzytowego, przy niezmienionej powierzchni - obroty handlu wzrosły o ponad 30 proc. (...). Najwyższy obrót stwierdzono w miastach z relatywnie małymi powierzchniami parkingowymi. Badania akcentują ważność niedocenianej przez biznes i polityków komunikacji zbiorowej i niezmotoryzowanej, jako że pozytywna korelacja występuje pomiędzy tymi rodzajami transportu a pozytywnymi tendencjami w handlu. Najsilniej wzrastający trend sprzedaży występuje w miastach o najbardziej restrykcyjnej polityce parkingowej. W Wiedniu na ulicach handlowych niezmotoryzowani wydają średnio o 67 proc. więcej niż zmotoryzowani klienci. W Bordeaux (Francja) w rok po zamknięciu ruchu samochodowego w centrum sprzedaż wzrosła o 20 proc.
   Z wyżej wymienionych racji szczytem absurdu, świadczącym o niezrozumieniu problemów, jest sugerowanie władzom Krakowa rezygnacji z priorytetu komunikacji zbiorowej w centrum. Wysokie opłaty za parkowanie muszą być podstawowym instrumentem sterowania popytem w dostępie do centrum samochodem, natomiast łudzenie mieszkańców, że parkingi rozwiążą problem, jest poważnym nadużyciem i mija się z doświadczeniem miast zachodnioeuropejskich.
   PKE oczekuje szybkiego wdrożenia poddawanych konsultacji społecznej rozwiązań, a obszar historycznego Krakowa wewnątrz Plant musi być przywrócony pieszym.
   Z wyrazami poważania
prezes PKE Małopolska
Adam Markowski

Co składa się na cenę paliwa?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie