Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga, nadchodzi czas gołoledzi i poślizgów

Janusz Michalczak
Tomasz Bolt/Polskapresse
Porady. W okresie jesienno-zimowym zdecydowanie zwiększa się ryzyko wpadnięcia w poślizg. Liście, kałuże, śnieg i lód - to czynniki sprawiające, że ślizgamy się po nawierzchni drogi.

Należy pamiętać o tym, że poślizg może wystąpić o każdej porze roku i przytrafić się każdemu kierowcy, bez względu na staż i umiejętności. U niektórych wywołuje przerażenie, ale są i tacy, którzy tylko czekają na pierwsze śniegi i możliwość wprowadzenia w poślizg samochodu.

Kierowco spokojnie, to tylko zima

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na pojawiający się na drodze lód. Szczególnie groźny jest ten, którego nie widać, czyli tzw. czarny lód (gołoledź).

Przyczyną poślizgu może być nie tylko śliska nawierzchnia, ale również nadmierna prędkość lub zbyt mocno skręcone koła.

Większą ostrożność powinniśmy też zachować poruszając się po mostach, wiaduktach, w pobliżu zbiorników wodnych i w zagłębieniach terenu. To okoliczności i miejsca, w których przyda nam się odpowiednia koncentracja i opanowanie. Przyczyny wpadnięcia w poślizg są bardzo różne - czasami do poślizgu może doprowadzić nawet niewielka plama oleju na drodze.

To powinno nas uczulić, że za kierownicą wymagana jest cały czas koncentracja. Niedbała pozycja i brak skupienia może spowodować, że nie zauważymy zagrożenia i nie będziemy w stanie skutecznie na nie reagować. - Warto zadbać również o dobre opony, które zawsze powinny być dopasowane do pory roku - to właśnie od ich przyczepności zależy nasze bezpieczeństwo - radzi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto Skoda.

Poślizg podsterowny i nadsterowny

Kluczem do poradzenia sobie w sytuacji poślizgu jest opanowanie. Nie należy pogłębiać skrętu dlatego, że skręcone koła pogarszają sterowność. W sytuacji pogłębionego skrętu nie tylko nie zatrzymamy się w porę, ale stracimy kontrolę nad samochodem, co może skutkować zderzeniem się z napotkaną przeszkodą.

Kiedy wpadamy w poślizg nie powinniśmy też dodawać gazu. Nie odzyskamy w ten sposób przyczepności, a tylko pogorszymy panowanie nad samochodem i narazimy się na nieprzyjemne konsekwencje.

Sposobem na poradzenie sobie z poślizgiem jest połączenie hamowania awaryjnego z delikatnym ruchem kierownicy.

Stopniowa utrata prędkości podczas hamowania spowoduje odzyskanie sterowności i opanowanie poślizgu podsterownego. Nowoczesny system ABS pozwala na skuteczne hamowanie i kierowanie pojazdem.

Jeśli pokonując zakręt mamy wrażenie, że tył samochodu ucieka nam na zewnątrz zakrętu, to w tym przypadku mamy do czynienia z poślizgiem nadsterownym.

Zjawisko nadsterowności częściej występuje w samochodach z napędem na tylną oś lub na skutek błędu kierowcy, który odpuszcza gaz i skręca kierownicę. Spowodowane jest to przesunięciem środka ciężkości na przednie koła i odciążenie tylnej osi pojazdu.

Jak sobie poradzić z takim poślizgiem? Najrozsądniejszym zachowaniem jest tzw. nałożenie kontry, czyli skręcenie kierownicą w kierunku, w którym zarzuciło tył auta oraz hamowanie awaryjne. Jednoczesne wciśnięcie sprzęgła i hamulca spowoduje dociążenie wszystkich kół i pozwoli szybko odzyskać przyczepność oraz bezpiecznie się zatrzymać.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski