Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uważaj na okazje na wyprzedażach

Katarzyna Borek
To, co wydaje nam się w sklepie wielką okazją, wcale nie musi być nią w rzeczywistości. Nawet w środku upalnego lata zachowaj chłodną głowę, by rzeczywiście zaoszczędzić, upolować okazję
To, co wydaje nam się w sklepie wielką okazją, wcale nie musi być nią w rzeczywistości. Nawet w środku upalnego lata zachowaj chłodną głowę, by rzeczywiście zaoszczędzić, upolować okazję Fot. 123RF
Prawa konsumenta. Czy można reklamować przecenione buty? Oddać spodnie z promocji, bo jednak nam nie pasują? W sezonie gorących wyprzedaży przypominamy prawa osób, które korzystają z letnich obniżek.

Kup więcej za mniej. Łap jedyną taką okazję w roku! Ale obniżka, promocja - sprzedawcy kuszą nas właśnie takimi hasłami i innymi z gatunku super, mega. Wyprzedaże to rzeczywiście okazja, by zaoszczędzić, ale trzeba wiedzieć, jakie mamy prawa związane z tego rodzaju zakupami.

Co z reklamacją

Rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować - jak każdy inny pełnowartościowy towar. Warto przy okazji dodać, że ta reguła obowiązuje także wówczas, gdy towar pochodzi z ekspozycji lub promocji.

Zapamiętaj: sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji rzeczy przecenionej. Dwa lata - właśnie tyle mamy czasu na zgłoszenie reklamacji. Zawsze składamy ją w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu - najlepiej na piśmie, by w razie spornej sytuacji mieć niezbity dowód.

Gdy towar był tańszy, bo miał wady

Sprzedawcy czasami przeceniają towary również ze względu na ich pewne wady, na przykład zabrudzenia, rozprucia. Co wtedy?

Zasada jest taka: jeśli wiesz o tym defekcie w momencie zakupu, nie możesz z jego powodu reklamować towaru. Ale z każdego innego już tak, choć sprzedawcy „zapominają” nam czasami o tym powiedzieć.

Ich okres odpowiedzialności za produkty mające jawne usterki, kupione na wyprzedażach, także wynosi dwa lata.

Gdy się rozmyśliłeś

Bywa tak, że w sklepie jesteś zachwycony jakąś rzeczą i czujesz, że upolowałeś niezwykłą okazję, ale w domu to uczucie mija. Niestety, zwrot produktu, który po prostu przestał Ci się podobać, zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.

Zapamiętaj: nie możesz oddać pełnowartościowej rzeczy tylko dlatego, że jednak nie pasuje, nie podoba się. Sprzedawca nie musi zgodzić się na takie rozwiązanie - ale może.

Uwaga! Gdy sprzedawca dopuszcza możliwość zwrotu, sam określa, na jakich warunkach to się odbędzie.

W praktyce sprowadza się to do tego, że może żądać od Ciebie, abyś na przykład dołączył do rzeczy jej opakowanie czy metki. W zamian może Ci zaproponować zwrot pieniędzy, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

Gdy cena miała być niższa, a jest wyższa

Różnego rodzaju promocje, wyprzedaże czy też obniżki - to podstawa tworzenia wizerunku sklepu jako atrakcyjnego miejsca robienia zakupów właśnie w tym miejscu.

Z własnego doświadczenia wiesz pewnie jednak, że mogą się zdarzać i się zdarzają różnice pomiędzy cenami podawanymi przy towarze, a tymi widniejącymi w gazetkach reklamowych albo zakodowanymi w kasie, czytniku. Co wtedy?

Warto wiedzieć: zgodnie z prawem cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. Oznacza to, że masz prawo kupić dany produkt za taką właśnie kwotę.

Sprzedawca w sklepie stacjonarnym nie może odmówić sprzedaży, tłumacząc się na przykład pomyłką innego pracownika - wyjaśnia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dba o nasze prawa.

Pamiętajmy również o tym, aby jeszcze przed odejściem od kasy sprawdzać paragon. Niestety, ceny końcowe mogą się różnić od tych, które widnieją na półkach.

ważne informacje

Reklamacja. Czego możesz żądać, gdy rzecz ma wady

Składając reklamację u sprzedawcy, możesz żądać:
- naprawy towaru,
- jego wymiany,
- obniżenia ceny (musisz wskazać o jaką kwotę),
- zwrotu pieniędzy - ta możliwość przysługuje tylko wówczas, gdy wada towaru jest znacząca (za każdym razem ocenia się to indywidualnie).

Wybór sposobu rozwiązania kłopotliwej sytuacji należy do Ciebie. Jeżeli przedsiębiorca nie zgadza się z tym wyborem, może - ale pod pewnymi warunkami - zaproponować inne rozwiązanie. Na przykład zamiast wymiany towaru, jego naprawę. Jeżeli sprzedawca nie uznał reklamacji, szukaj pomocy prawnej na przykład u miejskiego/powiatowego rzecznika konsumentów, który działa przy urzędzie miasta/starostwie.

Istnieje również specjalna infolinia konsumencka, gdzie pomogą rozwiązać problem, doradzą. Z ekspertami w dziedzinie prawa konsumenckiego skontaktujesz się pod numerem 801 440 220 - w dni powszednie od 8.00 do 18.00. Porady są bezpłatne. Dzwoniący ponosi jedynie koszt połączenia zgodny z taryfą swojego operatora. „Poprzez uruchomienie infolinii chcemy zachęcić nas wszystkich - konsumentów do odważnego egzekwowania swoich praw” - wyjaśniała Grażyna Rokicka, prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

Dokumenty. Gdy zgubisz paragon, jest wyjście z sytuacji

Dowód zakupu jest konieczny do złożenia reklamacji i najczęściej jest nim paragon. Ale nie tylko! Można przedstawić także potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, fakturę, a nawet zeznania osób towarzyszących nam podczas zakupów. Nie da się jednak ukryć, że paragon bardzo ułatwia złożenie reklamacji, dlatego przechowuj go w domowym archiwum. Szczególnie jeśli dotyczy towaru, za który sporo zapłaciłeś.

Pamiętaj: potrzebny jest dowód zakupu, a nie pudełko. Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia opakowania.

Praktyczne porady. Zastanów się, czy musisz kupować

Najważniejsze jest to, aby w czasie zakupów zachować rozsądek. Nie wydawać pieniędzy na rzeczy, które kuszą atrakcyjną ceną, ale nie są nam niepotrzebne - ostrzegają eksperci. Podpowiadają, aby przygotować się przed wyjściem na zakupy: sporządzić listę potrzebnych rzeczy, ustanowić limit transakcji na karcie lub zabrać tylko wyliczoną sumę w gotówce.

I uważajmy na portfele. pamiętajmy, że w czasie wyprzedaży naszymi pieniędzmi zainteresowani są nie tylko sprzedawcy, ale także złodzieje, którzy też chcą wykorzystać okazję... (kb)

warto wiedzieć

Gdy robisz zakupy przez internet

Towary zakupione w sklepie internetowym można oddać!
- Nie trzeba podawać powodu rezygnacji z zakupu. To nasze prawo. W praktyce oznacza to, że nie musisz się tłumaczyć.
Powód odesłania towaru jest Twoją sprawą, ale...
- .. o chęci zwrotu musisz poinformować sprzedawcę. Robisz to wypełniając formularz odstąpienia od umowy zakupu.

Teraz masz prawo
odstąpić od umowy w terminie 14 dni.
Kiedyś miałeś na to 10 dni, ale przepisy się zmieniły.
- Zgodnie z zasadami obowiązującymi od 25 grudnia 2014 roku kupując w sklepie internetowym, masz prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni. Wcześniej było 10 dni.
W przypadku rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach termin ten liczymy od otrzymania ostatniej ich puli!
Ale nie zawsze możesz oddać towar z sieci

Korzystny zapis nie działa w każdym przypadku.

- Z prawa zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym możesz skorzystać nawet w sytuacji, gdy otworzyłeś opakowanie. Nie dotyczy to jednak płyt CD i DVD oraz programów komputerowych!

Prawo to nie dotyczy również umowy, w której przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia.

Prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość (czyli przez internet) nie przysługuje również w odniesieniu do umowy, której przedmiotem jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po jego otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (na przykład zakup i otwarcie opakowania soczewek kontaktowych).

(kb)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski