Vista za 29 950

Redakcja
Fot. JACEK JURECKI
Fot. JACEK JURECKI
Wstyczniu 2008 roku w motoryzacyjnych mediach zawrzało. Bliżej nieznana w Europie indyjska marka Tata zaprezentowała wówczas model o nazwie nano, który z miejsca okrzyknięty został najtańszym samochodem świata.

Fot. JACEK JURECKI

Zadanie, jakie udało się wykonać inżynierom z Indii wydawało się niewiarygodne - zapewniający znośne warunki podróżowania dla czterech pasażerów, fabrycznie nowy, pojazd wyceniono zaledwie na dwa tysiące dolarów. Informacja o tym aucie, lotem błyskawicy, obiegła wszystkie liczące się media motoryzacyjne, ale prawdę mówiąc, mało kto traktował Hindusów na poważnie.

Zaledwie trzy miesiące później wielu sceptyków musiało jednak zrewidować swoje poglądy dotyczące Taty. 27 marca 2008 roku świat obiegła kolejna sensacyjna wiadomość. Firma Tata porozumiała się z Fordem w sprawie nabycia dwóch, mocno zakorzenionych w europejskiej świadomości, prestiżowych marek. Za kwotę dwóch miliardów dolarów Hindusi stali się właścicielami Land Rovera i Jaguara wraz z trzema fabrykami oraz dwoma centrami stylistycznymi.

Chociaż wielu wróżyło wówczas rychły upadek obu producentów, zaledwie po dwóch latach od tych wydarzeń możemy powiedzieć, że transakcja wyszła Brytyjczykom na dobre. w przypadku Jaguara model XF okazał się hitem, zaprezentowany w zeszłym roku XJ to prawdziwy przełom. Również Land Rover po wielu chudych latach powoli podnosi się z klęczek.

Na zbliżającym się salonie w Paryżu Range Rover zaprezentuje zupełnie nowy model evoque. Jak to możliwe, że mało znana (w Europie) hinduska firma odnosi ostatnio takie sukcesy?

Wbrew pozorom marka Tata nie jest wcale nowym graczem na motoryzacyjnym rynku. Firma Tata Motors założona została w 1945 roku, jako spółka córka wielobranżowego koncernu przemysłowego Tata & Sons Group. Chociaż nazwa jednoznacznie wskazuje na związki spółki z motoryzacją, początkową firma wytwarzała głównie lokomotywy. w 1954 roku Hindusi rozpoczęli trwającą przez kolejne 15 lat współpracę z firmą Daimler-Benz. w jej wyniku w Indiach produkować zaczęto pojazdy dostawcze i ciężarowe.

Do 1991 roku, gdy z fabryk Taty wyjechał pierwszy samochód osobowy o nazwie tata sierra, koncern Tata Motors stał się jednym z największych światowych wytwórców pojazdów użytkowych. Do dzisiaj produkcja tego typu aut stanowi priorytetową działalność firmy. w 2004 roku Hindusi przejęli firmę Daewoo Commercial Vehicle Company - drugiego co do wielkości koreańskiego producenta ciężarówek i autobusów. w następnym roku Tata Motors nabył też 21% udziałów w hiszpańskiej firmie Hispano Carrocera (obecnie Hindusi mają już niemal 80% udziałów), która jest cenionym wytwórcą nadwozi autobusowych. Wtedy również Tata Motors nawiązała strategiczną współpracę z Fiatem (a dokładniej z należącą do koncernu marką Iveco), co dało Hindusom dostęp do nowoczesnych jednostek wysokoprężnych.

W wyniku tej współpracy, w Wielkiej Brytanii, utworzono również wspólne centrum technologiczne TM ETC. w 2006 roku powstała spółka jon venture z brazylijską firmą Marcopolo (światowy lider w produkcji nadwozi autobusowych), dzięki czemu na indyjskich ulicach pojawiły się pierwsze, niskopodłogowe autobusy miejskie.
Firma dynamicznie rozwija również swoją ofertę pojazdów osobowych. Tata Motors wytwarza m.in: modele indica i indigo SW - niewielkie auta segmentu B, oraz terenowy pojazd o nazwie safari i pickupa występującego pod nazwą xenon. w 2008 utworzono firmę Marubeni Motors Poland, która zajmuje się importem samochodów Taty do Polski.

Najważniejszym samochodem na naszym rynku dla Taty jest nowa wersja indica vista. Przy blisko 3,8 m długości, szerokości sięgającej 1,7 m oraz rozstawie osi wynoszącym 2,47 m, samochód zdecydowanie zyskał na wielkości, co jest najbardziej widoczne we wnętrzu. Pojemność bagażnika wynosi 232 litrów, a przestrzeń bagażową można powiększyć dzięki dzielonej tylnej kanapie w proporcjach 60:40.

Samochód napędzany jest przez opracowane w kooperacji z Fiatem nowe silniki: wyposażony w zmienne fazy rozrządu silnik benzynowy 1,4 l Safire o mocy 75 KM oraz wykorzystujący technologię Common Rail, wysokoprężny silnik 1,2 l o takiej samej mocy.

Indica vista oferowana jest z 3-letnią gwarancją producenta z limitem 100 tys. km oraz pakietem 24h Road Assistance obejmującym 3 lata eksploatacji. Ceny zaczynaja sie od 29 950 zł.

Obecnie Tata Motors jest największym koncernem motoryzacyjnym w Indiach. Jest też drugim co do wielkości światowym producentem autobusów i czwartym co do wielkości światowym wytwórcą ciężarówek. Oprócz Jaguara i Land Rovera firma posiada również prawa do marek: Daimler, Manchester i Rover.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie