Volvo XC90 T8 R-Design. Eleganckie, oszczędne, ze sportowym zacięciem

Łukasz Szewczyk
Korzystając z trybu elektrycznego możemy pokonać ok. 25 km drogi
Korzystając z trybu elektrycznego możemy pokonać ok. 25 km drogi Fot. Łukasz Szewczyk
Najdroższą i najbardziej ekskluzywną odmianą Volvo XC90 jest wariant T8 AWD. 407-konna hybryda potrafi być oszczędna. W wersji R-Design nie brakuje jej też sportowego zacięcia.

By sprostać zamówieniom na Volvo XC90, fabryka w Göteborgu pracuje na trzy zmiany. Okazuje się, że wysokie ceny pojazdu nie studzą zapału klientów. 76 procent decyduje się na zakup bogato wyposażonej wersji Inscription.

Z myślą o oszczędnych przygotowano wersję T8 AWD - hybrydę, której akumulator trakcyjny można ładować z sieci 230V. Realny zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 25 km. Dysponując gniazdem 230V w domu i miejscu pracy, można podróżować XC90 T8 niczym autem elektrycznym.

Z przodu benzyna, z tyłu prąd

Przednie koła auta są wprawiane w ruch przez silnik benzynowy. Z tyłu pracuje jednostka elektryczna. Łącznie motory generują 407 KM i 640 Nm i są w stanie rozpędzić 2354-kilogramowego SUV-a do setki w 5,6 s. Reakcja na gaz jest bezpośrednia, a samochód bez zmieniania biegów nabiera prędkości. To w dużej mierze zasługa silnika elektrycznego (87 KM i 240 Nm).

W zależności od trybu jazdy i zapasu prądu, wspomaga on jednostkę benzynową lub samodzielnie napędza auto. Jest wystarczająco mocny, by pozwolić na sprawną jazdę po mieście, a na autostradzie rozpędzać XC90 do 120 km/h.

Podstawowym źródłem sił napędowych jest dwulitrowy, doładowany turbosprężarką i kompresorem, silnik z rodziny Drive-E. Silnik został dobrze wyciszony. Przypomina o swoim istnieniu dopiero na wysokich obro- tach, brzmiąc mniej przyjemnie od V6, które spotkamy w hybrydach Mercedesa i Porsche.

Amortyzatory pod kontrolą

Wspomniane tryby jazdy wpływają też na prześwit, jeśli auto zostanie wyposażone w pneumatyczne zawieszenie (9890 zł) z systemem Four-C, czyli amortyzatorami z elektroniczną kontrolą charakterystyki pracy. To warta polecenia opcja. Nie tylko zwiększa terenową dzielność czy stabilność XC90 przy prędkościach autostradowych, ale i podnosi komfort.

We znaki dawały się największe z dostępnych, opcjonalne koła w rozmiarze 275/35 R22, które miały problem z płynnym i cichym wybieraniem nawet niewielkich nierówności. Warto pozostać przy standardowych w hybrydzie kołach 235/55 R19 - mniej efektownych, ale lepiej dopasowanych do polskich dróg.

Zużycie paliwa

Katalogowe średnie zużycie paliwa (2,1 l/100km) jest możliwe na krótkich odcinkach, które zostaną pokonane z naładowanym akumulatorem. Jeżeli kierowca zrezygnuje z podłączania auta do sieci, realne spalanie w mieście skoczy do 11-12 l/100km. W trasie należy przygotować się przynajmniej na 9-10 l/100km. To wciąż świetne wyniki, biorąc pod uwagę moc i masę auta. Nabywcy SUV-ów z półki Premium najczęściej patrzą na spalanie przez pryzmat zasięgu. W XC90 T8 jest on skutecznie limitowany przez 50-litrowy bak.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3