By sprostać zamówieniom na Volvo XC90, fabryka w Göteborgu pracuje na trzy zmiany. Okazuje się, że wysokie ceny pojazdu nie studzą zapału klientów. 76 procent decyduje się na zakup bogato wyposażonej wersji Inscription.
Z myślą o oszczędnych przygotowano wersję T8 AWD - hybrydę, której akumulator trakcyjny można ładować z sieci 230V. Realny zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 25 km. Dysponując gniazdem 230V w domu i miejscu pracy, można podróżować XC90 T8 niczym autem elektrycznym.
Z przodu benzyna, z tyłu prąd
Przednie koła auta są wprawiane w ruch przez silnik benzynowy. Z tyłu pracuje jednostka elektryczna. Łącznie motory generują 407 KM i 640 Nm i są w stanie rozpędzić 2354-kilogramowego SUV-a do setki w 5,6 s. Reakcja na gaz jest bezpośrednia, a samochód bez zmieniania biegów nabiera prędkości. To w dużej mierze zasługa silnika elektrycznego (87 KM i 240 Nm).
W zależności od trybu jazdy i zapasu prądu, wspomaga on jednostkę benzynową lub samodzielnie napędza auto. Jest wystarczająco mocny, by pozwolić na sprawną jazdę po mieście, a na autostradzie rozpędzać XC90 do 120 km/h.
Podstawowym źródłem sił napędowych jest dwulitrowy, doładowany turbosprężarką i kompresorem, silnik z rodziny Drive-E. Silnik został dobrze wyciszony. Przypomina o swoim istnieniu dopiero na wysokich obro- tach, brzmiąc mniej przyjemnie od V6, które spotkamy w hybrydach Mercedesa i Porsche.
Amortyzatory pod kontrolą
Wspomniane tryby jazdy wpływają też na prześwit, jeśli auto zostanie wyposażone w pneumatyczne zawieszenie (9890 zł) z systemem Four-C, czyli amortyzatorami z elektroniczną kontrolą charakterystyki pracy. To warta polecenia opcja. Nie tylko zwiększa terenową dzielność czy stabilność XC90 przy prędkościach autostradowych, ale i podnosi komfort.
We znaki dawały się największe z dostępnych, opcjonalne koła w rozmiarze 275/35 R22, które miały problem z płynnym i cichym wybieraniem nawet niewielkich nierówności. Warto pozostać przy standardowych w hybrydzie kołach 235/55 R19 - mniej efektownych, ale lepiej dopasowanych do polskich dróg.
Zużycie paliwa
Katalogowe średnie zużycie paliwa (2,1 l/100km) jest możliwe na krótkich odcinkach, które zostaną pokonane z naładowanym akumulatorem. Jeżeli kierowca zrezygnuje z podłączania auta do sieci, realne spalanie w mieście skoczy do 11-12 l/100km. W trasie należy przygotować się przynajmniej na 9-10 l/100km. To wciąż świetne wyniki, biorąc pod uwagę moc i masę auta. Nabywcy SUV-ów z półki Premium najczęściej patrzą na spalanie przez pryzmat zasięgu. W XC90 T8 jest on skutecznie limitowany przez 50-litrowy bak.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?