"W chocholim tańcu". Wystawa z okazji 120-lecia premiery teatralnej "Wesela" Wyspiańskiego [ZDJĘCIA]

Anna Piątkowska
Anna Piątkowska
„W chocholim tańcu” – nowa wystawa w Domu pod Krzyżem z okazji 120-lecia premiery spektaklu "Wesele"
„W chocholim tańcu” – nowa wystawa w Domu pod Krzyżem z okazji 120-lecia premiery spektaklu "Wesele" Joanna Urbaniec / Polska Press
Jak widzowie zareagowali na premierowe przedstawienie "Wesela" w 1901 roku? Co wzruszało ich 116 lat później, gdy spektakl reżyserował Jan Klata? Jak artyści portretowali wspólnoty weselne? Co łączy Stańczyków z przedstawień Andrzeja Wajdy? Jak tańczono chocholi taniec? Wystawa "W chocholim tańcu" w Domu pod Krzyżem pozwoli odpowiedzieć na te pytania i skonfrontować się z kręgiem "Weselnych" wyobrażeń.

FLESZ - Prawidłowo segregujesz śmieci? I tak zapłacisz karę

Niespełna trzy miesiące po bronowickim weselu Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, w listopadzie 1900 roku Stanisław Wyspiański stworzył jego literacką wizję, która 16 marca roku 1901 zyskała swoją teatralną postać sceniczną. "Wesele" już po prapremierze odczytane zostało jako metafora dziejów polskiego narodu – i tak interpretowane jest po dziś dzień.

Wystawa pt. „W chocholim tańcu” mierzy się z wizją Wyspiańskiego i realizujących jego dramat artystów teatralnych. Przedstawia w syntezie historię kolejnych reżyserskich interpretacji dramatu i społecznych reakcji na przedstawienia, proponując jednocześnie refleksję nad tym, jak Polacy widzieli i ukazywali samych siebie w "lustrze Wesela".

- To wystawa z okazji 120-lecia prapremiery "Wesela", w której spotykają się inscenizacje reżyserów ważnych dla Krakowa podejmując temat "Wesela" oraz społeczeństwa, rezonując z nim. W przestrzeń wystawy dopraszamy dzieło sztuki współczesnej, Dominiki Olszowy "Mokry sen chochoła", które powstało w 2020 roku jako rodzaj odpowiedzi na pandemię, szukania znaczenia tego symbolu, który także w naszej wystawie jest najważniejszy. Ta instalacja powoduje swego rodzaju rozsuniecie weselnych tematów, wchodząc w tę przestrzeń jako coś dzisiejszego, a jednocześnie rezonując z tymi 120 latami - tłumaczy kuratorka wystawy dr Karina Janik.

Na przestrzeni ostatnich 120 lat „Wesele” stało się także przestrzenią eksperymentu, w którym mierzyliśmy się z polską tożsamością, relacjami społecznymi, patriotyzmem, zaniedbaniami, lękami i pragnieniami. Wystawa daje wgląd w to, jak pracowali z tymi tematami reżyserzy różnych pokoleń, w odmiennych kontekstach politycznych, m.in. Lidia Zamkow w 1969 r., Jerzy Grzegorzewski w 1977 r. czy Michał Zadara w 2006 r.

Na wystawie znalazły się, m.in. replika kapliczki ze scenografii spektaklu Jana Klaty, cenna kolekcja szesnastu pocztówek z prapremiery, kostium Upiora z prapremiery, fotografie i plakaty związane z inscenizacjami "Wesela".

Wystawie towarzyszy katalog prezentujący 120-letnie sceniczne dzieje "Wesela" Stanisława Wyspiańskiego w Polsce. Zgromadzone w publikacji eseje napisane zostały nie tylko z perspektywy historyczno-teatralnej – podejmują również najistotniejsze kwestie polskiej kultury i życia społecznego. Wśród autorów m.in. Piotr Augustyniak, Ewa Benesz, Dorota Buchwald, Piotr Dobrowolski, Jan Klata oraz Wiesław Komasa.

Wideo

Materiał oryginalny: "W chocholim tańcu". Wystawa z okazji 120-lecia premiery teatralnej "Wesela" Wyspiańskiego [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie