Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W godzinę pociągiem z Krakowa do Olkusza. Kolejarze planują ważną inwestycję

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Kolejarze z PKP PLK zapowiadają budowę nowej łącznicy z Borowej Górki na linii Tunel – Sosnowiec do Pieczysk, dzięki której pociągi mogłyby bezpośrednio dojeżdżać z Krakowa do Olkusza. Co więcej, podróż trwać miałaby poniżej godziny. Na taką "rewolucję" pasażerowie muszą jednak poczekać jeszcze kilka lat.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

- Do 2023 r., planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok. 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie pozwoli wyeliminować m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem - wyliczają kolejarze z PKP PLK.

– Ostatnie 4 lata to dobry czas dla polskiej kolei. Zależy nam na jej rozwoju w każdym regionie naszego kraju, także w powiecie olkuskim, miechowskim i w Zagłębiu. Prace na linii kolejowej Tunel – Sosnowiec nr 62 idą zgodnie z planem. Chcemy, aby usprawniony został także transport kolejowy między Olkuszem a Krakowem. Ministerstwo Infrastruktury od dawna analizowało tę sprawę. Podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu prac nad budową łącznicy kolejowej w okolicy Jaworzna. Dzięki niej podróż pociągiem między Krakowem a Olkuszem skróci się z obecnych około 3 h do czasu 45 a 55 minut – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Obecne możliwości podróży koleją z Olkusza do stolicy Małopolski są przez Tunel w czasie 2 h 30 minut, z przesiadką w Tunelu. Istnieje także druga możliwość, przez Katowice Szopienice w czasie około 3 h z przesiadką w Katowicach.

W najbliższym czasie ma zostać ogłoszony przetarg na tzw. studium wykonalności, czyli dokument, w którym określone zostaną koszty i dokładny przebieg planowanej łącznicy.

– Szukamy rozwiązań korzystnych dla podróżnych, gdyż PKP Polskie Linie Kolejowe są zainteresowane zwiększeniem dostępności transportu kolejowego i poprawą układu komunikacyjnego w regionach i w skali kraju. Nasze inicjatywy poprawiają warunki życia mieszkańców. Takim przedsięwzięciem jest budowa łącznicy, która umożliwi krótką podróż z Olkusza do Krakowa – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W przyszłym roku zakończą się prace na linii E 30 Katowice – Kraków m.in. między Jaworznem Szczakową a Krakowem. Pociągi będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Nie tylko skróci się czas przejazdu, ale podróżni zyskają komfortową obsługę na stacjach i przystankach. - Korzystnie zmienia się linia Tunel – Sosnowiec. Efektem m.in. wymiany torów i sieci trakcyjnej będzie zwiększenie prędkości pociągów. Istotnie poprawią się warunki dla podróżnych na stacjach i przystankach - wyliczają kolejarze.

W PKP PLK podkreślają również, że stacja Olkusz przejdzie przebudowę. Opracowywana jest dokumentacja projektowa. Prace obejmą perony, powstanie bezkolizyjne przejście podziemne z windami, które zastąpi istniejącą kładkę nad torami. Stacja będzie nowoczesna i dostępna dla wszystkich podróżnych.

Wartość inwestycji realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z Krajowego Programu Kolejowego w Małopolsce sięga 10 miliardów zł. Projekty istotnie usprawniają podróże w aglomeracji, regionie oraz wyjazdy na teren kraju i Europy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski