EDUKACJA. Klasy integracyjne nie sprawdziły się, więc mają być likwidowane
Forma mieszana, czyli klasy, gdzie są obie grupy dzieci, nie sprawdziła się. - Dlatego chcemy od tego roku promować w Krakowie szkolnictwo specjalne. Dzieci dostaną tam lepszą opiekę - wyjaśnia Anna Okońska-Walkowicz.
Podkreśla, że w dalszym ciągu decyzja, do jakiej placówki będą chodzić dzieci, należy przede wszystkim do rodziców, którzy podejmą ją wspólnie z psychologiem i lekarzem.
Doświadczenie pokazuje jednak, że dzieci np. z zespołem Downa znacznie lepiej czują się w szkołach specjalnych. Potwierdza to Maciej Pilecki, kierownik Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Collegium Medicum UJ. - Spotkałem więcej dzieci cierpiących z powodu bycia w szkole integracyjnej niż w szkole specjalnej - mówi Maciej Pilecki.
Wynika to z faktu, że dzieci niepełnosprawne często czują się w zwykłej szkole negatywnie wyróżnione. Nie mają taże szans, aby dorównać zdrowym uczniom w nauce. To negatywnie wpływa na ich psychikę, czują się gorsze. - Dla nich pobyt w szkole masowej wiąże się z byciem kozłem ofiarnym - tłumaczy Maciej Pilecki.
Władze Krakowa chcą w ciągu kilku lat znacznie ograniczyć liczbę klas integracyjnych. - Nie chodzi o przyczyny natury ekonomicznej, tylko o dobro dziecka - zwraca uwagę wiceprezydent Anna Okońska-Walkowicz.
W tym roku w zostanie utworzonych 141 klas integracyjnych w 14 szkołach podstawowych. Powstanie tylko jeden oddział terapeutyczny, przeznaczony dla dzieci z zaburzeniami w zachowaniu, np. z ADHD lub zbyt wycofanych. Te proporcje mają się w następnych latach zmieniać; będzie powstawać więcej klas terapeutycznych, wyspecjalizowanych w jednym schorzeniu, a mniej integracyjnych.
- Obecnie w klasach integracyjnych są dzieci z różnymi niepełnosprawnościami, a w jednej szkole trudno znaleźć specjalistów ze wszystkich tych dziedzin - wyjaśnia Anna Okońska-Walkowicz.
Kraków chce tworzyć dodatkowe szkoły specjalne i być może zmieni ich nazwy na specjalistyczne, aby źle się nie kojarzyły.
Już w tym roku ma zostać otwarte Centrum Autyzmu przy ul. Szopkarzy 8. Na początku będzie to jedynie punkt informacji dla rodziców.
Potem - jeszcze w tym roku - zostaną zorganizowane zajęcia dla dzieci i dla dorosłych z autyzmem. W tworzenie centrum będzie zaangażowany m.in. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących. Według specjalistów pedagodzy pracujący z dziećmi niesłyszącymi świetnie sobie radzą z autystykami.
W tym roku do przedszkoli i szkół specjalnych będzie uczęszczać ok. 3 tys. uczniów niepełnosprawnych. Pomocy udzielają im cztery rejonowe poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz cztery poradnie specjalistyczne.
Rozpocznie się także promocja szkół specjalnych wśród rodziców i lekarzy pod hasłem "Podnieś skrzydła".
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oto najśmieszniejsze nazwy miejscowości w Polsce! To nie jest żart. One istnieją!
- Najseksowniejsi panowie na Wyspach Brytyjskich. Jest nowy ranking
- Shein w Warszawie. Tak wyglądało wielkie otwarcie sklepu chińskiego giganta
- Szokujące zachowanie polityka. Lizał pisuar i śpiewał nazistowskie pieśni - WIDEO