W Krakowie i Tarnowie zapłacimy więcej za parkowanie w...

W Krakowie i Tarnowie zapłacimy więcej za parkowanie w centrum

Zdjęcie autora materiału
Bartosz Dybała

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

W Krakowie i Tarnowie zapłacimy więcej za parkowanie w centrum
Szykują się rewolucyjne zmiany w przepisach dotyczących parkowania w największych miastach. W ścisłych centrach Krakowa i Tarnowa będzie można wyznaczać śródmiejskie strefy płatnego parkowania, gdzie opłaty będą znacznie wyższe niż obowiązujące teraz. To może sprawić, że mieszkańcy chętniej przesiądą się do komunikacji miejskiej. Wyższe będą też kary za brak biletu parkingowego, nawet czterokrotnie.
W Krakowie i Tarnowie zapłacimy więcej za parkowanie w centrum
Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju przygotowało nowe przepisy dotyczące parkowania w największych miastach, które ma wprowadzić znowelizowana ostatnio przez Sejm ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym. Teraz dokument musi przejść jeszcze przez Senat, a następnie trafić na biurko prezydenta RP Andrzeja Dudy.

Jeśli chodzi o Małopolskę, zmiany dotkną głównie Krakowa i Tarnowa, ale ominą już np. Zakopane, w którego centrum znalezienie wolnego miejsca parkingowego w sezonie turystycznym graniczy z cudem.

Chodzi przede wszystkim o możliwość tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania. Będzie można je wyznaczać na terenach, które są intensywnie zabudowane oraz w ścisłym centrum miasta lub dzielnicy. Jednakże ta możliwość została ograniczona tylko do tych miast, gdzie mieszka ponad 100 tys. mieszkańców, dlatego Zakopane jest wykluczone. Podobnie Nowy Sącz.



Jaki jest główny cel nowych przepisów? Chodzi przede wszystkim o to, by w jak największym stopniu ograniczyć wjazd samochodów do centrów miast, a także, aby kierowcy chętniej przesiadali się do tramwajów i autobusów. Po zmianie przepisów zachęcanie do korzystania z komunikacji miejskiej może być dużo łatwiejsze, bo po prostu podróżowanie nią będzie tańsze niż parkowanie właśnie w śródmiejskich strefach.

Mają tam bowiem obowiązywać wyższe opłaty niż w strefach płatnego parkowania, które oczywiście władze miast nadal będą mogły wyznaczać. Taka działa już m.in. w stolicy Małopolski. Pod Wawelem za pierwszą godzinę postoju płacimy teraz 3 zł. W śródmiejskiej strefie będzie znacznie drożej. W ustawie zapisano, że tam opłata za pierwszą godzinę parkowania nie może być wyższa niż 0,45 proc. płacy minimalnej. Ta w przyszłym roku ma wynieść 2220 zł brutto. Nie trudno wobec tego wyliczyć, że za pierwszą godzinę postoju w nowej strefie będzie trzeba zapłacić nawet 9,99 zł. Oczywiście to górna granica, samorządy same mają zdecydować czy aż tak podniosą stawki.

Dla porównania za normalny bilet jednoprzejazdowy (40-minutowy) na komunikację miejską w Krakowie zapłacimy dziś 3,80 zł. Biorąc pod uwagę, że trzeba go kupić jeszcze na drogę powrotną z centrum, podróż autobusem lub tramwajem i tak będzie tańsza niż parkowanie w śródmiejskiej strefie. Nie licząc jeszcze kosztów benzyny przy poruszaniu się autem.

Jednym z miast, które wnioskowało o takie zmiany, był Kraków. Jego władze nie zdecydowały jednak jeszcze, w jaki sposób będą korzystać z nowych przepisów, ale zmiany oceniają pozytywnie.

- Miastu przede wszystkim zależało na możliwości różnicowania stawek, bo wydaje się naturalne, że parkowanie w ścisłym centrum powinno być droższe niż na obrzeżach strefy - twierdzi Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa. Jej zdaniem stawka za parkowanie, ustalona kilkanaście lat temu, nie przystaje do rzeczywistości. Dlaczego? - Ponieważ pierwsza godzina parkowania jest tańsza niż bilet jednoprzejazdowy na tramwaj - kwituje Chylaszek.



W Tarnowie mają już konkretne pomysły, jak wprowadzać nowe przepisy. Według szacunkowych wyliczeń, śródmiejska strefa płatnego parkowania mogłaby objąć nawet 1100 dotychczasowych miejsc parkingowych, gdzie za godzinę pozostawienia samochodu trzeba obecnie, w godz. 9-16, zapłacić 2,50 zł. - To stawki, które są o 50 groszy niższe niż przyzwalają na to obecnie obowiązujące pod tym względem wytyczne - zauważa Jacek Chrobak, dyrektor Targowisk Miejskich, które sprawują pieczę nad płatną strefą parkowania w Tarnowie.

Granice strefy, w której pobierane byłyby wyższe opłaty za parkowanie, wyznaczałaby ulice oddalone od Rynku o ok. pół kilometra, a więc m.in. Nowy Świat, Urszulańska, Bema, Bernardyńska, Dąbrowskiego, Bożnic i Mickiewicza. W Tarnowie zmiany, o ile zgodzą się na nie radni, mogłyby wejść w życie w przyszłym roku.

ZOBACZ KONIECZNIE:



WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie

Źródło: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze (18)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Nie ma zgody na prześladowanie mieszkańców

Krakuss (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Nie ma zgody na prześladowanie mieszkańców przez radnych

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
już czas

krakusek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

najwyższy czas!!!!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co

Tu (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Ale jaja Tarnów na ścisłe centrum , zaorać .

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Podwyzki

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

I bardzo dobrze. Ceny za parkowanie powinno wzrosnac, zeby skuteczniej zniechecac do korzystania z samochodu przy podrozy do centrum. ja sam jestem zmotoryzowany ale nie widze sensu stac w korkach...rozwiń całość

I bardzo dobrze. Ceny za parkowanie powinno wzrosnac, zeby skuteczniej zniechecac do korzystania z samochodu przy podrozy do centrum. ja sam jestem zmotoryzowany ale nie widze sensu stac w korkach na drogach dojazdowych i nastepnie placic za parking znacznie wiecej niz sama cena benzyny i postoju. To jedyny sposob zeby zniechecic tych uzaleznionych od swoich SUV/ow.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
nie dla komuny!

rozczarowany (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 5

komuniści....

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Czyżby skandal lobbystyczny ?

wrtgb (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

Ciekawe co ma ustawa o partnerstwie publiczno prywatnym z opłatami za parkowanie ? Czyżby przy okazji zmian w tej ustawie lobby parkingowe "przemyciło" podwyższenie stawek opłat . Prywatne firmy...rozwiń całość

Ciekawe co ma ustawa o partnerstwie publiczno prywatnym z opłatami za parkowanie ? Czyżby przy okazji zmian w tej ustawie lobby parkingowe "przemyciło" podwyższenie stawek opłat . Prywatne firmy obsługujące strefy płatnego parkowania dostają % od wpływów ,jeżeli wejdą podwyżki wpływy będą automatycznie wyższe bez najmniejszych nakładów .Czyżby szykował się kolejny skandal lobbystyczny ?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
...

windy_city (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 3

poważnie? co do Tarnowa porównania z Krakowem nie ma żadnego - będzie płacz i zgrzytanie zębów właścicieli sklepów i knajp wszelkiej maści gdyż ruch spadnie... niektóre sklepy i knajpy znikną......rozwiń całość

poważnie? co do Tarnowa porównania z Krakowem nie ma żadnego - będzie płacz i zgrzytanie zębów właścicieli sklepów i knajp wszelkiej maści gdyż ruch spadnie... niektóre sklepy i knajpy znikną... miasto dostanie mniej podatków... i nikt nie będzie miał już potrzeby parkować w centrum, bo będzie marazm i stagnacja... BRAWO! porównać można do tarnowskiego "park&ride" - jedno i drugie wymysł bez sensu!zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Tarnów ma ponad 100 tys. mieszkańców?

Zgłoś naruszenie treści / 1

Myślałem, że ok. 100 tys., ale ponad 100 tys - nie przypuszczałem.


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Tarnów

HHRFC (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

110 tys.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a za parkowanie poza strefą wyznaczoną też wyższe? czy będzie bardziej opłacalne teraz? ;)

hehe (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

ciekawe zmiany, wjazdówki do B wycofane, ale jak zwykle nikt tego nie sprawdza, więc jeden pies...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
opłaty jak na zachodzie a stan dróg w krakowie

wojto (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 5

że dramat, dziury i wgniecenia


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
i człowiek się dziwi - takie złe drogi, a i tak robią korki do centrum

no właśnie (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 5

co by to było, gdyby drogi były lepszej jakości...

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo