Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Krakowie obowiązuje uchwała krajobrazowa, a poszarpane reklamy na okrąglakach nadal szpecą miasto

Klaudia Warzecha
Klaudia Warzecha
Poszarpane reklamy na okrąglakach szpecą miasto, ale uchwała krajobrazowa nie reguluje tego co znajduje się na słupach
Poszarpane reklamy na okrąglakach szpecą miasto, ale uchwała krajobrazowa nie reguluje tego co znajduje się na słupach Klaudia Warzecha
Krakowskie okrąglaki, które można spotkać w praktycznie każdej części miasta, w kwestii umieszczanych na nich reklam rządzą się swoimi prawami. O ile część z nich jest zadbana, to wiele słupów mijanych na ulicach zwraca uwagę zalgającymi poszarpanymi reklamami i plakatami. Okazuje się, że przepisy uchwały krajobrazowej nie regulują tego jakie reklamy i ogłoszenia mogą być umieszczane na słupach plakatowo-reklamowych - w zakresie treści, formy oraz tematyki - a za ich stan odpowiedzialny jest wyłącznie właściciel.

Problem zauważają mieszkańcy, według których okrąglaki nie tylko szpecą miasto, ale też stanowią zagrożenie dla pieszych.

"Relikt poprzedniej epoki"

- Słupy ogłoszeniowe to dla mnie relikt poprzedniej epoki, który nie wiem dlaczego został tak łaskawie potraktowany przez uchwałę krajobrazową. Większość słupów w mieście jest zaniedbana, zalega na niej duża ilość starych, zniszczonych reklam. Nierzadko są one ustawione wręcz na środku chodnika, a ich lekka konstrukcja powoduje, że przy większym wietrze są niestabilne i stanowią duże zagrożenie dla pieszych - mówi Witold Skrzypek, mieszkaniec Krakowa.

Chwała krajobrazowa kontra okrąglaki

Patrycja Piekoszewska z biura prasowego magistratu wyjaśnia że tzw. uchwała krajobrazowa nie reguluje tego, jakie reklamy i ogłoszenia mogą być umieszczane na słupach plakatowo-reklamowych - w zakresie treści, formy oraz tematyki - określa jedynie gabaryty i formę słupów plakatowo-reklamowych w zakresie konstrukcji nośnika, na jakim eksponowane są treści reklamowe oraz minimalne odległości lokalizacji tego typu reklamy od wiaty przystanku komunikacji zbiorowej oraz innych słupów plakatowo-reklamowych.

Co więc z wizualną kwestią? Okazuje się, że słupy plakatowo-reklamowe zwane również okrąglakami, które znajdują się na terenie Krakowa, nie są własnością miasta, a tym samym za ich stan odpowiada tylko i wyłącznie właściciel.

- Słupy w większości przypadków należą do firm lub agencji reklamowych, wyspecjalizowanych w tej formie reklamy. To oznacza, że właściciel decyduje o treściach oraz formie materiałów umieszczanych na tych nośnikach. Okrąglaki plakatowo-reklamowe są oklejane plakatami promującymi wydarzenia o charakterze społecznym lub miejskim przez właścicieli (lub podwykonawców), którzy dbają również o ich wygląd - informuje Piekoszewska.

Za stan okrąglaków odpowiedzialny jest właściciel

Piekoszewska zaznacza także, że słupy plakatowo-reklamowe stanowią budowlę w rozumieniu Prawa budowlanego, w myśl którego to właściciel budowli odpowiedzialny jest za stan techniczny obiektu oraz jego estetykę. Egzekucja przepisów w tym zakresie należy do organów nadzoru architektoniczno-budowlanych.

W kwestii reklam ulokowanych w pasie drogowym, Dział Kontroli Pasa Drogowego Zarządu Dróg Miasta Krakowa informuje, że w zakresie legalności zajęcia pasa drogowego oraz zgodności z zapisami uchwały krajobrazowe prowadzone są kontrole.

Na temat stanu okrąglaków oraz tego, że uregulowanie przepisów dotyczących ich wizualnej sfery jest niezbędne zwrócił uwagę Jakub Pogorzelski z grupy Ładny Kraków.

- Uchwała krajobrazowa aktualnie nie reguluje tego, jak wygląda estetyczna strona okrąglaków. O ile część z nich jest uporządkowana to stan wielu słupów jest tragiczny. Z pewnością ta kwestia powinna zostać w jakiś sposób uporządkowana - przede wszystkim z tego względu - że wygląda to koszmarnie. Czasami z jednego słupa zwisają metry papierów klejonych jeden na drugim od wielu lat, które również po burzach i silnych deszczach odpadają i spływają na ulice - podkreśla Pogorzelski.

Kryzys energetyczny

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski