Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Krakowie otwarto wielką kolejową inwestycję. Kiedy pojedzie więcej pociągów aglomeracyjnych?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W centrum Krakowa powstała dodatkowa para torów dla kolei aglomeracyjnej. Trwają jeszcze prace związane z budową przystanku Kraków Grzegórzki.
W centrum Krakowa powstała dodatkowa para torów dla kolei aglomeracyjnej. Trwają jeszcze prace związane z budową przystanku Kraków Grzegórzki. PKP PLK
W Krakowie otwarto niedawno jedną z największych inwestycji ostatnich lat, jaką była dobudowa dodatkowej pary torów dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej (SKA). W jej ramach powstały m.in. estakady kolejowe przecinające centrum miasta i trzy mosty na Wiśle. Pasażerowie zadają pytania, kiedy zacznie jeździć więcej pociągów, skoro pojawiły się dużo większe możliwości infrastrukturalne. Na częstsze kursy trzeba jeszcze trochę poczekać. Wakacyjny okres ma zostać wykorzystany na remonty starych torowisk. Do jesieni ma też być ukończony kluczowy nowy przystanek Kraków Grzegórzki.

- W obecnej edycji rozkładu jazdy, która obowiązuje od 11 czerwca do 2 września br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma zaplanowane dodatkowe prace na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, w związku z czym występują ograniczenia przepustowości mające wpływ na kursowanie pociągów Kolei Małopolskich i Polregio. Po kolejnej zmianie rozkładu jazdy, a więc od września br. możliwe będzie korzystanie ze wszystkich czterech torów już bez ograniczeń, uruchomiony zostanie nowy przystanek Kraków Grzegórzki i pojawi się możliwość cyklicznego kursowania pociągów na wszystkich liniach SKA co 30 minut w godzinach szczytu, co dotychczas nie w każdej godzinie było realne - wyjaśnia Katarzyna Antosz z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.

Tak nowy most kolejowy w Krakowie prezentował się w piątek (9.06.2023) wieczorem

Spektakularne otwarcie największej inwestycji kolejowej w Kr...

W wakacje dokończą niezbędne prace przy torach

Przypomnijmy, że mamy następujące linie SKA:

  • SKA 1 Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko/Airport;
  • SKA 2 Kraków Główny - Miechów - Sędziszów;
  • SKA 2 Kraków Główny - Skawina - Podbory Skawińskie - Przeciszów;
  • SKA 3 Kraków Główny - Tarnów;
  • SKA 3 Kraków Główny - Trzebinia - Oświęcim.

W PKP PLK przyznają, że rozkład jazdy pociągów na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów na czas wakacji został opracowany tak, by wykonawcy mogli dokończyć niezbędne prace przy torach (ich realizacja przed oddaniem czterech torów kolejowych znacznie ograniczałaby przepustowość dwutorowej linii) przy minimalnym wpływie na realizację kursów.

Chodzi m.in. o prace związane z podbijaniem stabilizacyjnym torów na głowicach rozjazdowych stacji, likwidację tymczasowych rozjazdów, wzmocnienie podtorza, czy inne prace okołotorowe w wielu miejscach pomiędzy dwiema największymi stacjami pasażerskimi w stolicy Małopolski.

- Kolejna korekta rozkładu jazdy zaplanowana jest na początek września. W trakcie jej obowiązywania uruchomiony zostanie nowy przystanek Kraków Grzegórzki, a rozkłady jazdy zostaną w większym stopniu dostosowane do możliwości, jakie daje zwiększona przepustowość linii kolejowej w centrum Krakowa - zapowiada Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Gigantyczna inwestycja za ponad 1,2 mld złotych

Przypomnijmy, że w piątek, 9 czerwca, po sześciu latach budowy oddano do użytku drugą parę torów przecinających centrum Krakowa. W ramach inwestycji (za ponad 1,2 mld zł) powstała dodatkowa, druga para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Układ torowy rozbudowano z myślą o rozwoju połączeń aglomeracyjnych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

Dla potrzeb ułożenia dodatkowych torów w ramach gigantycznej kolejowej inwestycji powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

Nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Krakowianie już mogą korzystać z kładki łączącej Grzegórzki i Kazimierz z Zabłociem. Przejdź do kolejnych ZDJĘĆ, by zobaczyć jak prezentuje się nowy obiekt dla pieszych i rowerzystów.

Piesi i rowerzyści już korzystają z nowej kładki łączącej Gr...

Przystanek na Grzegórzkach ma być gotowy we wrześniu

Inwestycja objęła również budowę przystanku kolejowego Złocień (przy ul. Złocieniowej). W rejonie Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej powstaje przystanek Kraków Grzegórzki, który ma zostać ukończony we wrześniu.

W ramach przedsięwzięcia przebudowano cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Przebudowano także cztery przystanki kolejowe: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie.

Zmodernizowano też wiadukty nad ul.: Grzegórzecką, Miodową i Powstańców Wlkp.

Wzrasta popyt na rynku nieruchomości

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: W Krakowie otwarto wielką kolejową inwestycję. Kiedy pojedzie więcej pociągów aglomeracyjnych? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski