Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W maju NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Medycy dyżurujący pod numerem odebrali już blisko 27 tysięcy połączeń

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
fot. Pixabay
fot. Pixabay
Wysoka gorączka, nagłe zatrucie, ostatnia tabletka przyjmowanego regularnie leku, który dostępny jest jedynie na receptę. Takie sytuacje najczęściej mają miejsce w czasie, gdy przychodnie POZ nie pracują. Do kogo wówczas zwrócić się po pomoc? Na to pytanie odpowiedź zna NFZ, który w maju uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK). Do tej pory medycy dyżurujący pod jej numerem odebrali blisko 27 tysięcy połączeń.

FLESZ - Migrena to nie wyrok

od 16 lat

Dzięki nowemu rozwiązaniu możemy szybko skonsultować niepokojące objawy, czy otrzymać potrzebną e-receptę bez konieczności wychodzenia z domu. Wystarczy zadzwonić pod darmowy numer 800 137 200, który obowiązuje na terenie całej Polski. Połączenia od pacjentów są odbierane w czasie, gdy nie działają gabinety lekarzy rodzinnych – od poniedziałku do piątku od 18.00 do 8.00 rano następnego dnia oraz całodobowo w soboty, niedziele i święta.

Pod numerem TPK dyżur sprawują pielęgniarki, położne oraz lekarze. W trakcie rozmowy personel medyczny udzieli porad dotyczących stanu zdrowia, a w razie potrzeby może również wystawić e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.

Wpierw dzwoniący prowadzi rozmowę z pielęgniarką lub położną. Jeśli sytuacja tego wymaga, jest również łączony z lekarzem. Gdy porada telefoniczna to za mało, dzwoniącemu choremu zaleca się wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, kontakt z lekarzem rodzinnym w godzinach pracy przychodni podstawowej opieki zdrowotnej lub – w przypadku stwierdzenia nagłego zagrożenia zdrowia i życia – wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Do tej pory medycy dyżurujący pod numerem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu odebrali już blisko 27 tys. połączeń. Co ważne na połączenie czeka się raptem kilkanaście sekund. Dotychczas 51 proc. porad udzieliły pielęgniarki i położne, a 49 proc. lekarze.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu stanowi uzupełnienie stacjonarnych gabinetów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, które działają na terenie całego województwa. Na linii TPK porozmawiamy zarówno w języku polskim, jak również angielskim, rosyjskim oraz ukraińskim. Co istotne, z konsultacji mogą skorzystać także osoby niesłyszące. Z myślą o nich działa specjalny wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy obecności tłumacza Polskiego Języka Migowego. Szczegóły dotyczące TPK można znaleźć na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski