Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W marcu pojedziemy obwodnicą Podłęża i Niepołomic. Będzie ograniczenie tonażu na drodze wojewódzkiej 964

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Obwodnica (I etap) Podłęża i Niepołomic połączyła autostradowy Węzeł Niepołomice z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną. Droga za ponad 60 mln zł zostanie otwarta na początku marca 2022
Obwodnica (I etap) Podłęża i Niepołomic połączyła autostradowy Węzeł Niepołomice z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną. Droga za ponad 60 mln zł zostanie otwarta na początku marca 2022 fot. UMiG Niepołomice
Zakończono budowę pierwszego odcinka obwodnicy Podłęża i Niepołomic. Trwają ostatnie przygotowania do otwarcia nowej drogi, samochody pojadą nią w pierwszej połowie marca. Wraz z tym wprowadzone zostaną ograniczenia tonażu – do 12 ton - na odcinku drogi wojewódzkiej 964 przez Podłęże, o co bardzo mocno apelowali mieszkańcy. Natomiast drugi odcinek obwodnicy ma powstać w do 2024 roku.

FLESZ - Agresywne zatrzymania protestujących Rosjan

od 16 lat

Budowa obwodnicy (I etap), łączącej autostradowy Węzeł Niepołomice z Niepołomicką Strefą Inwestycyjną, trwała od września 2020 roku. Inwestycja objęła wykonanie m.in.: 2,2 km jezdni, łączącej wschodnie rondo przy zjeździe z autostrady A4 z ulicą Kwiatkowskiego, estakady - o długości 150 m - nad torami kolejowymi w Podłężu, mostów nad rzekami Bogusławą i Podłężanką.

Nowa droga ma już pozwolenie na użytkowanie. Jej otwarcie nastąpi nieco wcześniej niż wynika to z umowy (prolongowanej jesienią 2021 roku) z budowniczym obwodnicy, w której termin zakończenia całości robót wyznaczono na 28 marca 2022.

- Pozostała do zrobienia jeszcze tylko nowa organizacja ruchu, m.in. montaż związanych z tym tablic. Otwarcie obwodnicy nastąpi 10 marca o godz. 10 – poinformował burmistrz Niepołomic Roman Ptak, podczas ostatniej (24 lutego) sesji Rady Miejskiej.

Przedsięwzięcie, na które mieszkańcy czekali od pierwszej dekady XXI wieku, jest kluczowe dla poprawy komunikacji do i z Niepołomic. Dzięki nowej drodze ruch tranzytowy oraz do NSI ominie centrum Podłęża. W tym rejonie bardzo źle było pod tym względem od lat, a od czasu otwarcie Węzła Niepołomice (w czerwcu 2020 roku) sytuacja jest wręcz dramatyczna. Zjazd z A4 bez obwodnicy Podłęża stał się gehenną mieszkańców.

Dość powiedzieć, że od tego momentu ruch na podłęskim odcinku drogi wojewódzkiej 964 – od dawna ogromny, wynoszący ok. 20 tys. samochodów na dobę – jeszcze wzrósł, zaczął przekraczać 25 tys. pojazdów na dobę.

By mieszkańcy Podłęża i okolicy odetchnęli wreszcie od ciężkiego ruchu konieczne jest także ograniczenie tonażu – do 12 ton – na drodze 964 w tej miejscowości. Zaapelowała o to lokalna społeczność, a rozmowy w tej sprawie władz Niepołomic z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Krakowie trwały od jesieni ubiegłego roku.

Dla wzmocnienia stanowiska podkrakowskiej gminy, niepołomicka Rada Miejska przyjęła rezolucję w tej sprawie.

„(…) Wprowadzenie ograniczenia tonażu na odcinku przez Podłęże znacznie poprawi komfort życia mieszkańców oraz ograniczy zanieczyszczenie powietrza. Z ograniczenia powinny być zwolnione firmy transportowe, posiadające lokalizację na tym odcinku. Rada Miejska Niepołomic zdecydowanie optuje za ograniczeniem tonażu w ruchu samochodowym do 12 ton na drodze wojewódzkiej 964 w miejscowości Podłęże” - napisano w jednogłośnie przyjętej rezolucji.

- Nie po to wydajmy miliony na obwodnicę i dojazd do strefy przemysłowej, by tiry w dalszym ciągu kursowały przez Podłęże – zaznaczano podczas listopadowej sesji niepołomickiego samorządu.

Z informacji, które uzyskaliśmy w piątek w Urzędzie Miasta w Niepołomicach wynika, że ZDW dał zgodę na zakaz przejazdu samochodów o masie powyżej 12 ton drogą 964 przez Podłęże.

Niepołomicka obwodnica – za w sumie ponad 100 mln zł - ma być gotowa w 2024 roku. Drugi odcinek połączy strefę przemysłową z DK 75

Podłęska część obwodnicy – za 62 mln zł – powstała z pomocą dotacji unijnej (34 mln zł). Fundusze na to zadanie wyłożyły też Niepołomice – 24 mln zł oraz Skarb Państwa – 4 mln zł. Inwestorem była gmina Niepołomice.

Natomiast drugi etap projektu: przystosowanie do ciężkiego ruchu trzech niepołomickich ulic: Kwiatkowskiego, Wimmera i Kolejowej, czyli połączenie NSI z drogą krajową 75, będzie dofinansowane przede wszystkim ze Skarbu Państwa. Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zagwarantowało na te prace 31,9 mln zł. Współfinansować inwestycję będą także Niepołomice (ok. 5 mln zł) oraz województwo małopolskie (ok. 3 mln zł).

Drugi i ostatni odcinek obwodnicy ma być wykonany w latach 2022-2024. Przy tym etapie rolę inwestora przejmie województwo małopolskie.

Inwestycja obejmie m.in. przebudowę siedmiu skrzyżowań (w tym pięciu na ronda), wzmocnienie i poprawienie nawierzchni, modernizację odwodnienie. Powstaną również ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe (na niektórych odcinkach).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski