Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Olkuszu powstanie rondo

Katarzyna Ponikowska
Rondo ułatwi życie kierowcom wyjeżdżającym z ul. Spółdzielczej i Kruszcowej
Rondo ułatwi życie kierowcom wyjeżdżającym z ul. Spółdzielczej i Kruszcowej Rys. Bogdan Nowak
Małopolska zachodnia. Inwestor galerii handlowej Quick Park na drodze krajowej nr 94 chce wybudować rondo. GDDKiA pozytywnie zaopiniowała projekt. Zdaniem drogowców to poprawi bezpieczeństwo

Wszystko wskazuje na to, że na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 94 z ul. Kruszcową i Spółdzielczą w Olkuszu powstanie rondo. Ma to ułatwić wyjazd z dróg podporządkowanych oraz dojazd do galerii handlowej, która powstanie w pobliżu.

Projektowane rondo ma mieć średnicę 47 metrów (średnica wyspy środkowej - 13,7 m) oraz dwa pasy ruchu. Na każdym wlocie mają powstać podłużne wyspy pomiędzy pasami. Za rondem w kierunku Krakowa zostanie wydzielony specjalny pas, którym będzie się zjeżdżało w stronę ul. Sławkowskiej. To tu ma być wjazd do nowej galerii. Wyjazd natomiast zaplanowany jest w okolicy stacji paliw Statoil.

Dlatego w tym rejonie również zmieni się układ drogowy. Powstanie pas zieleni oddzielający zatokę autobusową i odcinek drogi serwisowej od jezdni „94” oraz pas włączenia do ruchu na „krajówkę”.

Część kierowców uważa, że nie jest to zbyt dobry pomysł. - To zmniejszy przepustowość „94” i spowolni na niej ruch. Czyje interesy są ważniejsze: przedsiębiorcy budującego market czy tysięcy kierowców, którzy regularnie kursują na tej trasie? - pyta Adam Grudzień, który codziennie dojeżdża „krajówką” do pracy. - To całkowity bezsens. Moim zdaniem, zmiany bardzo utrudnią kierowcom życie.

- To dobre rozwiązanie - uważa z kolei Wojciech Ozdoba, radny z Olkusza. - Mówię to jako mieszkaniec i kierowca. Dziś w stronę Krakowa z ul. Długiej i Spółdzielczej bardzo trudno wyjechać. A jeżdżą tędy także autobusy - dodaje.

Pomysł ronda forsuje inwestor galerii handlowej Quick Park, która ma powstać między drogą nr 94 i ul. Sławkowską. Bez niego dojazd do galerii od strony miasta byłby bardzo trudny. Początek prac przy budowie centrum został zaplanowany na IV kwartał tego roku. Inwestycja ma się zakończyć w przyszłym roku. W międzyczasie powstałoby też rondo. Na razie nie wiadomo, kiedy dokładnie.

- Zależy to od czasu, w jakim zostanie uzgodniona i zatwierdzona koncepcja obsługi komunikacyjnej centrum - tłumaczy Dawid Mrozowski z firmy Real2B, będącej jednym z inwestorów Quick Parku.

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pozytywnie zaopiniował koncepcję zmiany organizacji ruchu przedstawioną przez inwestora. - Ronda zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej płynności ruchu. Są bezpieczniejsze od zwykłych skrzyżowań i mają większą przepustowość niż sygnalizacje świetlne - wyjaśnia Iwona Mikrut z GDDKiA w Krakowie.

Inwestor Quick Parku ma w całości sfinansować to zadanie. Na razie nie wiadomo, jaki to będzie koszt. - To zależy od ostatecznych uzgodnień w sprawie zakresu samego ronda i przebudowy całego skrzyżowania. Ale będzie to kwota rzędu kilku milionów złotych - mówi Dawid Mrozowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski