Choć urzędnicy miejscy przy każdej okazji powtarzają, że podstawą transportu w Krakowie powinna być komunikacja miejska, bardzo opornie idzie im wprowadzanie kolejnych udogodnień, np. dla autobusów.
W zeszłym roku nie został wyznaczony ani jeden nowy buspas. W tym roku w tej kwestii również niewiele się zmieni. Wydzielony pas dla pojazdów MPK pojawi się jedynie na ul. Brodowicza. – Być może w następnych latach pojawią się kolejne – mówi Piotr Hamarnik z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Do tej pory w naszym mieście zostało wyznaczonych blisko 25 kilometrów buspasów, m.in. wzdłuż Alej Trzech Wieszczów, na ul. Pawiej, Księcia Józefa i Prądnickiej. Ostatnie z nich powstały w 2013 r. Wtedy pracownicy ZIKiT sami przyznawali, że tam, gdzie już wyznaczyli buspas – a więc np. na ul. Księcia Józefa – zdecydowanie więcej osób zaczęło korzystać z autobusów.
– Przykładem może być też linia nr 130 przejeżdżająca przez ul. Pawią, na której notujemy przyrost liczby podróżnych po tym, jak w tym rejonie pojawił się pas dla autobusów – informował dwa lata temu Piotr Hamarnik z ZIKiT.
Urzędnicy otwarcie mówili, że kolejne buspasy powinny być wyznaczane na następnych ulicach, na których autobusy mają problemy z przejazdem. Wskazywali m.in. ul. Brodowicza i Pilotów. Pojawiały się również głosy, że wydzielone pasy dla autobusów potrzebne są m.in. na ul. Wielickiej czy Kamieńskiego. Od 2013 roku do dziś żaden nowy buspas jednak nie powstał.
Piotr Hamarnik twierdzi, że „prace nad żadnym z nich nie były na tyle zaawansowane, by móc to zrobić”. Przyznaje też, że w najbliższym czasie pasażerowie komunikacji miejskiej nie mogą liczyć na wiele. W tym roku urzędnicy chcą wyznaczyć tylko jeden nowy buspas.
– Pojawi się on niedługo na ul. Brodowicza. Zanim jednak przystąpimy do malowania odpowiedniego oznakowania, zostanie wyremontowana nawierzchnia na tej ulicy – tłumaczy Piotr Hamarnik.
W ZIKiT na razie całkowicie zrezygnowali natomiast z buspasa na ul. Pilotów. To efekt m.in. protestów radnych dzielnicowych, którzy również na naszych łamach argumentowali, że na ul. Pilotów, gdzie są po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, tworzą się korki. – Po narysowaniu buspasów korki będą gigantyczne – zwracał uwagę Tomir Myśliborski, przewodniczący Rady Dzielnicy III Prądnik Czerwony w poprzedniej kadencji.
Na wyznaczenie nowych pasów dla autobusów miejskich nie ma na razie także szans m.in. na ul. Opolskiej czy Wielickiej. – Analizy zasadności wprowadzenia buspasów prowadzimy w różnych miejscach. Jednak nie zawsze kończą się one zleceniem opracowania nowej organizacji ruchu. Być może pojawi się ich więcej w przyszłym roku – kwituje Piotr Hamarnik.
ODNOWIĄ BUSPAS
Urzędnicy z krakowskiego Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu informują, że już jutro (piątek) wieczorem rozpocznie się remont buspasa przy al. Mickiewicza.
W ramach zaplanowanych prac robotnicy wymienią asfalt na jezdni, pomiędzy placem Inwalidów a ul. Czarnowiejską. „W trakcie prowadzenia prac ruch autobusów na tym odcinku odbywać się będzie na pozostałych dwóch pasach” – wyjaśniają pracownicy ZIKiT na stronie internetowej www.zikit.krakow.pl.
Remont buspasa na al. Mickiewicza ma się zakończyć najpóźniej w niedzielę w ciągu dnia.
(ARM)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?