Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Warszawie otwierają trzy nowe stacje metra, a w Krakowie nadal tylko planują podziemną komunikację

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach rozbudowy II linii metra w Warszawie gotowe są trzy nowe stacje i ok. 3,4 km trasy. W Krakowie wciąż trwa tylko planowanie. Z powodu dodatkowych uzgodnień opracowanie studium dla bezkolizyjnego transportu pod Wawelem opóźnia się. Ostanie założenia były takie, że dokument może być gotowy w połowie tego roku, ale wszystko jeszcze bardziej może się przedłużyć. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak to robią w stolicy.

WIDEO: Trzy Szybkie

W Warszawie powstały trzy nowe stacje II linii metra: Płocka - umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów - pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza - pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Wybudowano też 3,4 km podziemnej trasy. Koszt budowy wyniósł 1,147 mld zł.

Nowe wolskie stacje wyróżniają się aranżacją i kolorami. Na stacji Księcia Janusza znajdą się także tory odstawcze i komora do zawracania. Na stacji Płocka umieszczona została replika kości słonia leśnego, którego szczątki - sprzed 100-120 tys. lat - znaleziono podczas budowy.

Studium dotyczące bezkolizyjnego transportu w Krakowie w tym metra miało być gotowe do końca 2019 r. Niedawno urzędnicy informowali, że z powodu przeciągających się uzgodnień z władzami konserwatorskimi opóźnienia związane z tworzeniem dokumentu wynoszą ok. 180 dni. W magistracie przyznają jednak, że oczekiwanie na dokument może się jeszcze bardziej wydłużyć.

Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects

Kraków. Jest zgoda konserwatora zabytków na budowę trzech st...

Przypomnijmy, że Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków, poinformowała, iż godzi się na stacje metra pod rondem Mogilskim, placem Nowaka-Jeziorańskiego oraz pod obecnym parkingiem między ulicami Karmelicką i Dolnych Młynów, który w przyszłości ma zamienić się w miejski park. Taki jest plan dla pierwszej linii metra w Krakowie z Nowej Huty do Bronowic, ale może to być też przebieg tunelu tramwajowego (jeżeli taki wariant zostanie wybrany) - w tym przypadku kolejna podziemna stacja miałaby powstać w rejonie gmachu AGH przy al. Mickiewicza.

Władze konserwatorskie nie wyobrażają sobie natomiast budowy proponowanej stacji u zbiegu ulic Szewskiej, Podwale i Dunajewskiego ze względu na możliwość odnalezienia tam reliktów archeologicznych. Zwracają też uwagę, że trzeba byłoby wykonać wyjścia z tej stacji, a także na Plantach zlokalizować urządzenia związane z systemem wentylacji i wybudować do tego obiekty. Alternatywą jest budowa stacji pod placem na tyłach Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej przy ul. Rajskiej.

Zgodnie z założeniami ma tam powstać park. - Jest możliwość, by na skraju tego terenu powstały zejścia i wyjścia z podziemnej stacji metra - wyjaśniła Monika Bogdanowska. budowa parku przy ul. Karmelickiej jest jednym ze zwycięskich projektów ubiegłorocznego budżetu obywatelskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: W Warszawie otwierają trzy nowe stacje metra, a w Krakowie nadal tylko planują podziemną komunikację - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski