Walczą o włączenie Gorlickiego do europejskiej sieci dróg

Redakcja
GORLICE. Samorządowcy napisali apel do europosłów w kilku językach. Liczą, że trafią do szerszego grona. Mimo ich starań, nie ma raczej szans, by upragniona droga powstała w najbliższych latach.

Po francusku, niemiecku, angielsku i bułgarsku samorządowcy z Małopolski, Podkarpacia i Świętokrzyskiego chcą przekonać posłów na Sejm RP oraz posłów do Parlamentu Europejskiego do poparcia idei budowy i włączenia drogi szybkiego ruchu Warszawa-Kielce-Tarnów-Gorlice-Jasło-Barwinek-granica państwa do transeuropejskiej sieci transportowej nazywanej TEN-T.

W apelu wskazali, że droga została już zgłoszona w formie poprawki do projektu programu pomocowego Unii Europejskiej TEN-T. - Pod apelem podpisało się ponad siedemdziesięciu europosłów z Polski, Słowacji, Węgier i Bułgarii - mówi Mirosław Wędrychowicz, starosta gorlicki.

- Na mapie dróg objętych wspomnianą siecią, która w Polsce obejmuje rejon między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Tarnowem, Krakowem i Częstochową, część od autostrady A4 między Katowicami a Rzeszowem jest pozbawiona dróg o znaczeniu transeuropejskim. Tę pustkę może właśnie wypełnić proponowany nowy korytarz drogowy - dodaje.

Lokalni politycy argumentują, że lepsza dostępność komunikacyjna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gorlic. - Powodzenie starań w tym kierunku pozwoli na ograniczenie naszej podstawowej dolegliwości, jaką jest peryferyjne położenie miasta - twierdzi burmistrz Witold Kochan.

Podkarpacie co prawda wspiera nasz region, ale trzeba mieć świadomość, że dla nich istotniejsze znaczenie ma budowa drogi łączącej Barwinek z Rzeszowem.

- Trudno jednak oczekiwać, by taka droga powstała w najbliższej perspektywie czasowej, to jest do 2020 roku - przypomina burmistrz Kochan.

Halina Gajda

Nasze argumenty

* Włączenie proponowanej drogi w Tarnowie w istniejącą już i przebiegającą prostopadle autostradę A4 otwiera tę drogę na zachód Europy w kierunku Niemiec i na wschód w stronę Ukrainy. Trasa pozwoli na skomunikowanie najkrótszą drogą krajów nadbałtyckich (Litwy, Łotwy, Estonii) przez Białystok, Warszawę, Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek z południem Europy (Słowacją, Węgrami, Bułgarią, Rumunią).

* TEN-T to program ukierunkowany na wspieranie rozwoju transeuropejskich sieci transportowych. Polska może korzystać ze środków funduszu TEN-T od 2004 roku. W latach 2004-2010 Polska uzyskała z tego źródła 74,01 mln euro na realizację 27 projektów o łącznej wartości 157,31 mln euro. W 2011 r. dostaliśmy zgodę na dofinansowanie czterech kolejnych projektów o łącznej wartości 53,51 mln euro.

Pomoc dla firm od 1 lutego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie