Po francusku, niemiecku, angielsku i bułgarsku samorządowcy z Małopolski, Podkarpacia i Świętokrzyskiego chcą przekonać posłów na Sejm RP oraz posłów do Parlamentu Europejskiego do poparcia idei budowy i włączenia drogi szybkiego ruchu Warszawa-Kielce-Tarnów-Gorlice-Jasło-Barwinek-granica państwa do transeuropejskiej sieci transportowej nazywanej TEN-T.
W apelu wskazali, że droga została już zgłoszona w formie poprawki do projektu programu pomocowego Unii Europejskiej TEN-T. - Pod apelem podpisało się ponad siedemdziesięciu europosłów z Polski, Słowacji, Węgier i Bułgarii - mówi Mirosław Wędrychowicz, starosta gorlicki.
- Na mapie dróg objętych wspomnianą siecią, która w Polsce obejmuje rejon między Warszawą, Lublinem, Rzeszowem, Tarnowem, Krakowem i Częstochową, część od autostrady A4 między Katowicami a Rzeszowem jest pozbawiona dróg o znaczeniu transeuropejskim. Tę pustkę może właśnie wypełnić proponowany nowy korytarz drogowy - dodaje.
Lokalni politycy argumentują, że lepsza dostępność komunikacyjna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego Gorlic. - Powodzenie starań w tym kierunku pozwoli na ograniczenie naszej podstawowej dolegliwości, jaką jest peryferyjne położenie miasta - twierdzi burmistrz Witold Kochan.
Podkarpacie co prawda wspiera nasz region, ale trzeba mieć świadomość, że dla nich istotniejsze znaczenie ma budowa drogi łączącej Barwinek z Rzeszowem.
- Trudno jednak oczekiwać, by taka droga powstała w najbliższej perspektywie czasowej, to jest do 2020 roku - przypomina burmistrz Kochan.
Halina Gajda
Nasze argumenty
* Włączenie proponowanej drogi w Tarnowie w istniejącą już i przebiegającą prostopadle autostradę A4 otwiera tę drogę na zachód Europy w kierunku Niemiec i na wschód w stronę Ukrainy. Trasa pozwoli na skomunikowanie najkrótszą drogą krajów nadbałtyckich (Litwy, Łotwy, Estonii) przez Białystok, Warszawę, Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek z południem Europy (Słowacją, Węgrami, Bułgarią, Rumunią).
* TEN-T to program ukierunkowany na wspieranie rozwoju transeuropejskich sieci transportowych. Polska może korzystać ze środków funduszu TEN-T od 2004 roku. W latach 2004-2010 Polska uzyskała z tego źródła 74,01 mln euro na realizację 27 projektów o łącznej wartości 157,31 mln euro. W 2011 r. dostaliśmy zgodę na dofinansowanie czterech kolejnych projektów o łącznej wartości 53,51 mln euro.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?