reklama

Walczymy z wolnymi rodnikami

RedakcjaZaktualizowano 
Ludzki mózg, szczególnie w okresie senioralnym, jest szczególnie wrażliwy na działanie wolnych rodników. Są to maleńkie cząsteczki utleniające wszystko, co spotkają na drodze, same będące ubocznym skutkiem procesu oddychania. Uważa się obecnie, że działalność wolnych rodników może prowadzić do takich chorób jak miażdżyca, choroba Alzheimera, Parkinsona, Huntingtona oraz do psychoz, a w szczególności do depresji.

ZDROWIE. Najważniejsze antyoksydanty to witaminy C, E oraz polifenole

Nie możemy zrezygnować z przyjmowania tlenu, natomiast możemy osłabić negatywne skutki jego oddziaływania. Służą do tego tak zwane antyoksydanty czyli przeciwutleniecze. Najważniejsze antyoksydanty to witaminy C, E oraz polifenole. Znajdują się one przede wszystkim w substancjach spożywczych. W wieku senioralnym można zdecydować na dodatkową suplementację, ponieważ organizm potrzebuje więcej przeciwutleniaczy do ochrony komórek mózgu.
Antyoksydanty znajdują się głównie w warzywach i owocach. Głównym źródłem witaminy E są kiełki pszenicy, oleje roślinne, brokuły, zielone warzywa liściaste, soja, migdały, orzeszki ziemne, ziarna. Witamina E potrafi chronić błony komórkowe neuronów przed niszczycielskim działaniem wolnych rodników. Odgrywa istotną rolę w zapobieganiu chorobie Alzheimera, Parkinsona oraz udarom mózgu. Ważnym przeciwutleniaczem jest witamina C. Najlepsze jej źródła to owoce cytrusowe, brokuły, pomidory, kalafiory, ziemniaki, papryka (zwłaszcza zielona), brukselka, kapusta. Witamina ta również wpływa na podniesienie aktywności poznawczej, ponieważ najprawdopodobniej ułatwia przekazywanie bodźców pomiędzy neuronami.
Niezwykle skutecznymi antyoksydantami są polifenole. Jest to obszerna grupa naturalnych substancji, zawierających w sobie grupy wodorotlenowe, które powszechnie występują w roślinach, a nie są syntezowane przez organizm ludzki (dlatego trzeba je dostarczać z pożywieniem). Powszechnie występują w roślinach strączkowych, nasionach, warzywach, owocach, grzybach, w herbacie, kawie i kakao. Szczególnie cenne są antocyjany, których obecność można poznać po intensywnych barwach owoców takich, jak czarne jagody, wiśnie, jeżyny, winogrona. Obecnie największą karierę wśród polifenoli robi resveratrol, który nie tylko jest niezwykle skutecznym przeciwutleniaczem, ale także moduluje metabolizm lipidów, hamuje agregację płytek krwi i uważany jest obecnie za jedną z najważniejszych substancji spowalniających proces starzenia się organizmu. Występuje on przede wszystkim w winogronach (im ciemniejsze, tym lepiej) w ich przetworach (w czerwonym winie), w orzeszkach ziemnych i morwach. Polifenole skutecznie zapobiegają miażdżycy, która jest ogromnym zagrożeniem dla prawidłowej pracy mózgu, zmniejszają ryzyko chorób serca i nowotworów, przeciwdziałają zakrzepom, wzmacniają siły obronne organizmu. Uczeni amerykańscy zaproponowali bardzo dobry sposób określania zapotrzebowania organizmu na przeciwutleniacze oraz mierzenia działalności antyoksydacyjnej produktu spożywczego. Określa go wskaźnik ORAC (Oxygen Radical Absorbency Capacity). Aby zachować jak najdłużej sprawność mózgu oraz całego organizmu, powinniśmy dziennie otrzymywać powyżej 3500 jednostek ORAC (zwykle dostajemy poniżej 1200). Ze wszystkich produktów spożywczych największy współczynnik ORAC mają suszone śliwki (5770 jednostek w 100 g), następnie rodzynki, czarne jagody, jeżyny, czosnek, kapusta, żurawina, truskawki, maliny, brukselka i szpinak.
ANDRZEJ MIRSKI

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3