Warianty metra w Krakowie

Piotr TymczakZaktualizowano 
Metro w Krakowie mogłoby być mniej kręte niż pierwotnie planowano. Wariant alternatywny pozwoliłby też szybciej dostać się z Mogiły do Bronowic.
Metro w Krakowie mogłoby być mniej kręte niż pierwotnie planowano. Wariant alternatywny pozwoliłby też szybciej dostać się z Mogiły do Bronowic. INFOGRAFIKA WIKTOR ŁĘŻNIAK
Komunikacja. Autor koncepcji metra w Krakowie Stanisław Albricht opracował alternatywną trasę dla pierwszej jego linii. Zakłada ona, że podziemne tunele nie będą przebiegały krętą drogą po wschodniej stronie miasta, na co w „Dzienniku Polskim” zwracali uwagę eksperci.

Wiemy, jak może wyglądać alternatywna trasa pierwszej linii metra w Krakowie. Byłaby krótsza od pierwszego wariantu (zbliżonego do zaakceptowanego w nowym studium Krakowa), mniej pokręcona, szczególnie po nowohuckiej stronie. Jechałoby się nią też szybciej.

Przejazd z Mogiły do Dworca Głównego PKP nie trwałby 19 minut, jak w przypadku pierwszego wariantu, a tylko około 14 minut, czyli prawie o połowę krócej niż tramwajem.

– Ale coś za coś. W nowym wariancie metro omijałoby tak duże osiedla jak Oświecenia, Prąd­nik Czerwony oraz rejon hali w Czyżynach – mówi Stanisław Albricht, ekspert z Pracowni Projektowej Altrans, którego zespół przygotowuje koncepcję metra dla Krakowa.

Nowy wariant byłby krótszy, ale droższy od poprzedniego, wycenianego na 10,6 mld zł. Powód? Ze względu na uwarunkowania terenowe trasa niemal w całości musiałaby przechodzić pod ziemią. Estakady można byłoby wybudować jedynie na końcowych odcinkach – od Suchych Stawów do Mogiły po stronie wschodniej, i od ul. Głowackiego do Bronowic – po stronie zachodniej.

O tym, że pierwszy wariant pierwszej linii metra nie spodobał się ekspertom, pisaliśmy na łamach „Dziennika Polskiego” w zeszłym tygodniu. Twierdzili oni, że trasa będzie zbyt kręta i za długa. Podważali też sens wydawania ponad 10 mld zł na inwestycję, dzięki której przejazd z Nowej Huty do Bro­nowic skróciłby się – w porównaniu do podróży tramwajem – tylko o 12 minut.

Albricht przedstawił pierwszy wariant metra radnym PO, którzy wpadli na pomysł, by 25 maja krakowianie głosowali w referendum nie tylko w sprawie igrzysk, ale też podziemnej komunikacji. W ten sposób przebieg trasy metra w pierwszym wariancie trafił do publicznej wiadomości.

Stanisław Albricht zaznacza jednak, że to tylko jedna z propozycji. Jest bowiem w trakcie opracowywania na zamówienie miasta koncepcji metra dla Krakowa z wyznaczeniem kilku tras w wariantach.

Taki dokument potrzebny jest miastu do rozmów z ministerstwem infrastruktury w sprawie dofinansowania inwestycji ze środków UE. Wkład własny miałby pochodzić od prywatnego inwestora, zainteresowanej budową metra francuskiej firmy Als­tom. Prace nad dokumentem Albricht rozpoczął w marcu i ma je zakończyć do połowy czerwca. Decyzja o referendum zapadła, gdy już tworzył opracowanie.

Obecnie przygotowywany jest drugi wariant dla pierwszej linii metra oraz warianty tras drugiej linii (AGH-Kazimierz-Zabłocie- Bieża­nów) i trzeciej linii (ul. Cystersów-Zabłocie-Stare Podgórze-Kliny). Przebiegi tuneli i estakad konsultowane są z konserwatorem zabytków, specjalistami od ochrony środowiska oraz autorami dwóch linii metra w Warszawie.

PRZYSTANKI ALTERNATYWNEGO WARIANTU PIERWSZEJ TRASY METRA W KRAKOWIE

Mogiła (przy planowanym węźle drogi ekspresowej S7 z ul. Igołomską); Suche Stawy, plac Centralny, ul. Bieńczycka (w rejonie Carrefoura), os. Dywizjonu 303 (rejon kościoła), ul. Stella-Sawickiego, ul. Bora-Komo­rowskiego (przed Centrum Handlowym „Krokus”); ul. Pilotów (w rejonie ronda Młyńskiego); ul. Brodowicza (przy skrzyżowaniu z ul. Grochowską); rondo Mogilskie, Dworzec Główny (pod placem Nowaka-Jeziorańskiego); Rynek Kleparski, ul. Rajska/Karmelicka (pod placem za Biblioteką Wojewódzką), AGH (nie jak w pierwszym wariancie przy skrzyżowaniu z ul. Czar­nowiejską, lecz przy skrzyżowaniu z ul. Reymonta – bliżej stadionów Cracovii i Wisły); al. Kijowska/Czarnowiejska, Kijowska/Królewska, Kijowska/Mazowiecka, ul. Głowackiego (przy torach kolejowych, między ul. Głowackiego a Rydla), Bronowice (przy al. Armii Krajowej).

Napisz do autora:
piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 18

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pozdro

Budowa metra od AGH na bronowice ma taki sens, że hej hip hura. jak tam za 2 lata bedzie stacja Kraków Bronowice już teraz Koleje małopolskie co 30 min a lotnisko jada jeszcze linia do trzebini + jakies pociagi do katowic... ogolnie pociagi co 15-20min to samo łobzów. Ten profesorek niby od transportu a pojecia nie ma o transporcie w miescie. Nie wiem o mieszka na mazowieckiej ze tak te kreski na krowodrzy powyginał ? w sumie nie zdziwilbym sie bo tam wydzial architektury i na PK miałby blisko.Rynek kleparski tez sobie przesunął po to zeby miec blizej do PK bo liczy ze dozyje wybudowania linii zanim nie przejdzie na emeryture. Linia Wschodnia Czerewona ma sens ale wyprostowana pod pilotów no i od AGH powinna uderzać na południe pod alejami centrum kongresowe dalej podwawelskie Tesco Ruczaj UJ dalej jakieś okolice Ruczaj Torfowa potem biurowce na Czerwonych makach i konczyc sie gdzies w borku fałeckim. ewentualna odnoge po armii krajowej na bronowice tez mozna zrobic przez biprostal ale to mniej istotne polaczenie

K
Krakowianin z urodzenia.

Zielona jest o wiele lepsza. Bez zbędnych i okropnie szpetnych estakad. Wreszcie jakaś wizja (przynajmniej w większości) podziemnego metra. Właśnie takie jest nam ptrzebne.

K
Krakus

Po przebudowie torowiska do Placu Centralnego tramwaj będzie jechał kilka minut szybciej. Po drugie jak można nie liczyć czasu dojścia na peron i z peronu? Tu znowu tramwaj zyska kilka minut. Przecież to manipulacja

j
jasiek

To jest jakas kpina. Siedzi jakiś mały Jasio i rysuje kreski na mapie. Przestałem wierzyć, że chodzi komuś o wybudowanie metra.
Pewnie celem jest to, co w staraniach o igrzyska - kasa na zabawę w tzw. przygotowania, studia wykonalności i inne niezobowiązujące zabawy za pieniądze podatników.

K
Krakus

Ja proponuje wykopać kanały i puścić gondole na wodę - to chyba bardziej realne niż pomysł z metrem no i większa atrakcja turystyczna. Część tras już jest gotowa - Białucha, Wilga, Rudawa - trzeba tylko je połączyć.

o
olo

Znów na siłę zebranie całego miasta do jednej linii, czego nie da się obronić przed komisją europejską ... skończy się na tym, że nie będzie ani tramwaju, ani metra

j
janek

Panie Tymczak - czy projekt poszedł z wolnej ręki? Ile to kosztuje?

G
Gość

Może by tak "złoty środek", czyli coś pomiędzy tą linią "zieloną" a "czerwoną", przy czym ja dałbym metro do Balic (do portu lotniczego). Od strony Bronowic nie powinno być tak pokręcone - tam lepszy jest chyba wariant "czerwony". Ja bym dał tak: z Mogiły do Prądnika Czerwonego jak linia czerwona, następnie do AGH jak zielona i dalej do Bronowic jak czerwona. Mogliby zlikiwodwać w Krakowie trochę tramwajów, gdyż tramwaje poważnie utrudniają jazdę autobusom.

a
alek

Budowa metra pod zabytkową częścią Krakowa nie powinna mieć miejsca. Tzw. szybki tramwaj jest kpiną z pasażerów, skoro na skrzyżowaniach czeka się kilka minut na przejazd. Rozwiązaniem mogą być bezkolizyjne przejazdy, oczywiście nie w zabytkowym centrum. Szkoda takiego pieknego miasta na eksperymentowanie!

r
remm

"w sprawie dofinansowania inwestycji ze środków UE" - nazywając rzeczy po imieniu: w sprawie zadłużenia się(kredyt lub obigacje) w Banku Centralnym i późniejszej spłaty. Nie ma czegoś takiego jak dotacja unijna, dość tego bełkotu. Polska dopłaca do byciu w UE 44 mld/rok więc nie ma mowy o DOSTAWANIU, DAWANIU itp

G
Gość

Tak jak się rozmawia z ludźmi, to wiele osób wskazuje że metro najbardziej sensowne byłoby po ... trasie linii tramwajowej nr. 4 ( Wzgórza Krzesławickie - Bronowice Male ) linii najpopularniejszej w Krakowie. Właśnie tak postąpiono w Warszawie budując I linię metra po trasie najpopularniejszej tam linii tramwajowej nr. 36 ( Marymont - Służew ) obsługiwanej tak jak nasza 4 trzema wagonami z dużą częstotliwością, metro tą linię zastąpiło. Ale wiem że w Krakowie taki wariant jest mało realny.

Trzeba znaleźć kompromis koncepcyjny w projekcie I linii metra w Krakowie. Jeżeli ma metro powstać to najlepiej żeby przebiegało przez stacje : Igołomska STP - Klasztorna/Bulwarowa - Aleja Róż - Bieńczyce - Stella Sawickiego - Bora Komorowskiego - Olsza - Brodowicza - Rondo Mogilskie - Dworzec Główny - Rynek Kleparski - Rajska - AGH - Królewska - Piastowska - Przybyszewskiego - Os. Widok - Bronowice PKP.

a
abc

Oba warianty do niczego, ale jakby połączyć obie opcje. Od przystanku Mogiła do Olsza - wariant 1 potem warian 2 do Ronda Mogilskiego dalej warian 1 do końca a nawet dalej do planowanej petli tramwajowej na Azorach.

n
nieomylny

Po co silić się na metro na Bora Komorowskiego. Tam beton, alienacja i syf. Niech metro idzie z Brodowicza do Mogilskiej/Lemma, potem AWF, CHCzyżyny, Al Róż, Brama Główna... z przystankami po drodze ale nie za wieloma.

p
pytanie

A czy to metro też tak będzie "szybko jechało", jak obecnie tramwaj w tunelu?

P
Podgórzanin

To mnie nie interesuje, śmieszne jest tylko jedno, wszystkie proponowane warianty mają przystanek AGH to jakiś obowiązek? Od razu wiadomo kto proponuje!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3