Warto zapamiętać

i
- Skargi na działalność firm wysyłkowych, przysyłających adresatom np. kłamliwe informacje o wielkiej wygranej, uzależnionej najczęściej od nabycia ich produktów, można kierować do: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa; Biura Generalnego Inspektora Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa bądź do terenowych klubów Federacji Konsumentów.

- W przypadku jakichkolwiek problemów z załatwieniem reklamacji dobrze jest domagać się podania podstawy prawnej decyzji, poprosić o kontakt i rozmowę z przełożonym czy właścicielem firmy, który może być lepiej poinformowany i może pomóc w załatwieniu sprawy. A jeśli to okaże się nieskuteczne - zwrócić się o pomoc do organizacji konsumenckiej lub Inspekcji Handlowej.

- Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego pojęcie wady towaru zastąpiła pojęciem niezgodność towaru z umową. Obecnie towar zgodny z umową to nie tylko towar bez wady, ale także np. odpowiadający zapewnieniom sprzedawcy czy producenta, "wyrażonym w oznakowaniu towaru lub reklamie".

- Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży towaru za cenę powyżej 2 tys. zł sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

- Żadna osoba stojąca za ladą, nawet chwilowo tylko zastępująca sprzedawcę, nie może odmówić przyjęcia reklamacji, twierdząc, że jest nieupoważniona. Sklepy nie mają również prawa wyznaczać określonych dni i godzin przyjmowania reklamacji, lecz muszą takie sprawy załatwiać przez cały czas, gdy tylko są otwarte.

- Zgłoszoną przez konsumenta reklamację towaru, niebudzącą wątpliwości, sprzedawca powinien załatwić od ręki. Jeśli nie jest możliwe załatwienie sprawy od razu - ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji na piśmie oraz poinformować konsumenta w ciągu 14 dni kalendarzowych o tym, czy uznał ją za uzasadnioną, czy nie oraz w jaki sposób ma zamiar ją załatwić. Brak takiej informacji uważa się za uznanie żądań klienta za uzasadnione.

- Zgodnie z Ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego sprzedawca, u którego kupiliśmy towar, odpowiada za jego niezgodność z umową, która została wykryta przed upływem 2 lat od kupna. W przypadku sprzedaży rzeczy używanej (np. w komisie), za zgodą obu stron, termin odpowiedzialności sprzedawcy może zostać ograniczony, jednak nie może być on krótszy niż rok. (i)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie