Warto zapamiętać

I
- Zakupiony towar bez wad (czyli wykazujący zgodność z umową) nie podlega zwrotowi ani wymianie, chyba że klient przed zakupem uzgodni taką możliwość ze sprzedawcą. Najlepiej uzyskać zgodę sprzedawcy na ewentualny zwrot lub zamianę towaru na inny na piśmie - w postaci adnotacji na odwrotnej stronie paragonu.

- Zgodnie z Ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego - sprzedawca, u którego kupiliśmy towar, odpowiada za jego niezgodność z umową (czyli np. wadę), jeśli została wykryta przed upływem 2 lat od kupna. W przypadku sprzedaży rzeczy używanej (np. w komisie), za zgodą obu stron, termin odpowiedzialności sprzedawcy może zostać ograniczony, jednak nie może być on krótszy niż rok.

- Konsument ma prawo zareklamowania wady (niezgodności z umową) stwierdzonej w nabytym po obniżonej cenie towarze, pod warunkiem jednak, że nie jest to ta wada, ze względu na którą dany towar został przeceniony. Nie przysługuje mu natomiast prawo złożenia reklamacji na wadę, która była widoczna w momencie zakupu lub o której został poinformowany przed dokonaniem transakcji.

- Przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie, według wzoru lub na próbę oraz sprzedaży towaru za cenę powyżej 2 tys. zł sprzedawca jest obowiązany potwierdzić na piśmie wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

- Gdy w trakcie zakupów stwierdzimy, że dana placówka pozostaje na bakier z wymogami higieny (np. ma lepiące się od brudu koszyki) - najlepiej interweniować bezpośrednio w sklepie, gdyż - zgodnie z unijnym rozporządzeniem w sprawie higieny środków spożywczych - za brak właściwych warunków sanitarno-higienicznych w sklepie odpowiada jego właściciel i to właśnie do niego należy zgłaszać wszelkie uwagi.

- Wpłacając zadatek lub zaliczkę, określmy zawsze - czy dokonujemy wpłaty zaliczki, czy też zadatku. Na wpłaconą kwotę zawsze powinniśmy otrzymać pokwitowanie.

- W przypadku problemów związanych z dostawą energii elektrycznej, ciepła lub gazu o pomoc można się zwrócić do rzecznika odbiorców paliw i energii przy prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, tel. 022-661-63-05 lub 022-661-61-71.

- Niedostarczenie faktury za telefon, prąd lub gaz nie zwalnia konsumenta z obowiązku zapłacenia za świadczone usługi. Jeśli faktura nie nadeszła w terminie, należy się o nią upomnieć u usługodawcy. (I)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie