Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Warto zapamiętać

MM
* Na wszystkich trasach kolejowych można się domagać odszkodowania za szkody, jakie poniosło się w związku z opóźnienie pociągu. Trzeba jednak wykazać związek przyczynowy pomiędzy szkodą a opóźnieniem pociągu. Zarazem funkcjonuje obecnie przepis, zgodnie z którym już za samo opóźnienie pociągu o co najmniej godzinę kwota odszkodowania wynosi 25 proc. ceny biletu. Nie ma tu znaczenia, czy pasażer poniósł z tego tytułu szkodę. Gdy opóźnienie sięgnie minimum dwóch godzin - odszkodowanie wyniesie 50 proc. ceny biletu.

* Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy jest krótsze niż godzina.

* By remont mieszkania, naprawa auta czy wypranie płaszcza nie przysporzyło nam kłopotów i rozczarowań, powinniśmy się trzymać pewnych zasad. Warto poświęcić nieco czasu na dobranie fachowca czy firmy - skorzystać z doświadczeń rodziny czy znajomych, obejrzeć efekty zrealizowanych już zamówień danego usługodawcy. Zawrzyjmy umowę, na piśmie. Zapiszmy w niej to, co najistotniejsze, więc m.in. z kim zawieramy umowę, co jest jej przedmiotem, określmy dokładnie wymiar, kolor, kształt, materiał, z jakiego dana rzecz ma być zrobiona, cenę i termin wykonania, jak też karę umowną za przekroczenie terminu. Jeśli fachowiec odmawia podpisania umowy, należy z niego zrezygnować, gdyż współpraca z nim nie wróży niczego dobrego.

Nie należy płacić całego wynagrodzenia przed zakończeniem prac. Im mniej zapłacimy na początku, tym mamy większą pewność, że prace zostaną zakończone w terminie. Kwestię zapłaty reguluje kodeks cywilny, zgodnie z którego przepisami, w przypadku braku odmiennej umowy, przyjmującemu zamówienie wynagrodzenie należy się w chwili oddania dzieła. Zawsze, nawet jeśli umowa nie została sporządzona na piśmie, powinniśmy żądać pokwitowania za wpłaconą cenę.

* Uwaga na wszelkie superpromocje - niektórzy sprzedawcy sztucznie podnoszą cenę tuż przed promocją, po czym ją przekreślają i podają nową cenę, która wtedy wydaje się atrakcyjna.

* Jeżeli konsument uiszcza opłaty za energię elektryczną i paliwa gazowe na podstawie prognozowanego zużycia energii (paliwa), może powstać nadpłata lub też niedopłata na koniec danego okresu rozliczeniowego. Nadpłatę zalicza się na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres rozliczeniowy, chyba że konsument zażąda zwrotu nadpłaty, do czego ma prawo. Powstała niedopłata jest doliczana do pierwszego rachunku ustalonego dla najbliższego okresu rozliczeniowego.

(MM)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski